PKP Cargo będą inwestowały w pojazdy napędzane wodorem

Materiał partnera
opublikowano: 18-11-2018, 22:00

Podczas Kongresu 590 PKP Cargo i Jastrzębska Spółka Węglowa podpisały list intencyjny z H. Cegielski — Fabryka Pojazdów Szynowych w sprawie budowy lokomotywy napędzanej wodorem

Podpisując list Fabryka Pojazdów Szynowych (FPS) przystąpiła do projektu, który w czerwcu ogłosiły PKP Cargo i Jastrzębska Spółka Węglowa (JSW). Dokument podpisali w Rzeszowie Hubert Stępniewicz, prezes FPS, Czesław Warsewicz, prezes PKP Cargo i Daniel Ozon, szef JSW.

W podpisaniu listu intencyjnego firm PKP Cargo i H.
Cegielski — Fabryka Pojazdów Szynowych w sprawie budowy lokomotywy napędzanej
wodorem wzięli udział: Andrzej Bittel, wiceminister infrastruktury, Andrzej
Kensbok, wiceprezes Agencji rozwoju Przemysłu, Czesław Warsewicz, prezes PKP
Cargo i Hubert Stępniewicz, prezes FPS Cegielski.
Zobacz więcej

W UROCZYSTEJ OPRAWIE:

W podpisaniu listu intencyjnego firm PKP Cargo i H. Cegielski — Fabryka Pojazdów Szynowych w sprawie budowy lokomotywy napędzanej wodorem wzięli udział: Andrzej Bittel, wiceminister infrastruktury, Andrzej Kensbok, wiceprezes Agencji rozwoju Przemysłu, Czesław Warsewicz, prezes PKP Cargo i Hubert Stępniewicz, prezes FPS Cegielski. Fot. Maciej Goclon

— Ten list uzupełnia wcześniejszy podpisany z JSW. Dzięki tym dokumentom ryzyko przyszłych inwestycji rozłoży się na trzy spółki. Mam nadzieję, że w ciągu najbliższych miesięcy będziemy mogli zaprezentować efekt naszych prac — podkreślił Czesław Warsewicz.

Natomiast Hubert Stępniewicz zaznaczył, że wierzy w powodzenie tego projektu. Uważa on, że program stworzenia lokomotywy zasilanej wodorem jest potrzebny wszystkim trzem partnerom. Równocześnie da impuls rozwojowy polskim kolejom, szczególnie PKP Cargo.

Pierwszy krok

Wcześniej, w czerwcu 2018 r., w Krakowie, podczas konferencji IMPACT ’18, PKP Cargo podpisały z Jastrzębską Spółką Węglową, list intencyjny na rzecz wspólnych, innowacyjnych przedsięwzięć inwestycyjnych związanych z komercyjnym wykorzystaniem paliwa wodorowego. Dokument zakłada m.in. kooperację na rzecz badań, analiz, a w przyszłości produkcji nowych typów pojazdów szynowych. Strony myślą o wspólnej produkcji nowych typów wagonów lub lokomotyw manewrowych o napędzie wodorowym. Kluczowym celem jest wypracowanie innowacyjnych rozwiązań sprzyjających zmniejszeniu zużycia energii, paliw i emisji spalin związanych z komercyjną eksploatacją wagonów i lokomotyw na paliwo wodorowe. Już w czasie zawierania porozumienia strony zakładały możliwość współpracy z innymi partnerami, zaplanowały także analizę możliwości inwestycyjnych na terenach byłej kopalni KWK Krupiński.

— JSW stawia na wodór, jako paliwo przyszłości. Zgodnie ze strategią rozwoju na lata 2018-30 intensywnie pracujemy na rzecz rozwoju czystych technologii wodorowych. Badamy możliwości wykorzystania wodoru wyodrębnionego z gazu koksowniczego, który jest produktem ubocznym procesu koksowania, jesteśmy aktywnie zaangażowani w projekty e-mobility — mówił Daniel Ozon prezes JSW.

— Dążymy do wykorzystania gazu koksowniczego do produkcji czystego wodoru, który mógłby w przyszłości stać się również bezemisyjnym paliwem napędowym dla nowoczesnego taboru PKP Cargo — dodał.

