Pięciu zwycięzców konkursu Biznes na 5

  • Marta Bellon
opublikowano: 06-12-2012, 00:00

Zaproponowane innowacje, zaangażowanie pomysłodawców i globalny potencjał projektów przekonały BBI Seed Fund do zainwestowania we wszystkich finalistów

Buily, Fido Voice, Ministry of Win, Phoenix Technologies i Protech to zwycięzcy konkursu organizowanego przez BBI Seed Fund i „Puls Biznesu”. Fundusz zainwestuje we wszystkie pięć projektów w sumie 13,3 mln zł!

Do tego, by zwiększyć zakładaną początkowo kwotę inwestycji (5 mln zł), przekonał zarządzających potencjał projektów, które znalazły się w finale.

— Była to pierwsza edycja konkursu „Biznes na 5”, mamy nadzieję, że to przedsięwzięcie będzie powtarzane w kolejnych latach. Chcielibyśmy dać szansę wzięcia w nim udziału szerszej grupie przedsiębiorców— zapowiada Łukasz Kręski, członek zarządu BBI Seed Fund.

— Dziś z jednej strony mamy do czynienia z nadpodażą pieniądza, ale z drugiej — z małą liczbą dobrych projektów. Sama idea tego konkursu miała zmienić zwyczaj powszechny wśród projektodawców. Każdy świadomy przedsiębiorca odwiedza od kilku do kilkunastu potencjalnych inwestorów, którzy biją się o najlepsze projekty. Chcieliśmy tego uniknąć — dotrzeć do takich miejsc w Polsce, w których działają wartościowe firmy na wczesnym etapie rozwoju, czyli takie, które mają pomysł na biznes, produkt, ale nie rozpoczęły jeszcze sprzedaży. Finałowa „5” jest dowodem na to, że nam się to udało — dodaje Andrzej Ziemiński, członek zarządu BBI Seed Fund.

Fundusz podpisał już ze wszystkimi laureatami tzw. term sheet, w którym zostały określone warunki inwestycji oraz zobowiązania obu stron. Teraz czas na weryfikację zaproponowanych modeli biznesowych i biznesplanów, gdy zakończy się ona pozytywnie, BBI Seed Fund podpisze z pomysłodawcami umowy inwestycyjne.

Globalne aspiracje

Największą kwotę, bo aż 4 mln zł, fundusz planuje zainwestować w projekt Ministry of Win, którego pomysłodawcy chcą stworzyć internetową telewizję dla graczy grających w gry elektroniczne i reality show z udziałem osób pasjonujących się e-sportem.

— Jesteśmy bardzo pozytywnie zaskoczeni faktem, że taki nowatorski koncept zyskał aprobatę inwestorów. Jednym z elementów, który zapewne zdecydował o naszym zwycięstwie, są ludzie. Za każdym przedsięwzięciem muszą stać osoby, które potrafią uchwycić właściwy moment, okoliczności i wykorzystać je w taki sposób, by pomysł biznesowy zamienić na pieniądze. Nasz projekt powinien zacząć zarabiać na siebie po ponad roku — mówi Artur Staykov, przedsiębiorca zaangażowany w projekt Ministry of Win.

— Nie chcemy się skupiać wyłącznie na rynku polskim, wręcz przeciwnie, zależy nam na tym, by od razu celować w rynki zagraniczne. Wydaje nam się, że skoro nie ograniczają nas żadne geograficzne bariery, to jest to projekt, który ma duże szanse na sukces — dodaje Cecylia Grajewska z Ministry of Win.

Na podbój zagranicznych rynków gotowi są również przedsiębiorcy z firmy Protech. Kapitał w wysokości 1,4 mln zł przeznaczą m.in. na dokończenie prac nad mobilną brykieciarką oraz wejście na rynki zagraniczne. Opracowana przez firmę technologia umożliwia zbieranie słomy, jej magazynowanie i spalanie w celu uzyskania energii.

— Jesteśmy przekonani, że z naszym produktem jesteśmy w stanie zrewolucjonizować to, co się dzieje obecnie w zakresie możliwości uzyskania odnawialnej energii w skali mikro. Mamy prawie 20-letnie doświadczenie w oferowaniu innowacyjnych produktów. Do udziału w konkursie przekonała nas kwestia współpracy merytorycznej i doświadczenie osób zarządzających funduszem — mówi Grzegorz Krupnik, wiceprezes zarządu spółki Protech.

To „ten” moment

3,3 mln zł BBI Seed Fund zainwestuje w projekt Fido Voice, czyli intuicyjny system wyszukiwania,który może być wykorzystywany w aplikacjach mobilnych oraz na stronach internetowych, polegający na zadawaniu pytań za pomocą języka naturalnego.

— Jesteśmy przekonani, że nasz pomysł i technologia jest tym, w co warto inwestować w tym momencie. Możemy ją wykorzystywać w bardzo wielu obszarach. Jako pierwszy proponujemy bankowość mobilną — banki w Polsce są bardzo otwarte na współpracę i nową jakość interakcji z użytkownikami. Dzięki naszej technologii sprawimy, że wszyscy będą mogli wykonywać przelewy, mówiąc do telefonu, np. „zapłać za gaz”. Stawiamy na prostotę i użyteczność aplikacji.

Posługiwania się głosem nikt nie musi się uczyć — jest to proste i wygodne — mówi Grzegorz Rutkiewicz z firmy Fido Intelligence, pracującej nad projektem Fido Voice. Dalsze prace badawcze rozwojowe, przygotowanie instalacji pokazowej i uzyskanie ochrony patentowej — na te cele firma Phoenix Technologies wyda 2,6 mln zł, które otrzyma od funduszu. Będzie produkować innowacyjne urządzenia do utylizacji odpadów komunalnych, przemysłowych i medycznych, które umożliwiają uzyskiwanie energii elektrycznej, cieplnej i chłodu.

