PB Po Godzinach
Partnerem cyklu EKO jest logo Provident

Po wyginięciu dinozaurów do wyścigu ewolucyjnego ruszyły ssaki

PAP , DI
opublikowano: 03-09-2021, 17:04

Najnowsze znaleziska szczątków prehistorycznych ssaków w Ameryce Północnej świadczą o tym, że po zagładzie dinozaurów ewolucja ssaków przebiegała szybciej, niż dotychczas uważano.

Naukowcy odkryli szczątki trzech nieznanych gatunków prehistorycznych ssaków, które zamieszkiwały Amerykę Północną kilkaset tysięcy lat po uderzeniu asteroidy w półwysep Jukatan, co zapoczątkowało globalną zagładę dinozaurów i wielu innych zwierząt.

Zdaniem naukowców wymieranie dinozaurów 66 mln lat temu powszechnie uznawane jest za początek ery ssaków, ponieważ zaraz potem pojawiło się kilka nowych typów tych zwierząt. Najnowsze odkrycia świadczą o tym, że po zagładzie dinozaurów ewolucja ssaków przebiegała szybciej, niż dotychczas uważano — napisali naukowcy na łamach „Journal of Systematic Palaeontology”.

Odkryte gatunki nazwano Miniconus jeanninae, Conacodon hettingeri i Beornus honeyi. Różnią się one wielkością: od drobnych, o rozmiarach myszy, do dużych jak na owe czasy, osiągających rozmiar dzisiejszych kotów. Każdy z gatunków posiada inny typ zębów. Beornus honeyi, nazwany tak na cześć Beorna, bohatera „Hobbita” Tolkiena, ma powiększone zęby trzonowe. Jego wygląd skojarzył się badaczom z opisem wyglądu tolkienowskiej postaci.

Nowe gatunki należą do zróżnicowanej grupy ssaków łożyskowych zwanych archaicznymi kopytnymi, przodków dzisiejszych ssaków kopytnych — koni, słoni, krów, hipopotamów itp.

„Kiedy wyginęły dinozaury, dla ssaków otworzył się dostęp do nowego rodzaju pożywienia i siedlisk. Umożliwiło to im szybki rozwój i różnicowanie się” — napisała Madelaine Atteberry z Uniwersytetu Kolorado w Boulder (USA). [DI, PAP]