PKN ORLEN na rzecz rozwoju elektromobilności

opublikowano: 03-06-2018, 22:00

W Polsce w ostatnich latach wiele się wydarzyło w kwestii elektromobilności

Przełomowym momentem było ogłoszenie przez Ministerstwo Energii Krajowych Ram Polityki Rozwoju Infrastruktury Paliw Alternatywnych oraz przygotowanie Ustawy o Elektromobilności i Paliwach Alternatywnych, która została podpisana przez Prezydenta RP. Zgodnie z Ustawą, w przyszłości ma powstać 6 tysięcy punktów ładowania pojazdów elektrycznych, które przyczynią się do rozwoju rynku samochodów elektrycznych w Polsce.

Ten ogromny potencjał dostrzegła Grupa ORLEN, która działania z zakresu elektromobilności realizuje już od sierpnia 2015 r. W tym czasie na stacjach paliw marki Star w Niemczech (we współpracy z firmą Tesla) ustawiono pierwsze stacje ładowania pojazdów elektrycznych tzw. superchargery. Rok później identyczne stacje pojawiły się również na należących do Grupy stacjach w Polsce i Czechach.

Posiadacze samochodów elektrycznych marki Tesla w Polsce mogą je naładować w Kostomłotach, Katowicach i Ciechocinku. Natomiast za granicą, istnieje możliwość ładowania ich w Niemczech, w miejscowościach Grimmen w Meklemburgii-Pomorze Przednie i Uckerfelde w Branderburgii oraz w Czechach, w mieście Vrchlabi.

Bez obciążeń dla kierowców

Warto zaznaczyć, iż zgodnie z projektem nowelizacji ustawy o biopaliwach, na początku 2019 r. zostanie wprowadzona tzw. „opłata emisyjna” w wysokości 80 zł od 1000 litrów benzyny lub oleju napędowego. Wprowadzenie takiej opłaty ma na celu finansowanie badań w sektorze elektromobilności oraz paliw alternatywnych, które przyczynią się do znacznego rozwoju tej dziedziny. Jednakże, dzięki inwestycjom w elektromobilność, PKN ORLEN poniesie koszty opłaty emisyjnej, nie przerzucając jej na swoich klientów.

Punkty ładowania

Do końca 2019 r. na stacjach paliw koncernu pojawi się około 50 punktów szybkiego ładowania, pojazdów elektrycznych o mocach 50 i 100 kW po stronie stałoprądowej. Docelowo PKN ORLEN wytypował 150 stacji paliw, które zostaną wyposażone w punkty ładowania pojazdów elektrycznych. Stacje te zlokalizowane są zarówno w miastach, jak i przy trasach tranzytowych. Planowane punkty ładowania będą obsługiwały wszystkie typy pojazdów elektrycznych dostępne na rynku europejskim. Każdy z punktów zostanie wyposażony w dwa złącza do ładowania prądem stałym z wtyczką CHAdeMO oraz CCS, a także w złącze typu 2 do ładowania, pojazdu prądem przemiennym.

Stacja szybkiego ładowania o mocy 50 kW po stronie prądu stałego, pozwala na naładowanie akumulatorów pojazdu elektrycznego z poziomu 20 proc do 80 proc. pojemności w około 20-30 minut. W ramach programu pilotażowego pierwsza ładowarkapowstała już w Płocku, w pobliżu siedziby koncernu. Stacja ładowania o mocy 50 kW jest przeznaczona zarówno do pojazdów elektrycznych (EV), jak i hybrydowych (PHEV) i daje możliwość jednoczesnego ładowania czterech pojazdów.

Moc dla każdego ze stanowisk jest dynamicznie przydzielana przez sterownik stacji w trakcie ładowania pojazdów, dzięki czemu możliwe będzie znaczne skrócenie czasu ładowania. Konstrukcja modułowa urządzenia pozwala na ewentualną rozbudowę stacji ładowania DC aż do 150 kW w ramach tej samej obudowy. Obecnie inwestycja jest w fazie testów, w ramach których w najbliższym czasie sprawdzane będą między innymi rozwiązania z dziedziny IT, funkcjonalność stacji, jej serwisowanie oraz bieżąca eksploatacja. W trzecim kwartale 2018 r. stacja zostanie udostępniona kierowcom, którzy na pierwszym etapie pilotażu prowadzonego przez koncern będą mogli ładować samochody bezpłatnie.

 

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Po godzinach / PKN ORLEN na rzecz rozwoju elektromobilności