PKP Cargo, wożąc w Trójmorzu, podbija europejski rynek

  • Materiał partnera
opublikowano: 27-01-2019, 22:00

Grupa PKP Cargo zapowiada odbicie utraconej części rynku przewozów towarowych, m.in. przez rozszerzanie zakresu usług. Najważniejsze inwestycje skupią się na przewozach intermodalnych.

W strategii na lata 2019-30 Grupa PKP Cargo zakłada, że najpóźniej za pięć lat, dzięki zdobyciu pozycji lidera w obszarze Trójmorza (w korytarzach transportowych północ-południe), stanie się największym przewoźnikiem towarów na rynku Europy Środkowej i Wschodniej. Równolegle spółka zamierza wzmocnić swoją pozycję w przewozach krajowych przez zwiększenie udziału w rynku z obecnych 50 proc. do 65 proc. realizowanej pracy przewozowej. Cargo chce w coraz szerszym zakresie świadczyć kompleksowe usługi logistyczne, a nie tylko przewozowe.

Po trzech kwartałach 2018 r. kierowana przez Czesława Warsewicza Grupa PKP
Cargo osiągnęła zysk 194 mln zł netto. Przychody w tym czasie wyniosły 3,84 mld
zł, a więc były wyższe o 11 proc. niż rok wcześniej.
Zobacz więcej

REKORD:

Po trzech kwartałach 2018 r. kierowana przez Czesława Warsewicza Grupa PKP Cargo osiągnęła zysk 194 mln zł netto. Przychody w tym czasie wyniosły 3,84 mld zł, a więc były wyższe o 11 proc. niż rok wcześniej. Fot. Bartek Syta

Równie wielkim wyzwaniem jak konkurencja innych przedsiębiorstw kolejowych jest sprostanie dominacji przewoźników samochodowych. To problem, który dotyka koleje w wielu krajach UE. Dlatego PKP Cargo stawia na rozwój przewozów intermodalnych. Jak podkreślają władze spółki, transport intermodalnystaje się jej specjalizacją. W okresie trzech kwartałów 2018 r. w taki sposób Grupa PKP Cargo przewiozła 6,6 mln ton towarów, czyli o ponad 18 proc. więcej niż w analogicznym okresie 2017 r. Spółka zapowiada, że w tym roku będzie powiększała i unowocześniała tabor. Całość inwestycji intermodalnych PKP Cargo przekroczy 710 mln zł (prawie 290 mln zł będzie pochodziło z unijnego dofinansowania).

W tym roku spółka planuje zakończyć trzy postępowania przetargowe na zakup intermodalnegotaboru. Pierwsze, o wartości 451,5 mln zł, dotyczy 936 platform do przewozu kontenerów w połączeniach krajowych do obsługi ponad 90 relacji między portami w Gdańsku, Gdyni i Szczecinie/Świnoujściu a lądowymi terminalami zlokalizowanymi w różnych częściach Polski. Drugi przetarg, wart 227,5 mln zł, to zakup 220 platform do połączeń międzynarodowych. W tym pakiecie mieści się także kupno pięciu elektrycznych lokomotyw wielosystemowych. Większość przewozów kontenerowych PKP Cargo realizuje w ruchu krajowym, ale zamierza rozszerzać także udział przewozów międzynarodowych, w tym w ramach budowanego przez Chiny tzw. Nowego Jedwabnego Szlaku. Ważnym elementem na jego mapie ma być terminal w Małaszewiczach. Na jego unowocześnienie zaplanowano 32 mln zł. Rozbudowa ruszy w tym roku.

6,6 mln ton Tyle towarów w ramach przewozów intermodalnych (kontenerowych) przewiozła PKP Cargo w ciągu trzech kwartałów 2018 r. To o ponad 18 proc. więcej niż w analogicznym okresie 2017 r.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Materiał partnera

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu