Czytasz dzięki

PIE: sektor AGD jednym z najszybciej odrabiających straty wywołane pandemią

  • PAP
opublikowano: 24-09-2020, 12:17

Polska branża AGD jest jedną z tych, która najszybciej odrabia straty z okresu zamrożenia gospodarki spowodowanego pandemią koronawirusa - wskazał Polski Instytut Ekonomiczny. Sektor zawdzięcza to m.in dobrej sprzedaży za granicę suszarek do odzieży i maszyn do szycia.

Jak podkreślił PIE, wybuch pandemii COVID-19 radykalnie wpłynął na wyniki branży AGD, która wyrosła na europejskiego lidera w produkcji i eksporcie sprzętu gospodarstwa domowego, w szczególności tzw. dużego AGD.

"Dla polskich eksporterów sprzętu AGD krytycznym miesiącem był kwiecień br. Wówczas produkcja, w stosunku do marca, znacząco spadła prawie we wszystkich grupach towarowych sprzętu AGD. Załamał się również eksport (z wyjątkiem m.in. suszarek do odzieży, maszyn do szycia, maszynek do strzyżenia)" - wskazali analitycy w czwartkowym wydaniu "Tygodnika Gospodarczego PIE". Eksport sprzętu AGD w kwietniu 2020 r. wyniósł 219,7 mln euro i był o 42,9 proc. niższy niż w marcu br. oraz o 40,2 proc. mniejszy niż w kwietniu 2019 r.

"Wraz ze znoszeniem ograniczeń działalności gospodarczej, w maju i czerwcu zaczęła rosnąć produkcja i w eksporcie nastąpiło zdecydowane odbicie; (...) polska branża AGD była jedną z tych, które najszybciej odrabiały straty z okresu pandemii" - zaznaczył PIE. Dla większości grup produktowych wartość eksportu w tych dwóch miesiącach była wyższa niż w kwietniu br. W maju wyeksportowano sprzęt AGD o wartości ponad 315 mln euro (o 43,6 proc. wyższej niż w kwietniu), a w czerwcu – o wartości 426,6 mln euro, czyli o 94,2 proc. wyższej od kwietniowej - wskazali analitycy.

Eksperci zwrócili uwagę, że mimo silnego odbicia w eksporcie w maju i czerwcu br., nie udało się zrekompensować wszystkich strat wywołanych przez pandemię i wyniki za I półrocze br. są gorsze niż rok wcześniej. "W I połowie 2020 r. za granicę sprzedano sprzęt AGD o wartości 2,17 mld euro, tj. o 4,4 proc. mniej niż w tym samym czasie rok wcześniej" - zaznaczyli. Najlepiej sprzedawały się: suszarki do odzieży, których sprzedano o 64,1 proc. więcej niż w I połowie 2019 r., maszyny do szycia – o 54,0 proc., maszynki do strzyżenia – o 35,8 proc., odkurzacze – o 34,0 proc. i suszarki do włosów – o 24,5 proc.

Z kolei największe spadki w tym okresie odnotowano w eksporcie golarek, dużego sprzętu do gotowania, sprzętu chłodniczego (chłodziarek i chłodziarko-zamrażarek) oraz zmywarek do naczyń.

Eksperci przypomnieli, że w 2019 r. z naszego kraju pochodziło – w ujęciu ilościowym – 40 proc. dużego sprzętu AGD wyprodukowanego w UE. Grupa ta obejmuje pralki i suszarki do ubrań (stanowiące 55 proc. unijnej produkcji), zmywarki (50 proc.), chłodziarki (35 proc.) oraz piekarniki (35 proc.). W ubiegłym roku polskie firmy dostarczyły zagranicznym konsumentom ponad 20 mln sztuk takich urządzeń o wartości ponad 4,5 mld euro, co stanowiło 2 proc. całego eksportu Polski. Największymi odbiorcami dużego sprzętu AGD made in Poland były Niemcy (24 proc. całego eksportu tego sprzętu), Wielka Brytania (11 proc.) i Francja (10 proc.), a także Włochy (9 proc.), Hiszpania, Szwecja i Rosja (po 5 proc.).

W ocenie przedstawicieli związku pracodawców AGD APPLiA Polska, na którą powołuje się PIE, wyniki branży za I półrocze są lepsze od przewidywań. Branża liczy, że wzrosty produkcji i eksportu utrzymają się. W lipcu wartość produkcji sprzedanej sprzętu elektrycznego była o 7,1 proc. wyższa niż rok wcześniej, a w sierpniu – o 10,3 proc. wyższa, "co w porównaniu z całym przemysłem jest bardzo dobrym wynikiem".

Zdaniem PIE perspektywy dla branży AGD w kolejnych miesiącach są ściśle zależne od tego, czy dojdzie do ponownego lockdownu i czy konsumenci, w obawie o miejsca pracy, będą chcieli kupować nowy sprzęt gospodarstwa domowego.

Zdrowy Biznes
Bądź na bieżąco z informacjami dotyczącymi wpływu pandemii koronawirusa na biznes oraz programów pomocowych
ZAPISZ MNIE
×
Zdrowy Biznes
autor: Katarzyna Latek
Wysyłany nieregularnie
Katarzyna Latek
Bądź na bieżąco z informacjami dotyczącymi wpływu pandemii koronawirusa na biznes oraz programów pomocowych
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: PAP

Polecane