- Zalecamy zwiększanie pozycji w przypadku negatywnej reakcji kursu – radzi po wstępnych wynikach XTB Maciej Marcinowski, analityk Trigonu DM.
Jego cena docelowa jednej akcji XTB to 95,80 zł. W piątek po godz. 12 kurs spadał o 5,8 proc. do 70,74 zł.
Specjalista zwraca uwagę, że wynik operacyjny jest o 7 proc. poniżej konsensusu, a zysk netto odchyla się od niego jeszcze bardziej ze względu na 40 mln zł negatywnych różnić kursowych. Całość wyników ocenia jednak neutralnie.
- Z jednej strony nasza prognoza zysku netto na 2025 wymaga obniżenia o 3-4 proc., ale jeżeli założenie o ujemnej kontrybucji market makingu w tym kwartale jest prawdziwe, to nasz model wskazuje na wzrost prognoz na kolejne lata w związku z wyższym wolumenem obrotów i ich przełożeniem na powtarzalne przychody – tłumaczy Maciej Marcinowski.
O co chodzi z market makingiem? Analityk Trigonu wyjaśnia, że w drugim kwartale 2025 r. in plus zaskoczyła wartość obrotów generowanych przez klientów XTB na kontraktach CFD (wzrosła 84 proc. r/r). Rentowność obrotu spadła przy tym o 18 proc. kwartał do kwartału, co może być związane z niższym udziałem instrumentów opartych na towarach oraz niską kontrybucją market makingu.
- Zaryzykowalibyśmy stwierdzenie, że przychody z market makingu były w tym kwartale nawet lekko ujemne. Oznacza to, że powtarzalne przychody mogły być nawet powyżej naszych oczekiwań i wzrosnąć o ok. 40 proc. r/r – szacuje Maciej Marcinowski.
Uważa, że skala akwizycji klientów lekko rozczarowała, a wraz z nią proporcjonalnie również liczba aktywnych klientów. Wskazuje jednak, że sam lipiec pod tym względem wygląda dobrze jak na miesiąc wakacyjny i w trzecim kwartale 2025 r. spółka powinna powrócić do pozyskiwania ponad 180-190 tys. nowych klientów kwartalnie.
Analityk Trigonu wskazuje, że przy niższej akwizycji klientów lepiej od oczekiwań wypadły koszty operacyjne, głównie w marketingu, gdzie utrzymuje się stabilny jednostkowy koszt pozyskania klienta. Widać również pierwsze efekty zmiany modelu rozliczeń opłat z dostawcami usług płatniczych w niższych kosztach prowizji.