Czytasz dzięki

Plastik dostał rykoszetem od przemysłu

SpotData
opublikowano: 16-12-2019, 22:00

Europejska recesja dołuje branżę plastikowych opakowań, ale polscy eksporterzy wciąż rosną i zwiększają udział w rynku.

W 2019 r. zużycie opakowań plastikowych w Unii Europejskiej wyraźnie spada — po raz pierwszy od dekady. Wartość rynku w całej UE wyniesie w tym roku 44,8 mld EUR i będzie o 2,2 proc. niższa niż w 2018 r. — wynika z szacunków SpotDaty.

Spadek nie występuje na rynku opakowań papierowych, można by więc wnioskować, że plastik ma swoje specyficzne problemy. Wśród nich są regulacje ukierunkowane na redukcję zużycia opakowań jednorazowych i ogólna presja społeczna na ograniczenie wykorzystania plastiku. Jest jednak mało prawdopodobne, by te czynniki były głównym powodem spadku. Opakowania podlegające prawnym restrykcjom stanowią tylko niewielką część ogólnej wartości rynku, a pełne wdrożenie przepisów jeszcze nie nastąpiło. Zmiany społeczne, które nie następują gwałtownie, też raczej nie wywołały tak szybkiej zmiany popytu.

Ważniejszą przyczyną kurczenia się rynku opakowań plastikowych jest spadek produkcji w europejskim przemyśle. Spośród różnych rodzajów opakowań plastikowe są najbardziej wrażliwe na zmiany trendów przemysłowych (folia jest wykorzystywana także do pakowania w trakcie transportu lub na innych etapach łańcucha dostaw, zanim towary trafią do konsumentów), a w tym roku produkcja w UE spada w tempie 1-2 proc. r/r. Polski eksport nie traci tak mocno jak cały europejski rynek. W ciągu pierwszych ośmiu miesięcy 2019 r. z Polski wyeksportowane zostały opakowania plastikowe za 1,1 mld EUR, co oznacza wzrost o 4 proc. w ujęciu r/r. Jest to wzrost znacznie mniejszy niż notowany przed rokiem (15 proc.), ale produkcja znad Wisły wciąż powiększa udział w Europie.

Chcesz regularnie otrzymywać analizy rynku opakowań w Polsce i Unii Europejskiej? Dane na temat zużycia, handlu zagranicznego, najważniejsze informacje korporacyjne i regulacyjne? Zobacz ofertę PB Forecast Opakowania, nowego serwisu analitycznego „Pulsu Biznesu" i centrum analiz SpotData.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: SpotData

Polecane