Pociągiem na wysokość 3 tys. metrów… w technologii chmurowej

opublikowano: 16-02-2017, 21:24

Automatyka kolejowa zmienia wymiar. Szwajcarzy już teraz system kontroli pociągów oddali pod opiekę chmurze obliczeniowej. Jak się okazuje, wysokość nie ma tu najmniejszego znaczenia.

Na początku 2017 r. wdrożony został pierwszy na świecie system kontroli ruchu kolejowego wykorzystujący technologię cloud computing (chmura obliczeniowa). Nowatorski koncept odważyli się wcielić w życie Szwajcarzy. Dostawcą infrastruktury i oprogramowania jest firma Siemens.

Informatyczna kontrola

Scentralizowany system nadzoru ruchu kolejowego o nazwie Iltis, wykorzystywany do sterowania i monitorowania ruchu pojazdów, opracowany przez Siemensa, działa od wielu lat. Stosowany jest w wielu państwach. W Szwajcarii zaimplementowany został przez SBB - przewoźnika państwowego, a także prywatne spółki kolejowe. Teraz system został wzbogacony o nowe funkcjonalności - dzięki technologii chmurowej może być nadzorowany z dowolnego miejsca. 

System został wdrożony przez Gornergrat Bahn (GGB) - kolej zębatą, wybudowaną w 1898 r., która wspina się na wysokości ok. 1500 metrów nad poziomem morza, łącząc Zermatt ze szczytem góry Gornergrat (o wysokości 3089 metrów). 

Nawigacja na odległość

System działa automatycznie i jest nadzorowany przez jedną osobę w Zermatt. Dyspozytor odpowiada m.in. za monitoring i kontrolą zwrotnic. Natomiast wszelkie naprawy mają być przeprowadzane bezpośrednio przez firmę Siemens… zdalnie, bez konieczności wysyłania ekipy technicznej na miejsce. 

System jest osadzony w bazie danych Siemensa w Wallisellen. Dla zwiększenia bezpieczeństwa, utworzono również rezerwową linię łączącą serwery Siemensa ze stacjami roboczymi operatorów w Zermatt. 

- Zapewnienie bezpieczeństwa stanowi kluczowy czynnik w obecnych na rynku nowoczesnych rozwiązaniach związanych z monitoringiem i sterowaniem ruchu pociągów. Zastosowanie chmury obliczeniowej w systemach automatyki kolejowej, takich jak Iltis, gwarantuje nie tylko maksymalne bezpieczeństwo, ale także wnosi szereg dodatkowych korzyści. Mowa tutaj przede wszystkim o znacznym obniżeniu kosztów wdrożenia systemu i jego późniejszego utrzymania, ale także zwiększeniu funkcjonalności - zaznacza Adam Szymankiewicz, dyrektor w sektorze Siemens Mobility, odpowiedzialny za automatykę kolejową.

Pierwsze próby systemu, zrealizowane za zgodą Federalnego Biura Transportu w Szwajcarii, zostały wykonywane w grudniu 2016 r. Kilka tygodni temu przeprowadzono jego ostateczne wdrożenie. 

 

 

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Anna Bełcik

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu