PIM przeciwko patologiom na rynku ubezpieczeń komunikacyjnych

Polska Agencja Prasowa SA
17-06-2005, 17:32

Około 70 proc. szkód komunikacyjnych w Polsce jest rozliczanych pieniędzmi przekazywanymi przez ubezpieczycieli bezpośrednio poszkodowanym. Powoduje to, zdaniem Polskiej Izby Motoryzacji (PIM), rozmaite zjawiska patologiczne.

Około 70 proc. szkód komunikacyjnych w Polsce jest rozliczanych pieniędzmi przekazywanymi przez ubezpieczycieli bezpośrednio poszkodowanym. Powoduje to, zdaniem Polskiej Izby Motoryzacji (PIM), rozmaite zjawiska patologiczne.

    Z oświadczenia PIM przesłanego w piątek do PAP wynika, że (tak szacują specjaliści w dziedzinie rynku ubezpieczeń motoryzacyjnych) co roku 2-3 mld zł "wycieka" z budżetu państwa z racji zaniżonych odszkodowań, napraw w szarej strefie (bez faktur) oraz braku wpływów z tytułu podatku VAT i podatku dochodowego.

    Od kilku lat organizacje reprezentujące stacje dealerskie i warsztaty naprawcze, w tym PIM, domagają się wprowadzenia zmian w ustawach ubezpieczeniowych oraz wprowadzenia zapisu rozliczania szkody komunikacyjnej na podstawie faktury VAT.

    W swoim oświadczeniu Polska Izba Motoryzacji postuluje m.in., aby podstawą ustalania wysokości szkody była ocena niezależnego rzeczoznawcy, wraz z uwzględnieniem kosztów tych ekspertyz w ogólnym rozliczeniu szkody.

     PIM postuluje też skreślenie słowa "własnych" w odniesieniu do wycen w artykule 15 Ustawy o działalności ubezpieczeniowej z dnia 22 maja 2003 i artykule 13 Ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym oraz Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych (obecnie jako podstawę ustaleniaszkody ubezpieczyciele traktują własne wyceny, przygotowywane przez własnych pracowników).

    Zdaniem PIM proponowane rozwiązania umożliwią m.in. rzetelną, niezależną ocenę uszkodzeń, co spowoduje, że wypłacane odszkodowania pokrywać będą rzeczywiste koszty naprawy. Ograniczą też liczbę napraw dokonywanych nieprofesjonalnie, niezgodnie z technologią fabryczną, co wpłynie na poprawę bezpieczeństwa na polskich drogach. Mniej będzie też napraw w tzw. szarej strefie, dzięku czemu zwiększą się wpływy do budżetu, pochodzące z podatkuVAT oraz podatku dochodowego.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Polska Agencja Prasowa SA

Najważniejsze dzisiaj

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Motoryzacja / PIM przeciwko patologiom na rynku ubezpieczeń komunikacyjnych