Po co firmie ten cały dział human resources

Dorota Czerwińska
06-05-2011, 00:00

HR-owcy uważają, że powinni być partnerami strategicznymi zarządów. Ale nie są tak traktowani.

HR-owcy uważają, że powinni być partnerami strategicznymi zarządów. Ale nie są tak traktowani.

Myślenie o działach personalnych w kategoriach strategicznych jest coraz popularniejsze. W dużej mierze wynika to z identyfikacji przyczyn, dla których pewne firmy odnoszą sukces rynkowy, a inne nie mają na to szansy. Jednak badanie firmy doradczej Mercer pokazuje, że jedynie 15 proc. zadań działów personalnych w firmach w Europie, na Bliskim Wschodzie i w Afryce (EMEA) wiąże się z działalnością czysto strategiczną. Mimo to 65 proc. szefów działów personalnych postrzega siebie jako strategicznego partnera zarządu w biznesie.

Aktywniejsze w kryzysie

Z badania wynika, że najwięcej czasu działy personalne poświęcają na dostarczanie usług HR (27 proc.), sprawdzanie zgodności działań z prawem (12 proc.), transakcje i ewidencje (18 proc.), projektowanie programów i systemów HR (14 proc.) oraz zarządzanie wewnętrzne (14 proc.). Oczywiście, w krajach dotkniętych przez kryzys gospodarczy działy HR musiały aktywniej i szybciej reagować na typowe w takich warunkach sytuacje: konieczność restrukturyzacji firmy, zmiana jej profilu, redukcja zatrudnienia, przeniesienie biznesu do innego kraju itd. Ale to wciąż za mało.

— Wydaje się jednak, że część działów HR jest raczej na etapie łagodnej ewolucji niż rewolucji — mówi Krzysztof Nowak, członek zarządu Mercer Polska.

Ci respondenci, którzy wierzą, że dział HR jest partnerem strategicznym dla zarządu firmy, uzasadniają to aktywnym uczestnictwem w dyskusjach dotyczących ważnych spraw biznesowych. Od działu personalnego oczekuje się jednak przeniesienia wniosków z tych dyskusji na strategię dotyczącą kapitału ludzkiego i rozwijanie narzędzi i metod zarządzania kadrami.

Dlaczego rola HR jako partnera strategicznego jest tak ważna? Wszystkie przedsiębiorstwa mają właściwie równy dostęp do technologii, wiedzy eksperckiej, maszyn, narzędzi marketingu itd. W efekcie już od lat najważniejszymi czynnikami budowania przewag konkurencyjnychsą: motywacja pracowników, kultura organizacyjna, relacje między menedżerami i pracownikami, szeroko rozumiana satysfakcja z pracy itd. Jak widać, wszystkie te czynniki związane z ludźmi.

— Szefowie muszą znaleźć odpowiedź na pytanie, jak chcą budować pozycję rynkową firmy nie dzisiaj, ale również za pięć czy 15 lat. Zrządzanie personelem staje się coraz częściej jednym z najważniejszych elementów zarządzania przedsiębiorstwem, ponieważ bez odpowiedniej kadry żaden proces technologiczny czy operacyjny nie zadziała — zauważa Krzysztof Nowak.

Świadomość siły ludzi

O konieczności traktowania działu HR jako strategicznego partnera mówi się jednak od lat. Dlaczego tak mało się w tej sprawie zmienia?

— Głównymi problemami działów HR są ograniczone zdolności kontrolne w zakresie zarządzania pracownikami oraz ograniczenia budżetowe. Wydaje się, że obok tych przyczyn ważne jest także niedopasowanie języka, jakim posługuje się HR, do języka typowych procesów biznesowych, a w rezultacie brak uniwersalnych narzędzi pomiaru efektów inwestowania w kadry. W rezultacie działowi HR trudno czasami przekonać inne działy, że to właśnie jego inwestycje powinny być priorytetowe — twierdzi Krzysztof Nowak.

Wyniki badania pokazują, że działy personalne muszą dużo zmienić, by stać się dla zarządu odpowiedzialnym i dostrzegalnym partnerem biznesowym. Według Małgorzaty Ciarki, szefa praktyki Information Product Solutions (IPS) na region Europy Wschodniej w Mercer, różnica między stanem oczekiwanym a rzeczywistym może być zmniejszana poprzez inwestowanie w umiejętności i szkolenia pracowników działów HR.

— Trzeba też zwiększać świadomość i umiejętności z zakresu zarządzania ludźmi wśród menedżerów liniowych, by upewnić się, że ich aktywność obejmuje nie tylko codzienne obowiązki, ale również wspiera strategicznie kierunek, który obrała firma — dodaje Małgorzata Ciarka.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Dorota Czerwińska

Być może zainteresuje Cię też:

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Kariera / Po co firmie ten cały dział human resources