Piskorz: Pozytywny wpływ dla Polski Wspólnej Polityki Rolnej nie może przesłaniać jej wad

Polska Agencja Prasowa SA
opublikowano: 14-12-2005, 19:11

Pozytywny wpływ Wspólnej Polityki Rolnej (WPR) dla polskiego rolnictwa nie może przesłaniać jej negatywnych skutków. Zdaniem wielu polityków, a zwłaszcza premiera Wielkiej Brytanii Tonego Blaira, WPR jest za droga dla podatników i wymaga reformy - poinformował Władysław Piskorz reprezentujący Polskę w UE.

Pozytywny wpływ Wspólnej Polityki Rolnej (WPR) dla polskiego rolnictwa nie może przesłaniać jej negatywnych skutków. Zdaniem wielu polityków, a zwłaszcza premiera Wielkiej Brytanii Tonego Blaira, WPR jest za droga dla podatników i wymaga reformy - poinformował Władysław Piskorz reprezentujący Polskę w UE.

    W środę w Warszawie rozpoczęła się dwudniowa konferencja - "Polska Strategia w procesie kształtowania polityki europejskiej w UE wobec obszarów wiejskich i rolnictwa".

    W opinii krytyków reformy, WPR kosztuje dużo podatników finansujących dopłaty bezpośrednie, interwencje rynkowe, dotacje eksportowe. Obciąża także konsumentów płacących za żywność ceny wyższe od cen światowych. Według ich szacunków, przeciętna czteroosobowa rodzina w UE przeznacza na WPR 950 euro rocznie.

    Przeciwnicy WPR uważają, że nie ma potrzeby wspierania rolnictwa, gdyż dochody z rolnictwa nie są niskie i należy rolnictwo traktować tak, jak inne branże. Ponadto zauważają, że duże gospodarstwa rolne przechwytują 80 proc. wsparcia. Ich zdaniem, głównym beneficjentem WPR jest agrobiznes, który ma zapewniony tani surowiec poprzez dopłaty do cen skupu płodów rolnych.

    Zdaniem Brytyjczyków, reforma WPR ma polegać na odejściu w ciągu 10-15 lat od dopłat do gruntów, interwencji rynkowych i dopłat do eksportu produktów rolnych.

    Piskorz podkreślił, że możliwości wprowadzenia radykalnych zmian w WPR przed 2014 r. są ograniczone, gdyż porozumienie Niemiec i Francji zakłada, że do 2013 poziom wydatków na rolnictwo nie ulegnie zmianie.

    Według Piskorza, ograniczenie wydatków na rolnictwo można dokonywać poprzez systematyczne zmniejszenie budżetu rolnego,  ograniczenie dopłat bezpośrednich na gospodarstwo, a także poprzez wprowadzenie obowiązkowego współfinansowania dopłat bezpośrednich z budżetów krajowych.

    Dodał, że nie wiadomo jaka będzie polityka rolna po 2013 roku - opinie ekspertów są bardzo rozbieżne, ale wielu z nich sugeruje, że w WPR pozostanie jedynie drugi filar tj. finansowanie rozwoju obszarów wiejskich. Do tego poglądu przychyla się obecna komisarz ds rolnictwa Mariann Fischer Boel.

    Piskorz zaznaczył, że w najbliższym czasie będzie postępować liberalizacja handlu. Polskiego rolnika czeka konkurowanie z masowym napływem tanich produktów rolnych zza oceanu i ze wschodu. Jego zdaniem, szansą dla naszych producentów rolnych jest konkurowanie wysoką jakością produkcji.

    Produkcja żywności w naszym kraju uważana jest w Brukseli za prawie ekologiczną. Coraz więcej konsumentów ceni wyroby tradycyjne. Z tego rodzaju produkcji można czerpać niezłe zyski, ale pod warunkiem, że będzie dostatecznie wysoki popyt na te produkty - poinformował Piskorz.

Zdrowy Biznes
Bądź na bieżąco z informacjami dotyczącymi wpływu pandemii koronawirusa na biznes oraz programów pomocowych
ZAPISZ MNIE
×
Zdrowy Biznes
autor: Katarzyna Latek
Wysyłany nieregularnie
Katarzyna Latek
Bądź na bieżąco z informacjami dotyczącymi wpływu pandemii koronawirusa na biznes oraz programów pomocowych
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Polska Agencja Prasowa SA

Polecane