PKP PLK: w grudniu ma być umowa na projekt odcinka Białystok-Ełk Rail Baltica

PAP
aktualizacja: 23-11-2017, 10:42

W grudniu tego roku PKP PLK chcą podpisać umowę z firmą, która zaprojektuje przebudowę i modernizację fragmentu międzynarodowej trasy kolejowej Rail Baltica na odcinku Białystok-Ełk.

Najkorzystniejszą ofertę w przetargu na projekt i nadzór inwestorski złożyła firma MGGP SA z ceną 24,3 mln zł brutto. Trwa kontrola tego przetargu, którą prowadzi Urząd Zamówień Publicznych. Gdy się zakończy, PKP PLK będą gotowe do podpisania umowy - poinformowała PAP Magdalena Janus z zespołu prasowego PKP PLK SA.

Do końca listopada PKP PLK chcą natomiast rozstrzygnąć przetarg na opracowanie dokumentacji przedprojektowej dla kolejnego odcinka Rail Baltica: od Ełku do granicy z Litwą w Trakiszkach. Zgłosiło się sześciu oferentów: konsorcjów i firm. Zaproponowały ceny od 3,1 mln zł brutto do 4,8 mln zł brutto. Kwota, jaką PKP PLK dysponują na to zadanie to - jak podano w zestawieniu przetargowym ofert - 3,8 mln zł brutto. "Umowę z wybranym wykonawcą planujemy podpisać pod koniec grudnia" - poinformowała Janus.

Rail Baltica to międzynarodowa trasa kolejowa z Berlina, przez Warszawę, do Helsinek. W Polsce jej modernizacja obejmuje 341 km, od Warszawy przez Sadowne-Czyżew-Białystok-Ełk, do Trakiszek na granicy z Litwą.

PKP PLK przypomina, że inwestycje na odcinkach od Białegostoku do Ełku i dalej do granicy z Litwą w Trakiszkach, to kontynuacja już prowadzonych prac w ramach Rail Baltica na trasie Warszawa-Białystok.

"Skróci się czas podróży i wzrośnie poziom bezpieczeństwa kolejowego. Poprawi się także standard obsługi podróżnych na stacjach i przystankach. Rail Baltica to ważny szlak towarowy. Przeprowadzone prace wpłyną na poprawę warunków do przewozu ładunków" - podkreśla Janus.

PKP PLK zapewniła w ostatnich dniach, że aktualne są wszystkie, podawane wcześniej plany i terminy związane z modernizacją międzynarodowej linii kolejowej Rail Baltica.

Wiosną 2018 r. ma być ogłoszony przetarg na budowę 70 km odcinka Czyżew-Białystok. Jak podawała we wrześniu spółka, prace na tym odcinku mają kosztować ok. 1,6 mld zł i mają być zakończone w latach 2020-2021. Pieniądze pochodzą z UE z programu CEF "Łącząc Europę" (Connecting Europe Facility).

Gotowy jest 66 km odcinek Warszawa-Sadowne (prace kosztowały ok. 1,5 mld zł), od sierpnia 2017 r. trwają prace na odcinku Sadowne-Czyżew (koszt ok. 1 mld zł). Inwestycje są dofinansowane z UE. PKP PLK planują, że odcinek Sadowne-Czyżew ma być gotowy w 2019 r.

Zastępca dyrektora rejonu centralnego PKP PLK Krzysztof Pietras mówił także we wrześniu w Białymstoku, że budowa Rail Baltica na odcinku Białystok-Ełk jest planowana na drugą połowę 2020 r. Prace miałyby się zakończyć w 2023 r. Dopiero po ich zakończeniu planowana jest modernizacja ostatniego polskiego odcinka Rail Baltica Ełk-Trakiszki. Całość ma być gotowa w 2025 r.

"Modernizacja trasy E75 (Rail Baltica) to aktualnie jedna z najważniejszych inwestycji na polskich torach realizowana przez PKP Polskie Linie Kolejowe SA" - podkreśla PKP PLK. Magdalena Janus dodała, że Rail Baltica to także "priorytetowy projekt UE" o dużym znaczeniu "politycznym i strategicznym”, bo ma to być "jedyne połączenie kolejowe krajów bałtyckich z Polską i pozostałymi krajami Unii Europejskiej".

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: PAP

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Inne / PKP PLK: w grudniu ma być umowa na projekt odcinka Białystok-Ełk Rail Baltica