PKN Orlen: jest efekt powolnej eliminacji szarej strefy paliwowej

PAP
opublikowano: 20-10-2016, 13:37

Zauważalny jest już efekt powolnej eliminacji szarej strefy paliwowej – uważa wiceprezes PKN Orlen ds. finansowych Sławomir Jędrzejczyk. Jak podkreślił, walka z szarą strefą to proces, który zależeć będzie przede wszystkim od skutecznego egzekwowania prawa.

Według danych przedstawionych w czwartek przez PKN Orlen, przy porównaniu wskaźników za 3 kw. 2015 i 2016 r. konsumpcja w Polsce wzrosła w tym czasie w przypadku oleju napędowego o 4 proc., a benzyny o 7 proc.

„Konsumpcja rośnie na każdym z rynków, na których działamy, szczególnie rośnie w Polsce. Jak wiemy konsumpcja związana jest ze wzrostem PKB, także sezon wakacyjny był dla nas dobry. Ale również jest efekt powolnej eliminacji szarej strefy. Zobaczymy, jak kolejne miesiące będą się rozwijały. Widać wyraźnie ten efekt wprowadzonych regulacji na początku sierpnia oraz na początku września” – powiedział wiceprezes PKN Orlen podczas czwartkowej konferencji prasowej na warszawskiej Giełdzie Papierów wartościowych.

Odnosząc się do otrzymanych ostatnio przez płocki koncern danych z Agencji Rynku Energii o 4 proc. wzroście konsumpcji oleju napędowego, Jędrzejczyk zastrzegł jednocześnie, iż konieczna jest jeszcze weryfikacja wskaźników. „Mamy sygnały, że jednak ten poziom jest zdecydowanie niższy niż rzeczywisty wzrost związany z eliminacją szarej strefy, także czekamy. Musimy uzbroić się w cierpliwość i poczekać aż sytuacja się unormuje i te wskaźniki zaczną być już bardziej wiarygodne” – zaznaczył wiceprezes PKN Orlen.

Jędrzejczyk podkreślił, że o pierwszych efektach eliminacji szarej strefy paliwowej świadczą m.in. wzrosty wolumenów sprzedaży i sytuacja na rynku. „Nie powiedziałbym jednoznacznie, że gra się zakończyła, przeciwnie, to będzie jeszcze jednak długi proces zanim te wszystkie regulacje będą na tyle skutecznie egzekwowane, że szara strefa zniknie” – oświadczył. „Impuls pierwszy jest, zadowolenie jest, ale też jest duża pokora i czujność, żeby jednak dalej bardzo ciężko pracować celem całkowitego wyeliminowania szarej strefy” – dodał wiceprezes płockiego koncernu.

W lipcu Sejm przyjął nowelizację prawa energetycznego i innych ustaw dotyczących rynku paliw płynnych i gazu. Wnioskodawcy, posłowie PiS, argumentowali, że celem znowelizowanych regulacji jest skuteczna walka z patologiami i wzmocnienie bezpieczeństwa energetycznego. Wśród zapisów ustaw znalazły się m.in. dotyczące utworzenia jednolitej bazy infrastruktury paliw ciekłych oraz nowych obowiązków sprawozdawczych dla przedsiębiorstw energetycznych i podmiotów przywożących takie paliwa do Polski.

Uzasadniając konieczność wprowadzenia zmian wnioskodawcy przytaczali dane, z których wynika, że np. w latach 2012-13 szara strefa wynosiła między 13 a 15 proc. całkowitego zużycia na rynku oleju napędowego. Z tego tytułu państwo straciło ok. 3-4 mld zł. Na mniejszą skalę ma to miejsce na rynku benzyn silnikowych i w handlu LPG.

Tzw. „pakiet paliwowy”, obejmujący nowelizację, oprócz prawa energetycznego, także przepisów o VAT i akcyzie, wszedł w życie z początkiem sierpnia. Zdaniem doradców podatkowych zmiana powinna być skuteczna w walce z przestępcami sprowadzającymi paliwa z innych krajów UE. Ministerstwo Finansów szacuje, że budżet państwa zyska dzięki temu ok. 2,5 mld zł rocznie.

Sławomir Jędrzejczyk
Marek Wiśniewski
To musisz wiedzieć dziś rano
Codzienny newsletter z najważniejszymi informacjami dla inwestorów.
ZAPISZ MNIE
×
To musisz wiedzieć dziś rano
autor: Kamil Zatoński
Wysyłany codziennie
Kamil Zatoński
Codzienny newsletter z najważniejszymi informacjami dla inwestorów.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: PAP

Polecane