Współpraca JSW i PKP Cargo to kolejny etap działań, które podjęła Jastrzębska Spółka Węglowa — największy producent węgla koksującego w UE — w zakresie wdrożenia technologii separacji wodoru z gazu koksowniczego. Wyseparowany i oczyszczony gaz może być wykorzystywany w ogniwach wodorowych do ekologicznej i bezemisyjnej produkcji energii elektrycznej, ciepła i chłodu, ekologicznego transportu publicznego i napędzania

Partner publikacji

awaryjnych stacji zasilania — np. w szpitalach, szkołach czy urzędach.

— Wykorzystanie wodoru do napędu lokomotyw podniesie konkurencyjność naszych przewozów. PKP Cargo jest największym przewoźnikiem towarowym w Polsce i jednym z największych w Europie. Chcemy być przedsiębiorstwem, które nie tylko jest liderem rynku przewozowego, ale także nadaje ton innowacjom na kolei. Współpraca z JSW to kolejny krok, by stać się liderem innowacyjności w transporcie kolejowym, gdyż lokomotywy o napędzie wodorowym wprowadziłyby nas na zdecydowanie wyższy poziom rozwoju — podkreślał Czesław Warsewicz.

Wyraził też nadzieję, że projekt lokomotywy wodorowej powstanie w ciągu kilku lat i niewykluczone, że to zadanie uzyska dofinansowanie ze strony Narodowego Centrum Badań i Rozwoju i Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Podpisując ten list zakładano, że lokomotywa będzie wytwarzana przez jednego z polskich producentów taboru, który w późniejszym okresie przystąpi do porozumienia — pierwszy krok w tym kierunku zrobiono właśnie podpisując list intencyjny z Fabryką Pojazdów Szynowych. W ramach współpracy PKP Cargo najpierw przekażą lokomotywy do testów ogniw wodorowych, a docelowo deklarują zakup pojazdów wodorowych, które powstaną w ramach projektu. Na razie trudno określić skalę wydatków, jakie PKP Cargo poniosą na ten program. — W pierwszym etapie przeznaczymy nasze lokomotywy do testowania ogniw wodorowych, aby naukowcy i inżynierowie z FPS mogli sprawdzić działanie tej technologii podczas pracy lokomotywy — mówił Krzysztof Losz, rzecznik PKP Cargo. FPS będzie pracowała na tej podstawie nad zaprojektowaniem i wyprodukowaniem lokomotyw napędzanych wodorem. Gdy taki pojazd uzyska homologację i dopuszczenie do ruchu, PKP Cargo na pewno będą pierwszym klientem, który go kupi.

— Zanim jednak taka lokomotywa wyjedzie na tory, minie kilka lat, gdyż tyle czasu zazwyczaj potrzeba na wyprodukowanie pierwszego egzemplarza nowego pociągu zdolnego do podjęcia pracy operacyjnej — to jest międzynarodowy standard — tłumaczył Krzysztof Losz.

Dzięki temu programowi PKP Cargo zyskają nowoczesny i ekologiczny tabor, gdyż lokomotywy wodorowe nie będą zatruwały powietrza. Wodór jest paliwem czystym, z jego spalania powstaje energia elektryczna, która napędzi silniki lokomotywy, a produktem ubocznym jest woda. Prezes Warsewicz podkreśla, że będzie to również element podnoszenia konkurencyjności przewoźnika. Nie bez znaczenia jest fakt, że projekt wodorowy powoduje, iż PKP Cargo znajdzie się w gronie najbardziej innowacyjnych przewoźników kolejowych. Pojazdy wodorowe są już używane na kolei w kilku państwach, np. w Niemczech, ale na razie wyprodukowano tylko pojedyncze pociągi lub lokomotywy. W Polsce ten sektor jest rozwojowy, choćby dlatego, że mamy ogromne pokłady wodoru ukryte w węglu.

