Plantatorzy o reformie rynku cukru: groźne jest zamykanie cukrowni

Polska Agencja Prasowa SA
opublikowano: 24-11-2005, 21:19

Dla plantatorów buraków cukrowych problemem jest nie tyle zmniejszenie ceny skupu buraków, co groźba zamykania cukrowni wskutek stworzonych przez Komisję Europejska zachęt do zaprzestania produkcji - powiedział PAP w czwartek prezes Krajowego Związku Plantatorów Buraka Cukrowego Stanisław Barnaś.

Dla plantatorów buraków cukrowych problemem jest nie tyle zmniejszenie ceny skupu buraków, co groźba zamykania cukrowni wskutek stworzonych przez Komisję Europejska zachęt do zaprzestania produkcji - powiedział PAP w czwartek prezes Krajowego Związku Plantatorów Buraka Cukrowego Stanisław Barnaś.

    Uchwalona w czwartek reforma unijnego rynku cukru zakłada, że cena buraków cukrowych spadnie o 39 proc. - z 43 do 26 euro w kampanii 2009/10. Plantatorzy buraków cukrowych dostaną rekompensaty w wysokości 64,2 proc. poniesionych strat w ramach dopłat bezpośrednich. Cukrownie zaś będą zachęcane do zaniechania produkcji wysokimi rekompensatami, sięgającymi w pierwszych dwóch latach 730 euro za tonę cukru (w kolejnych latach: 625 euro i 520 euro za tonę).

    Jak zaznaczył Barnaś, rolnicy uprawiający buraki otrzymają częściową rekompensatę za spadek ceny buraków, więc w rezultacie cena ich skupu będzie kształtowała się na poziomie 40 euro za tonę.

    Natomiast znacznie groźniejsza dla polskich plantatorów jest decyzja o likwidacji produkcji. Dotyczy to zwłaszcza zachodnich koncernów, które mogą przenieść swoją produkcję do innego kraju. Wtedy także rolnicy będą zmuszeni do zaprzestania produkcji buraków.

    Dodał, że Unia musi znaleźć możliwość zmniejszenia produkcji cukru o 6 mln ton. Jeżeli część cukrowni nie wycofa się z produkcji, KE będzie musiała przyznawać coraz mniejsze limity produkcji cukru na kraj i wtedy może dojść do sytuacji, że Polska zostanie importerem cukru, gdyż Polska produkuje tylko trochę więcej cukru, niż zużywa.

    Według Instytutu Ekonomiki Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej, produkcja cukru w sezonie 2004/2005 wyniosła w Polsce ok. 2 mln ton, a czego 1,6 mln stanowiło zużycie krajowe. Pozostały cukier zaś został przeznaczony na eksport.

    Zdaniem Barnasia, produkcja buraków przy cenie 40 euro za tonę jest opłacalna dla plantatora, który uzyska 55 ton buraków z hektara i 18 proc. zawartości cukru w burakach. Część plantatorów, którzy nie będą mogli uzyskać takich plonów, może więc wycofać się z uprawy buraków.

    Zaznaczył, że w tej sytuacji będzie następowała dalsza koncentracja produkcji buraków. Obecnie jest 72 tys. plantatorów podczas gdy 10 lat temu było ich 300 tys.

    W jego opinii, sam proces koncentracji produkcji jest korzystny, ale w Polsce nie dokonała się jeszcze restrukturyzacja gospodarstw rolnych. "Nadal w Polsce są małe gospodarstwa, które z czegoś muszą żyć" - powiedział Barnaś.

Opowieści z arkusza zleceń
Newsletter autorski Kamila Kosińskiego
ZAPISZ MNIE
×
Opowieści z arkusza zleceń
autor: Kamil Kosiński
Wysyłany raz w miesiącu
Kamil Kosiński
Newsletter z autorskim podsumowaniem najciekawszych informacji z warszawskiej giełdy.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Polska Agencja Prasowa SA

Polecane