PGNiG odebrało pierwszy ładunek gazu od Cheniere Energy

  • Materiał partnera
opublikowano: 28-07-2019, 22:00

Do Polski przypłynął pierwszy ładunek LNG ze Stanów Zjednoczonych w ramach długoterminowej umowy między PGNiG a Cheniere.

Około 39 mld m sześc. gazu ziemnego w ciągu 24 lat — taki wolumen obejmuje kontrakt z amerykańskim dostawcą

— Dwa lata temu, w tym miejscu, witaliśmy wraz z naszymi partnerami z Cheniere pierwszą w historii dostawę amerykańskiego LNG do Polski i do północnej Europy. Ładunek, zakupiony w ramach jednorazowej transakcji, pochodził właśnie od Cheniere. Dziś również spotykamy się z naszymi amerykańskimi partnerami i aktualną dostawą rozpoczynamy realizację pierwszego, wieloletniego kontraktu na zakup LNG z USA — powiedział Piotr Woźniak, prezes PGNiG.

— Nasz portfel kontraktów z dostawcami z USA obejmuje rocznie ponad 9 mld m sześc. gazu ziemnego po regazyfikacji — czyli więcej niż sprowadzamy gazu z Rosji. Taki wolumen wzmacnia bezpieczeństwo energetyczne Polski, ale także daje nam możliwość aktywnego udziału w handlu LNG na globalnym rynku — dodał.

Metanowiec Oak Spirit, który zawinął do terminalu w Świnoujściu, dostarczył około 165 tys. m sześc. LNG, co po regazyfikacji odpowiada około 95 mln m sześc. gazu ziemnego. Była to jednocześnie 65. dostawa LNG do Polski od momentu uruchomienia gazoportu.

— Ten pierwszy ładunek w ramach naszej wieloletniej umowy to początek ponad dwóch dekad partnerstwa, które przyniesie Polsce niezawodną, czystą i bezpieczną energię — powiedział Anatol Feygin, wiceprezes i dyrektor handlowy Cheniere.

— Jesteśmy zaszczyceni, będąc tu dzisiaj z naszymi partnerami i witając ten pierwszy ładunek, po którym nastąpi wiele więcej w nadchodzących latach — dodał.

PGNiG podpisało 24-letnią umowę z firmą Cheniere Marketing International w listopadzie 2018 r. W latach 2019-22 łączny wolumen dostaw wyniesie około 0,52 mln ton LNG, czyli około 0,7 mld m sześc. gazu po regazyfikacji. Natomiast w latach 2023-42 łączny wolumen importu osiągnie około 29 mln ton (39 mld m sześc. po regazyfikacji) — co oznacza że od 2023 r. PGNiG każdego roku zakupi około 1,45 mln ton LNG (1,95 mld m sześc. gazu po regazyfikacji). Dostawy będą realizowane według formuły DES (delivery ex-ship) — czyli z transportem do terminalu w Świnoujściu zapewnionym przez sprzedającego. W czerwcu 2017 r. PGNiG odebrało pierwszy w historii ładunek LNG z USA — spotową (jednorazowa transakcja) dostawę od firmy Cheniere Energy. Do Świnoujścia przypływały potem również dostawy amerykańskiego LNG zakupione w ramach kolejnych transakcji spotowych oraz kontraktu średnioterminowego. PGNiG przyjęło dotychczas siedem takich ładunków. Oprócz wieloletniego kontraktu z Cheniere PGNiG ma w swoim portfelu również trzy inne długoterminowe umowy z amerykańskimi dostawcami LNG (patrz wykres).

Dostawy od firmy Venture Global LNG rozpoczną się w latach 2022 i 2023. Wówczas zostaną oddane do użytku — budowane przez tę firmę — terminale eksportujące skroplony gaz ziemny — Calcasieu Pass i Plaquemines. Łączny wolumen odbierany przez PGNiG z obu tych terminali położonych nad Zatoką Meksykańską wyniesie rocznie ponad 4,7 mld m sześc. po regazyfikacji. Ponadto PGNiG zawarło umowę na zakup LNG z terminalu Port Arthur budowanego przez firmę Port Arthur LNG, spółkę z grupy Sempra. Od 2023 r. odbierać będzie od niej rocznie 2,7 mld m sześc. po regazyfikacji. PGNiG ma także podpisaną umowę z Qatargas na import LNG. Biorąc pod uwagę wszystkie podpisane dotychczas umowy, po 2023 r. PGNiG będzie rocznie dysponować wolumenem około 12 mld m sześc. gazu po regazyfikacji z kontraktów na LNG, w tym około 9,35 mld m sześc. pochodzić będzie od amerykańskich dostawców.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Partner publikacji PGNiG

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu