Podpisano umowę na projekt modernizacji warszawskiej linii średnicowej

PAP
aktualizacja: 10-01-2018, 10:59

PKP Polskie Linie Kolejowe podpisały umowę o wartości 22 mln zł na wykonanie dokumentacji projektowej oraz prowadzenie nadzoru autorskiego dla realizacji przebudowy linii średnicowej w Warszawie - poinformował w środę minister infrastruktury Andrzej Adamczyk. To jedno z najważniejszych przedsięwzięć na kolei.

Zobacz więcej

Andrzej Adamczyk Krysian Maj/FORUM

"Przewidujemy, że do końca tego roku wykonawca przedstawi nam warianty przebudowy linii średnicowej. W przyszłym roku zamierzamy ogłosić przetarg na prace budowlane, tak żeby na początku 2020 r. wejść na plac budowy. Inwestycja ma zakończyć się do roku 2023 - powiedział Ireneusz Merchel, prezes PKP PLK.

Merchel podtrzymał swoje wcześniejsze zapowiedzi, że w tym roku PKP PLK zrealizują inwestycje za ponad 10 mld zł. "Będzie to historyczne, ale my wiemy, że to jest realne" - stwierdził.

Minister inwestycji i rozwoju Jerzy Kwieciński podkreślił, że "jest to jedno z najważniejszych przedsięwzięć na polskiej kolei, gdyż dotyczy warszawskiego węzła kolejowego". "Wartość przebudowy linii średnicowej w Warszawie to ok. 1 mld zł, z czego ok. 3/4 zostanie sfinansowane z funduszy unijnych. Będziemy mocno pilnować terminów realizacji tej inwestycji" - powiedział Kwieciński.

Merchel dodał, że "dzięki realizacji tej inwestycji poprawi się przepustowość linii średnicowej podmiejskiej z 14 do ponad 24 pociągów na godzinę, a przepustowość na linii dalekobieżnej będzie jeszcze większa".

"Dzisiejsze wydarzenie to jedno z najważniejszych w przestrzeni realizacji inwestycji, które określa Krajowy Program Kolejowy do 2023 roku. To wbrew pozorom jedna z najważniejszych, jeśli nie najważniejsza inwestycja w tym programie i najtrudniejsza inwestycja w tymże programie. Dzisiejsze podpisanie umowy na projektowanie tego przedsięwzięcia jest kamieniem milowym, który przybliża nas do momentu, kiedy będziemy mogli powiedzieć, że podróż polskimi kolejami jest podróżą absolutnie komfortową, bezpieczną i przewidywalną w czasie dojazdu" - powiedział obecny na konferencji minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.

"Przedsięwzięcie przebudowy linii średnicowej jest przedsięwzięciem niezmiernie skomplikowanym. To projektanci zdecydują o kształcie i zasadach prowadzenia tej modernizacji, prowadzenia tej przebudowy. (...) To jest dowód na to, że krajowy program kolejowy w swoim zakresie finansowym i rzeczowym będzie zrealizowany" - dodał.

Adamczyk przypomniał, że w Krajowym programie Kolejowym na realizację inwestycji przeznaczono 67 mld zł. Zapewnił, że nie ma już obaw co do tego, czy program ten zostanie zrealizowany. "Program inwestycji kolejowych jest tak przygotowany, że na wiele lat naprzód przedsiębiorcy, nasi partnerzy wykonawczy i producenci mogą planować swoje działania" - dodał.

"Nie możemy mówić o przebudowie linii średnicowej bez odniesienia do Centralnego Portu Komunikacyjnego. To wielkie przedsięwzięcie inwestycyjne, o którym zdecydował rząd Prawa i Sprawiedliwości, jest także bardzo szeroko określone w obszarze kolejowym. Przebudowa linii średnicowej wiąże się z tym przedsięwzięciem bezpośrednio i będzie wartością dodaną do utworzenia nowoczesnego systemu komunikacyjnego naszego kraju" - stwierdził Adamczyk.

Kolejowa linia średnicowa biegnie pod ziemią przez centrum warszawy. PKP PLK zamierzają przed rozpoczęciem remontu linii średnicowej zakończyć remont tak zwanej linii obwodowej, ma to odciążyć część biegnącą przez centrum na czas remontu. Na razie nie wiadomo jeszcze, czy linia średnicowa w czasie przebudowy zostanie w całości zamknięta.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: PAP

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Transport i logistyka / Podpisano umowę na projekt modernizacji warszawskiej linii średnicowej