Wiele inwestycji

PKP Cargo już pozyskują kapitał na innowacyjne rozwiązania. W październiku Grupie PKP przyznano prawie 300 mln zł dofinansowania do trzech inwestycji intermodalnych. Pieniądze będą pochodziły z unijnego programu Infrastruktura i Środowisko 2014-2020. Kwota pokryje około połowy planowanych wydatków na wszystkie projekty. W pierwszej kolejności planowany jest zakup wielosystemowych lokomotyw i wagonów przeznaczonych do przewozów intermodalnych. W tym przypadku dofinansowanie wyniesie prawie 92,4 mln zł. Później nastąpi zakup platform intermodalnych, na co PKP Cargo otrzymają niemal 183,5 mln zł z funduszy unijnych. Za trzecią inwestycję odpowiadać będzie spółka PKP Cargo Centrum Logistyczne Małaszewicze. Ponad 12,8 mln zł dofinansowania zostanie przeznaczone na modernizację i rozbudowę terminala intermodalnego w Małaszewiczach wraz z zakupem niezbędnego wyposażenia.

— Uzyskane dofinansowanie pomoże nam w realizacji strategii rozwoju grupy, której jednym z priorytetów jest rozwój przewozów intermodalnych w Polsce i za granicą — mówił Czesław Warsewicz.

— Ten sektor przewozów kolejowych rozwija się bardzo dynamicznie i na pewno klienci będą zamawiali u nas coraz więcej usług intermodalnych. Dlatego też przygotowujemy terminal w Małaszewiczach do przyjmowania większego potoku kontenerów transportowanych między Chinami a Unią Europejską w ramach Nowego Jedwabnego Szlaku — dodał.

Zastrzegał, iż trzy projekty dofinansowane przez CUPT nie będą jedynymi zadaniami inwestycyjnymi, które grupa PKP Cargo będzie realizowała w segmencie przewozów intermodalnych. Zresztą bez czekania na rozstrzygnięcie konkursu CUPT, PKP Cargo kupiły w Newagu nowe lokomotywy Dragon 2, rozpisano też, jeszcze we wrześniu 2018 r., przetarg na zakup około tysiąca platform intermodalnych.

Plany zakupowe

Kolejnym z planów PKP Cargo jest zakup nowych lokomotyw elektrycznych i dlatego, także w październiku, opublikowało za pośrednictwem platformy zakupowej ogłoszenie o możliwości pozyskania takich pojazdów. W tym celu uruchomiono procedurę RFP (Request For Proposal), czyli zapytań ofertowych w zakresie cztero— lub sześcioosiowych lokomotywy do przewozów towarowych. Pytano zarówno o pojazdy jedno-, dwu— i wielosystemowe, z modułami dojazdowymi, jak i bez nich. Podano podstawowe parametry techniczne i eksploatacyjne, jakimi powinny się charakteryzować pojazdy. Część lokomotywy powinna mieć świadectwa dopuszczenia do ruchu nie tylko w Polsce, ale również w innych państwach europejskich.

Warto dodać, że procedura zapytań ofertowych nie oznacza od razu zakupu, jest to na razie tylko badanie rynku, sprawdzanie możliwości dostarczenia przez producentów interesujących spółkę lokomotyw. Nie rozstrzyga ona również ile pojazdów i jakich typów kupi przewoźnik. Czesław Warsewicz, podkreślał, że kolejne inwestycje są niezbędne, gdyż poprawią zdolności taborowe największego towarowego przewoźnika w Polsce.

— Wozimy coraz więcej ładunków i w kolejnych latach chcemy wozić jeszcze więcej. Potrzebujemy do tego nowoczesnego taboru, aby sprostać wymaganiom klientów. Bez takich inwestycji rozwój grupy PKP Cargo byłby utrudniony — mówił.

— Plany zakupu lokomotyw elektrycznych trzeba wiązać z ogłoszonym we wrześniu przetargiem na zakup prawie tysiąca platform intermodalnych. Będziemy mieli wagony i chcemy mieć lokomotywy do prowadzenia pociągów intermodalnych. Ten sektor przewozów towarowych dynamicznie się rozwija, a grupa PKP Cargo chce być coraz bardziej znaczącym graczem na rynku intermodalnym w Polsce i za granicą — podkreślał szef spółki.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Materiał partnera

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Tematy

Puls Biznesu

Puls Inwestora / Wyniki spółek / PKP Cargo będą inwestowały w pojazdy napędzane wodorem