PMR: wartość rynku RTV, AGD i sprzętu elektronicznego wzrośnie o 1,8 proc.

ISBNews
29-05-2015, 11:02

Ubiegły rok przyniósł korektę na rynku RTV, AGD i sprzętu elektronicznego związaną z efektem wysokiej bazy z lat poprzednich, m.in. w związku z większym popytem na telewizory spowodowanym przez wyłączenie sygnału analogowego. Brak widocznych pozytywnych impulsów spowoduje, że 2015 rok zakończy się jedynie niskim wzrostem wartości tego rynku - na poziomie 1,8% r/r do 23,2 mld zł, wynika z prognoz PMR.

"Brak widocznych znaczących trendów, co do mody na nowe lub tradycyjne produkty, wpływa na prognozę wartości tego rynku na najbliższe lata. Prognozujemy, że omawiany rynek będzie się cechował stabilnym, ale niskim wzrostem" - czytamy w komunikacie poświęconym raportowi "Handel detaliczny artykułami RTV, AGD i sprzętem elektronicznym w Polsce 2015. Analiza rynku i prognozy rozwoju na lata 2015-2020".

PMR podkreśla, że rynek RTV, AGD i sprzętu elektronicznego w Polsce charakteryzuje się bardzo dużym stopniem konsolidacji na tle innych dużych segmentów rynku detalicznego. Pięciu największych graczy generuje sprzedaż na poziomie prawie 70% wartości całego rynku. Postępująca konsolidacja spowodowała także problemy średnich graczy, czego skutkiem jest upadłość sieci Avans, Mix Electronics, czy znaczne zmiany w sieci Partner RTV AGD.

"Produkty RTV, AGD i sprzętu elektronicznego są bardzo podatne na różne mody czy sytuacje nadzwyczajne (np. największe wydarzenia sportowe, zmiana sygnału telewizyjnego) i to one w dużej mierze wpływają na dynamikę tego rynku" - podkreślają autorzy raportu.

W ich ocenie, po ostatnich dobrych latach (szczególnie 2012 i 2013, kiedy wzrost rynku sięgnął odpowiednio 2,5% i 3,6% r/r) dla sprzedaży telewizorów, obecnie nastąpiła korekta tego segmentu produktów. Z drugiej strony zwiększona liczba remontów czy zakupów nowych mieszkań wpływa na wzrost tego rynku. Dodatkowo wciąż dużą popularnością cieszą się smartfony, jednak i tu widać powolne nasycanie się rynku.

Według szacunków PMR, rynek detaliczny RTV, AGD i sprzętu elektronicznego był wart 22,8 mld zł w 2014 roku (spadek o 2,5% w skali roku), zaś w tym roku wzrośnie do 1,8% r/r do 23,2 mld zł.

Sprzyjający wpływ na ten rynek mają także przyzwyczajenia konsumenckie. Polacy lubią nowinki technologiczne, a jedną z podstawowych form wypoczynku jest oglądanie telewizji. Statystyki wskazują, że przeciętny konsument jako potencjalny zakup częściej wymienia produkty AGD, RTV i sprzęt elektroniczny niż na przykład meble.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: ISBNews

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Handel / PMR: wartość rynku RTV, AGD i sprzętu elektronicznego wzrośnie o 1,8 proc.