PKPP "Lewiatan": 30 mln zł na pozyskanie unijnych dotacji

Polska Agencja Prasowa SA
opublikowano: 09-01-2006, 17:53

Blisko 30 mln zł wydadzą małe i średnie firmy na pozyskanie unijnych dotacji z puli środków przeznaczonych na lata 2004-2006 - wynika z szacunków Polskiej Konfederacji Pracodawców Prywatnych (PKPP) "Lewiatan" dla Sektorowego Programu Operacyjnego Wzrostu Konkurencyjności Przedsiębiorstw (SPO WKP).

Blisko 30 mln zł wydadzą małe i średnie firmy na pozyskanie unijnych dotacji z puli środków przeznaczonych na lata 2004-2006 - wynika z szacunków Polskiej Konfederacji Pracodawców Prywatnych (PKPP) "Lewiatan" dla Sektorowego Programu Operacyjnego Wzrostu Konkurencyjności Przedsiębiorstw (SPO WKP).

Wyliczenia odnoszą się do najpopularniejszej wśród polskich przedsiębiorców części SPO WKP, w ramach której małe i średnie firmy pozyskują dotacje z UE na inwestycje, czyli tzw. działania 2.3. Koszty dotyczą przygotowania wniosków, wynajęcia kadr do zarządzania projektami czy doradztwa - wyjaśniła Dyrektor Departamentu Funduszy Strukturalnych PKPP "Lewiatan" Marzena Chmielewska na poniedziałkowym spotkaniu przedsiębiorców z minister rozwoju regionalnego Grażyną Gęsicką.

Ekspert PKPP "Lewiatan" Artur Bartoszewicz uważa, że konieczne jest ukierunkowanie systemu zarządzania środkami z UE na potrzeby firm. Dodał, że półtoraroczne doświadczenia administracji i przedsiębiorców w zakresie wykorzystania środków z funduszy strukturalnych, przyznanych Polsce na lata 2004-2006 (ok. 12,8 mld euro-PAP), pokazały konieczność usprawnienia systemu wykorzystania unijnych pieniędzy w przyszłości.

W perspektywie 2007-2013 do wykorzystania będzie blisko 60 mld euro z funduszy strukturalnych. Dlatego ważne jest, aby w Polsce powstał system efektywnego wsparcia przedsiębiorców ubiegających się o unijne dotacje przez administrację - powiedział.

Wśród postulatów PKPP "Lewiatan" dotyczących usuwania barier w wykorzystywaniu unijnych pieniędzy znalazło się m.in. uproszczenie formularzy wniosków konkursowych i skrócenie czasu oceny wniosków płatniczych o refundację wydatków.

Eksperci podkreślili także konieczność zagwarantowania bezpieczeństwa informacji w procesie oceny projektów przedsiębiorców. "Pomysł na biznes jest drogocenny i przedsiębiorca musi mieć zagwarantowaną poufność informacji o realizowanej przez siebie strategii działania" - podkreślił Bartoszewicz.

Zaproponował "odwrócenie logiki" w procesie oceny wniosków. Jak wyjaśnił, należałoby zaczynać ocenę wniosków od strony merytorycznej, tj. zweryfikowania, czy "projekt jest dobry i wykonalny", a nie od analizy wymogów formalnych i technicznych.

Eksperci podkreślili także potrzebę podniesienia kwalifikacji kadr administracji, zwłaszcza "na najniższych (regionalnych) szczeblach wdrożenia". Ich zdaniem, słabe merytoryczne przygotowanie urzędników powoduje trudności w uzyskaniu przez przedsiębiorcę wiarygodnej informacji o dotacjach z UE. Może to prowadzić do rozbieżnej interpretacji problemów firm przy ubieganiu się o dotacje.

Dobrą praktyką byłoby także udoskonalanie systemu wykorzystania pieniędzy z UE na podstawie tworzonych przez środowisko biznesu list barier w dostępie do unijnych środków i opracowanie podręcznika zarządzania projektem - powiedziała Chmielewska.

Zdrowy Biznes
Bądź na bieżąco z informacjami dotyczącymi wpływu pandemii koronawirusa na biznes oraz programów pomocowych
ZAPISZ MNIE
×
Zdrowy Biznes
autor: Katarzyna Latek
Wysyłany nieregularnie
Katarzyna Latek
Bądź na bieżąco z informacjami dotyczącymi wpływu pandemii koronawirusa na biznes oraz programów pomocowych
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Polska Agencja Prasowa SA

Polecane