Czytasz dzięki

Piechota za obniżką akcyzy na paliwa powyżej 5 proc

Polska Agencja Prasowa SA
opublikowano: 05-09-2005, 14:12

Minister gospodarki Jacek Piechota uważa, że ewentualna obniżka akcyzy na paliwa powinna być większa niż 5 proc., o które zmniejszono akcyzę w maju ubiegłego roku. Piechota zadeklarował, że jest zwolennikiem obniżki akcyzy, ale zastrzegł, że sprawa jest nadal analizowana, a ostateczne decyzje mają zapaść na wtorkowym posiedzeniu rządu.

Minister gospodarki Jacek Piechota uważa, że ewentualna obniżka akcyzy na paliwa powinna być większa niż 5 proc., o które zmniejszono akcyzę w maju ubiegłego roku. Piechota zadeklarował, że jest zwolennikiem obniżki akcyzy, ale zastrzegł, że sprawa jest nadal analizowana, a ostateczne decyzje mają zapaść na wtorkowym posiedzeniu rządu.

    "Nie chcę rzucać żadnymi wielkościami, tę sprawę jeszcze będziemy analizować. W mojej ocenie powinna być to na pewno bardziej znacząca obniżka akcyzy niż w ubiegłym roku, kiedy była zaledwie 5-procentowa" - powiedział w poniedziałek dziennikarzom minister w Katowicach, gdzie uczestniczył w uroczystościach 60-lecia Głównego Instytutu Górnictwa.

    "Obecnie akcyza na benzynę wynosi 1,57 zł, a 1,10 zł na olej napędowy (w cenie jednego litra - PAP). Wydaje się zatem, że przestrzeń do obniżenia akcyzy, a już na pewno do utrzymania jej co najmniej na tym poziomie jest, więc jest o czym dyskutować z ministrem finansów" - dodał.

    W ocenie Piechoty, 5-proc. ubiegłoroczna obniżka akcyzy de facto nie została zauważona, a jej rola ograniczyła się do ustabilizowania sytuacji producentów i sprzedawców paliw. Powodem - zdaniem ministra - był postępujący wzrost cen oraz utrzymywanie się zapotrzebowania na paliwa na podobnym poziomie, mimo wzrostu cen.

    "Dziś wydaje się, że sytuacja jest nieco inna. W pierwszym półroczu tego roku zanotowaliśmy kilkuprocentowy spadek sprzedaży benzyny i oleju napędowego przez polskich producentów. Jeszcze dodatkowo tę sprawę analizujemy" - powiedział Piechota, powołując się na opracowane w ministerstwie analizy.

    Jeżeli dodatkowe analizy potwierdzą tę tendencję, mogłoby - jak mówił minister - okazać się, że podnoszenie lub samo utrzymywanie akcyzy na wysokim poziomie przy wzroście cen paliw będzie skutkować zmniejszeniem sprzedaży paliw, czyli utrzymaniem lub spadkiem dochodów do budżetu z tytułu akcyzy. Przypomniał, że taka sytuacja miała już miejsce trzy lata temu na rynku alkoholu. Dochody budżetu wzrosły po obniżce akcyzy.

Nieruchomości
Najważniejsze informacje z branży nieruchomości mieszkaniowych i komercyjnych. Wiadomości, komentarze i analizy rynkowe.
ZAPISZ MNIE
×
Nieruchomości
autor: Dominika Masajło, Paweł Berłowski
Wysyłany raz w tygodniu
Najważniejsze informacje z branży nieruchomości mieszkaniowych i komercyjnych. Wiadomości, komentarze i analizy rynkowe.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.

    Minister zwrócił też uwagę, że na otwartym rynku istnieje możliwość zaopatrywania się w paliwo poza granicami Polski. "To rozwiązanie dla obszarów przygranicznych, ale to mimo wszystko znaczący udział w ilości handlu paliwami w Polsce" - powiedział Piechota.

    Ostateczne stanowisko swojego resortu Piechota ma przedstawić podczas wtorkowego posiedzenia rządu. Jego zdaniem, we wtorek rząd powinien sprawę nie tylko przedyskutować, ale też podjąć decyzję; na posiedzeniu ma zapaść także decyzja w sprawie projektu przyszłorocznego budżetu, gdzie wpływy z akcyzy należą do podstawowych dochodów.

    We wtorek rząd ma również podjąć decyzję, w jaki sposób zrekompensować koszty wejścia w życie ustawy o zwrocie podatku VAT na materiały budowlane. Minister finansów jako jedną z rozważanych możliwości podał podwyżkę akcyzy. Sprzeciwia się temu Piechota.

    Zrzeszenie Międzynarodowych Przewoźników Drogowych szacuje, że koszt paliwa stanowi blisko 40 proc. ogółu kosztów usług świadczonych przez przewoźników. W cenie benzyny PB95 akcyza stanowi 40,7 proc., a łącznie wszystkie podatki 64,7 proc. W cenie oleju napędowego akcyza wynosi 30,5 proc., a podatki w sumie 54,5 proc.

    W połowie maja ubiegłego roku rząd zdecydował o obniżce akcyzy na paliwa o 5 proc. (ok. 5 groszy na litrze) oraz uwolnieniu rezerw obowiązkowych PKN Orlen. Wcześniej resort gospodarki przekonywał ministerstwo finansów do głębszej, 10-proc. obniżki akcyzy.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Polska Agencja Prasowa SA

Polecane