Płać kartą i wypłacaj — tak jest wygodniej

Tekst opracowany we współpracy z Master Card
25-10-2013, 00:00

ROZMOWA Z SEBASTIANEM KRZYKIEM BUSINESS LEADER COMMERCE DEVELOPMENT-ACCEPTANCE W MASTERCARD EUROPE

„Puls Biznesu”: Ubankowienie to ostatnio w mediach modny temat. Instytucje finansowe podkreślają, że obrót bezgotówkowy jest bezpieczniejszy i tańszy dla gospodarki. Co w tej sprawie mogą zrobić operatorzy systemów płatniczych?

Sebastian Krzyk: Segment tak zwanych klientów nieubankowionych ciągle jest w Polsce znaczący. Naszym zadaniem powinno być nie tylko ułatwienie im dostępu do gotówki, ale również, w dalszej perspektywie, uświadomienie im korzyści płynących z innowacyjnych rozwiązań płatniczych. Chcemy ubankowić sporą część społeczeństwa pozostającą poza obrotem bezgotówkowym. Jak pokazują analizy instytucji finansowych, pierwszy krok do ubankowienia rozpoczyna się od dostępu do... gotówki. Usługa Płać kartą i wypłacaj zdecydowanie poprawia sytuację w tych miejscach, gdzie instalacja bankomatu nie jest opłacalna. Może być również stymulatorem zachowań klientów, którzy dzisiaj wykorzystują kartę wyłącznie do wypłaty gotówki.

Cashback oferowany jest na polskim rynku już od ponad 5 lat, ale nadal zdecydowana większość Polaków szuka raczej bankomatów, by podjąć gotówkę. Efekt przyzwyczajenia czy braku dostępności do tej usługi?

Rzeczywiście, usługa wypłacania pieniędzy z kasy podczas płacenia za zakupy kartą nie mogła do tej pory przebić się w naszym kraju. Wynikało to z dwóch czynników. Po pierwsze, zabrakło odpowiedniej promocji tej usługi. Nie wszyscy Polacy byli świadomi, że zamiast bankomatu, mogą skorzystać z kasy w hipermarkecie czy na stacji benzynowej. Drugim powodem jest ciągle niesatysfakcjonujący dostęp do usługi z powodu niewystarczającej sieci akceptacji. MasterCard będzie prowadził działania mające na celu poszerzenie sieci akceptacji Płać kartą i wypłacaj. Planujemy także szeroko zakrojoną akcję marketingową.

Ile jest dziś placówek handlowych, gdzie można podjąć gotówkę, ile ma być docelowo?

Jak wynika z raportu Narodowego Banku Polskiego, na koniec marca bieżącego roku, możliwość podjęcia gotówki z kasy podczas robienia zakupów kartą umożliwiało około 30 tysięcy punktów handlowo-usługowych. Nie chcemy podawać konkretnych liczb, ale będziemy dążyć do tego, by usługa stała się szeroko dostępna, zarówno w mniejszych miejscowościach, gdzie sieć bankomatowa jest gorzej rozwinięta, jak również w największych sieciach handlowych.

Cashback dziś znany jest głównie w dużych sieciach handlowych. Kiedy trafi „pod strzechy”, czyli do mniejszych punktów i do małych miejscowości, gdzie dostęp do bankomatów jest utrudniony?

Zwiększanie dostępu do usługi Płać kartą i wypłacaj będzie procesem rozłożonym w czasie. Nie da się tego osiągnąć w ciągu kilku miesięcy czy nawet roku. Wynika to nie tylko z konieczności ciągłego rozwijania ekosystemu płatności bezgotówkowych (w tym wypadku terminali płatniczych), ale również zmiany przyzwyczajeń Polaków. Dlatego przygotowujemyrównież działania edukacyjne, mające zwiększyć świadomość usługi.

Usługa cashback ułatwi dostęp do gotówki posiadaczom kart płatniczych. Jakie korzyści z wprowadzania jej będą mieli akceptanci, czyli przedsiębiorcy prowadzący placówki handlowe?

Nasze działania skupią się nie tylko na akcjach stricte promocyjnych. Będziemy prowadzić również działania informacyjne, skierowane do właścicieli sklepów, sprzedawców i usługodawców. Uważam, że nie tylko klienci, ale i sprzedawcy mają wciąż za mało informacji na temat tej usługi. Umożliwienie korzystania i wypromowanie we własnym punkcie usługi Płać kartą i wypłacaj oznacza, że część osób, które normalnie nie zrobiłyby w nim zakupów, zostanie jego klientami właśnie dlatego, że będzie mógła dokonać jednocześnie dwóch operacji — wypłaty środków oraz zapłaty za zakupy. Oczywiście, sprzedawca dodatkowo będzie miał prowizję z ich obsłużenia. Szczególnie duże korzyści, wynikające ze wzrostu obrotu bezgotówkowego oraz bezpieczeństwa, mogą stać się udziałem dużych sieci handlowych. Zamiast przeliczać gotówkę i odwozić ją do banku, część z niej sklep zamieni na formę elektroniczną. Nie musimy chyba przekonywać, że bezpieczniej jest mieć w kasie kilkaset złotych niż kilka tysięcy.

Jak akceptanci w mniejszych punktach oceniają cashback? To dla nich problem czy może szansa na zdobycie przewagi konkurencyjnej nad punktami, gdzie karty nie są akceptowane?

Zdecydowanie jest to dla nich szansa na zdobycie klientów i zwiększenie bezpieczeństwa dziennych utargów, zmniejszenie kosztów gotówki tzw. „cash handling”, zwiększenie wartości sprzedaży realizowanej na kartach poprzez klientów, którzy płacąc za codzienne zakupy, skorzystają z usługi cashback.

Cashback to tylko jeden ze sposobów, by promować rozwój transakcji bezgotówkowych w Polsce. Co jeszcze można zrobić?

Przede wszystkim należy edukować. Dzisiejsze rozwiązania technologiczne w dziedzinie nowoczesnych płatności są nie tylko szybkie i wygodne, ale przede wszystkim bezpieczne. Rolą wszystkich podmiotów obrotu bezgotówkowego jest więc nie tylko dbanie o najwyższą jakość i bezpieczeństwo usług, ale również szeroka edukacja konsumentów. Wielu Polaków, podobnie zresztą jak mieszkańców Unii Europejskiej, przyzwyczajonych jest do płacenia za zakupy pieniędzmi, które wcześniej wypłacili z bankomatu. Naszym celem powinno być przekonanie osób niezdecydowanych, że innowacyjne rozwiązania płatnicze to bezpieczniejszy, wygodniejszy i szybszy sposób na przeprowadzanie różnorakich transakcji, a dzięki usłudze Płać kartą i wypłacaj także łatwy i powszechny dostęp do gotówki.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Tekst opracowany we współpracy z Master Card

Najważniejsze dzisiaj

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Puls Firmy / Płać kartą i wypłacaj — tak jest wygodniej