Pięćdziesiąt lat minęło

Agata Hernik
opublikowano: 11-10-2007, 00:00

Na początku było ich 19. Dziś jest ponad 4 tysiące. Wytwarzają 10 proc. polskiego PKB.

Jubileusz Zaczęło się od koordynacji i dystrybucji karnetów TIR

Na początku było ich 19. Dziś jest ponad 4 tysiące. Wytwarzają 10 proc. polskiego PKB.

Zrzeszenie Międzynarodowych Przewoźników Drogowych (ZMPD) w Polsce obchodzi pięćdziesięciolecie.

Przez pół wieku działalności ZMPD miało, i kłopoty, i powody do zadowolenia. Powstało w połowie 1957 r., jako organizacja narodowa, która zajęła się przede wszystkim koordynacją przewozów międzynarodowych w ramach konwencji TIR.

Członkami-założycielami zostało 19 ekspozytur terenowych PKS. Zrzeszenie dbało o rozwój transportu, najpierw borykając się z utrudnieniami codziennymi w PRL, później przeszło przez transformację ustrojową, a ostatnio wykorzystuje możliwości, jakie dała akcesja Polski do Unii Europejskiej.

Godna reprezentacja

ZMPD zostało powołane, by reprezentować interesy polskich przewoźników w Międzynarodowej Unii Transportu Drogowego (IRU — International Road Transport Union). Ówczesne Ministerstwo Komunikacji nie było w stanie zająć się badaniami technicznymi pojazdów spełniających wymogi konwencji TIR, czuwaniem nad przestrzeganiem norm tej konwencji ani kontrolować wiarygodności firm składających podania o zezwolenie na wykonywanie przewozów międzynarodowych. Dlatego zadaniem zrzeszenia stało się wyręczanie w tym ministerstwa.

Pełne ręce roboty

Dziś zrzeszenie zajmuje się zbieraniem i przekazywaniem swoim członkom informacji o wymaganiach stawianych przez służby drogowe i celne kilkudziesięciu krajów, nowych przepisach dotyczących ograniczeń w ruchu, opłatach za przejazdy po drogach oraz dietach i czasie pracy kierowców. Lobbuje też na rzecz zmiany polskiego ustawodawstwa, tak by funkcjonowanie transportu było jak najsprawniejsze. Wciąż zajmuje się dystrybucją karnetów TIR. Wydaje ich ćwierć miliona sztuk rocznie.

ZMPD będzie świętować swój jubileusz 19 października w Sali Kongresowej Pałacu Kultury i Nauki w Warszawie. Patronat medialny nad imprezą objął „Puls Biznesu”.

Agata Hernik

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Agata Hernik

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu