Czytasz dzięki

Początek końca złotej ery buybacków (WYKRES DNIA)

Koniec przychylnej atmosfery dla skupu akcji własnych przez spółki grozi zatrzymaniem jednej z najważniejszych tendencji, które stoją za obecną hossą na giełdzie nowojorskiej, uważa bank HSBC.

Wniosek demokratycznego senatora Tammy’ego Baldwina o rewizję obowiązujących od 1982 r. przepisów sprzyjających spółkom chcącym skupować akcje własne może oznaczać początek końca pewnej ery w historii amerykańskiego rynku kapitałowego. Tak przynajmniej wynika z raportu analityków HSBC Antona Toneva oraz Davey’a Jose’a. Fala buybacków, trwająca od 2009 r., była jedną z tendencji stojących za rynkiem byka za oceanem, który w ponad sześć lat wyniósł indeks S&P500 o 208 proc. w górę.

„Dostrzegamy ryzyko, że przepisy, które ułatwiły skup akcji własnych począwszy od lat 80., zostaną cofnięte. Te zmiany mogą oznaczać początek nowego ładu korporacyjnego, który przypominałby otoczenie, jakie zapanowało po Wielkim Kryzysie lat 30. Lawina buybacków może dobiegać końca” – napisali specjaliści w raporcie.

To może oznaczać wyhamowanie zwyżek notowań spółek z ostatnich lat, a nawet odwrócenie części z nich, ostrzegli Anton Tonev oraz Davey Jose. Odwrócenie ustawodawstwa sprzyjającego skupowi akcji własnych byłoby kolejnym krokiem zmierzającym do zwiększanie poziomu uregulowania rynku kapitałowego. W tym kierunku szła już przyjęta pięć lat temu ustawa Dodda-Franka.


Notowania indeksu S&P500 (linia czarna) na tle notowań subindeksu 100 spółek ze wskaźnika S&P500, które prowadziły największe programy skupu akcji własnych. Źródło: Bloomberg.

Notowania indeksu S&P500 (linia czarna) na tle notowań subindeksu 100 spółek ze wskaźnika S&P500, które prowadziły największe programy skupu akcji własnych
Bloomberg
To musisz wiedzieć dziś rano
Codzienny newsletter z najważniejszymi informacjami dla inwestorów.
ZAPISZ MNIE
×
To musisz wiedzieć dziś rano
autor: Kamil Zatoński
Wysyłany codziennie
Kamil Zatoński
Codzienny newsletter z najważniejszymi informacjami dla inwestorów.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Marek Wierciszewski, Bloomberg

Polecane