Czytasz dzięki

Po latach zwijania linii kolejowych PLK je rozwija

  • Materiał partnera
opublikowano: 31-01-2020, 10:30

Inwestycje realizowane przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. mają wartość prawie 76 mld zł. Stanowią duży krok na drodze nadrabiania wielu lat zaległości inwestycyjnych. Pełna modernizacja sieci kolejowych w Polsce wymaga wydatkowania 250-300 mld zł.

Zarządca infrastruktury kolejowej realizuje największy w swojej historii program inwestycyjny — Krajowy Program Kolejowy (KPK). Jego cele to wyrównanie dostępności komunikacyjnej w Polsce, zwiększenie sprawnej komunikacji w miastach i aglomeracjach oraz poprawa jakości i komfortu obsługi na stacjach i przystankach oraz warunków dla kolejowych przewozów towarowych.

prezes PKP Polskich
Linii Kolejowych S.A.
Zobacz więcej

Ireneusz Merchel

prezes PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.

— To program o wartości prawie 76 mld zł w bieżącej perspektywie finansowej UE. Już zrealizowaliśmy inwestycje o wartości 28 mld zł, co stanowi około 37 proc. całej puli środków. W poprzedniej perspektywie finansowej poziom zaawansowania inwestycji sięgał 6 mld zł, co stanowiło kilkanaście procent całego ówczesnego budżetu. Jest postęp, rośnie sprawność wydatkowania unijnych środków. Zdajemy sobie sprawę, że dużym wyzwaniem jest efektywne zagospodarowanie całego przyznanego nam zasobu finansowego — mówi Ireneusz Merchel, prezes PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.

— Obecnie na placu budowy trwają prace przy realizacji inwestycji o wartości równej puli dostępnych środków. Mamy podpisane umowy z wykonawcami. Pozostała jeszcze realizacja kilku dużych projektów i podpisanie kolejnych umów w 2020 r. W latach 2021-23 będziemy je finalizowali, by spożytkować wszystkie dostępne środki — zapewnia prezes Merchel.

Aglomeracje i porty Inwestycje PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. już poprawiają dostępność komunikacyjną wielu miejscowości, dowóz towarów do portów bałtyckich, a także poszerzają możliwości komunikacyjne w aglomeracjach.

— Miejscowości, w których od wielu lat nie widziano kolei, wróciły do siatki połączeń — Lubin, Parczew, Busko-Zdrój, Radzyń Podlaski czy Lubartów. W ciągu następnych lat lista miejscowości jeszcze się powiększy o choćby Mielec, Padew czy Chorzele. Program zapoczątkował ruch powrotu kolei do miejscowości dotąd wykluczonych z mapy połączeń — wylicza Ireneusz Merchel. — Kolej aglomeracyjna umożliwia znaczne zwiększenie dostępu do usług kolejowych i dojazd pasażerów do centrów miast, co również ma duże znaczenie ekologiczne, bo tworzy szanse na ograniczenie ruchu samochodów spalinowych w miastach — podkreśla.

W najbliższym czasie zarządca infrastruktury rozpocznie budowę linii czterotorowych np. na linii Otwock — Warszawa, Tłuszcz — Warszawa, Piaseczno — Warszawa. Czterotorowa linia powstaje w Krakowie, gdzie w 2021 r. umożliwi uruchomienie kolei aglomeracyjnej.

— Modernizujemy wszystkie szlaki dojazdowe do portów na Bałtyku, np. szlak łączący Śląsk z portami, czy trasę między wschodnią a zachodnią granicą Polski, od Terespola, przez Warszawę i Poznań do Kunowic czy linię Szczecin — Świnoujście, co umożliwi wzrost obrotu towarów o 50 proc. przez port w Świnoujściu — wskazuje prezes Merchel.

Samorządy partnerami Współpraca z samorządami jest dla PLK codziennością. — Dyskutujemy z władzami samorządowymi w wielu konkretnych sprawach, np. czy pozostawić poziome przejście przez tory czy może zbudować wiadukt, budować drogę równoległą do torów czy kolizyjną itp. — relacjonuje prezes Merchel.

— Samorząd jest dla nas bardzo ważnym partnerem, także dlatego, że dysponuje dużą pulą środków na transport w programach regionalnych — sięgają one około 5 mld zł — dodaje prezes Merchel.

Silnym impulsem do zacieśnienia współpracy spółki z samorządami jest program „Kolej+” z budżetem wartym około 6 mld zł. Obecnie program ten znajduje się na końcowym etapie prac legislacyjnych w parlamencie. — „Kolej+” będzie wdrażana w celu odtworzenia bądź budowy od podstaw linii kolejowych w miejscowościach dotąd nieobecnych na mapach połączeń — tłumaczy Ireneusz Merchel.

PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. będą występować do samorządów z ofertą współpracy w realizacji programu powrotu kolei do Polski powiatowej.

— W tego rodzaju inwestycjach wkład samorządów nie będzie przekraczał 15 proc. — resztę pokryje budżet państwa. Taka struktura finansowania powinna je zachęcić do zaangażowania. Istnieje możliwość odtworzenia ruchu kolejowego, przywrócenia nieczynnych połączeń czy budowy zupełnie nowych. Liczymy w tym zakresie na współpracę z władzami lokalnymi i na dużą ich aktywność, bo z pewnością na takie połączenia czekają mieszkańcy wielu miejscowości — zaznacza prezes PLK. [POL]

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Materiał partnera

Polecane