— Bardzo wierzymy w nasz projekt, który jest bardzo dobrzeprzygotowany i ma bardzo duży potencjał wzrostu. Liczyliśmy na to, że staniemy na podium. Teraz razem z BBI Seed Fund spojrzymy na nasz biznesplan. Zastanowimy się, co jeszcze można poprawić. To czas na wkład merytoryczny funduszu jako naszego partnera. Odpowiemy sobie na pytanie, czy te założenia, które poczyniliśmy, są prawidłowe, i albo będziemy działać według oryginalnego planu, albo go jeszcze zmodyfikujemy — zapowiada Joanna Tytz.

Innowacja i psychologia

Doświadczenie jury i zarządzających funduszem zdecydowało o tym, że znaleźliśmy się w gronie laureatów — podkreśla Piotr Jarosz, pomysłodawca projektu Buily, który otrzyma kapitał w wysokości 2 mln zł.

— Wygrana była dla mnie sporym zaskoczeniem, ale oczywiście nie dlatego, że nie wierzę w ten projekt. Jestem przekonany, że się doskonale sprawdzi, ale nasza branża jest branżą bardzo trudną. Poza tym ten projekt jest dość znacząco innowacyjny i opiera się w dużej mierze na założeniach związanych z psychologią, co też jest kolejnym elementem ryzyka i wymaga oprócz pewnych wymiernych metod miary i oceny tego biznesu, także intuicji i odwagi w podejmowaniu decyzji — mówi Piotr Jarosz.

Buily to usługa umożliwiająca sprzedaż i kupno produktów na dowolnej stronie internetowej. Idea tego rozwiązania opiera się na tzw. zakupie impulsywnym, czyli spontanicznym. Konkurs „Biznes na 5” wystartował we wrześniu. Do półfinału oprócz pięciu zwycięzców dostali się pomysłodawcy z: AllPlayer, NaZeszyt. pl, Stanusch Technologies, grupy Rx/Konsylium24, Serious Games oraz e-Kliniki. Partnerem konkursu była Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości (PARP), partnerem merytorycznym — Krajowy Fundusz Kapitałowy, a patronat honorowy objęło Miasto Stołeczne Warszawa.

— Z wielką radością włączamy się w takie inicjatywy, gdyż wszelkie działania, które promują przedsiębiorczość, są zgodne z naszą misją. Gdy spotykam się z przedstawicielami takich firm, które reprezentują uczestnicy konkursu, nie mam wątpliwości, że Polska jest innowacyjnym krajem i w tych rankingach innowacji będziemy się wspinać jeszcze wyżej. Mam nadzieję, że przedsiębiorców, którzy będą zgłaszać się do kolejnych edycji konkursu, będzie coraz więcej i że ich pomysły będą coraz bardziej nowatorskie — mówi Bożena Lublińska-Kasprzak, prezes PARP.

O konkursie

Konkurs „Biznes na 5” adresowany był do mikro-, małych i średnich firm, działających w dowolnym sektorze, które mają innowacyjne pomysły na biznes. Oprócz kapitału fundusz zaoferuje zwycięzcom wsparcie menedżerskie w opracowaniu planów dalszego rozwoju firmy, przebudowie modelu biznesowego i ekspansji na rynki zagraniczne.

Udział w konkursie był bezpłatny. Zgłaszać można było zarówno innowacyjne produkty, usługi, technologie, jak i proces sprzedaży lub sposób dotarcia do klienta czy model dystrybucji produktów i usług.

Zgłosiło się ponad 140 projektodawców. Do drugiego etapu awansowało 11 z nich. Mieli za zadanie przygotować prezentację i wystąpić przed jury konkursu. Każdy z przedsiębiorców miał pół godziny na przedstawienie pomysłu na biznes, a następnie przez kolejne 30 minut odpowiadał na pytania składu oceniającego. Po zakończeniu drugiego dnia obrad jury w drodze głosowania wybrało pięciu finalistów, którymi zostali: Buily, Fido Voice, Ministry of Win, Phoenix Technologies oraz Protech.

Jury konkursu

Łukasz Kręski i Andrzej Ziemiński, członkowie zarządu BBI Seed Fund Grzegorz Nawacki, zastępca redaktora naczelnego „Pulsu Biznesu” Adam Rogaliński, dyrektor działu analiz BBI Seed Fund Daniel Kawoń, członek zarządu Krajowego Funduszu Kapitałowego Jacek Olechowski, prezes spółki Mediacap Piotr Grupiński, prezes firmy Internity Grzegorz Esz — prywatny przedsiębiorca związany z funduszem Supernova IDM Fund i BBI Seed Fund

Zwycięzcy konkursu „Biznes na 5”

Buily usługa umożliwiająca sprzedaż i kupno produktów na dowolnej stronie internetowej. Rozwiązanie oparte jest na tzw. zakupie impulsywnym, czyli spontanicznym.

Fido Voice projektodawcy stworzyli intuicyjny system wyszukiwania, który może być wykorzystywany, aplikacjach mobilnych oraz stronach internetowych, polegający na zadawaniu pytań za pomocą języka naturalnego.

Ministry of Win

projektodawcy chcą stworzyć pierwszą profesjonalną telewizję internetową poświęconą tematowi rywalizacji w grach elektronicznych.

Phoenix Technologies

spółka opracowała system umożliwiający przetwarzanie odpadów w miejscu ich powstawania oraz uzyskiwanie w tym procesie energii elektrycznej, cieplnej i chłodu.

Protech firma opracowała technologię umożliwiającą zbieranie słomy, jej magazynowanie i spalanie w celu uzyskania energii.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Marta Bellon

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu