Czytasz dzięki

Polacy chcą mieć firmę, ale się boją

opublikowano: 18-11-2015, 22:00

Jesteśmy pozytywnie nastawieni do przedsiębiorczości, ale tylko 38 proc. z nas wyobraża sobie założenie własnego biznesu.

Polacy chcieliby pracować na własny rachunek, ale obawiają się porażki — pokazuje raport Amwaya na temat przedsiębiorczości. Aż 71 proc. z ponad tysiąca badanych Polaków ma pozytywne nastawienie do przedsiębiorczości. Jest ono nieznacznie poniżej średniej europejskiej, która wynosi 72 proc., oraz światowej, sięgającej 76 proc., i nieco niższe niż przed rokiem (76 proc.)

— Wciąż jednak jest wysokie i pokazuje, że Polacy to coraz bardziej przedsiębiorczy naród — zwraca uwagę dr Anna Czarczyńska, dyrektor Centrum Zrównoważonego Rozwoju Akademii Leona Koźmińskiego. Co więcej, 54 proc. badanych ocenia swój kraj jako przyjazny przedsiębiorczości. Główne powody, dla których Polacy decydują się na założenie i prowadzenie własnego biznesu, to niezależność od pracodawcy, szansa na dodatkowy dochód oraz chęć samorealizacji. Pomimo jednak pozytywnego nastawienia do prowadzenia działalności zaledwie 38 proc. naszych rodaków potrafi sobie wyobrazić założenie i prowadzenie własnego biznesu. Taki sam potencjał przedsiębiorczy wykazują Europejczycy (38 proc.), a międzynarodowa średnia wynosi 43 proc.

— W Polsce luka przedsiębiorczości, czyli różnica pomiędzy potencjałem a odsetkiem osób pracujących na własny rachunek, wynosi 33 proc. i jest to wartość najwyższa w Europie — podkreśla Anna Czarczyńska.

W dużej mierze wynika ona z obaw. Badani wyznali, że głównąprzeszkodą w założeniu firmy jest strach przed porażką (71 proc.). Podobnie uważają ankietowani z 44 badanych krajów świata (Europa: 70 proc., średnia światowa: 69 proc.).

Puls Firmy
Użyteczne informacje dla mikro-, małych i średnich firm. Porady i przekrojowe artykuły, dzięki którym dowiesz się, jak rozwinąć biznes
ZAPISZ MNIE
×
Puls Firmy
autor: Sylwester Sacharczuk
Wysyłany raz w tygodniu
Sylwester Sacharczuk
Użyteczne informacje dla mikro-, małych i średnich firm. Porady i przekrojowe artykuły, dzięki którym dowiesz się, jak rozwinąć biznes
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.

— A odwaga to przecież nieodłączna część przedsiębiorczości. Jeśli ktoś myśli w pierwszej kolejności o trudnościach, nigdy nie uda mu się stworzyć biznesu. Przedsiębiorcy muszą być odważni i odporni na negatywnywpływ otoczenia — przekonuje Anna Czarczyńska.

Amway stworzył także tzw. wskaźnik ducha przedsiębiorczości. Uwzględnia on trzy wymiary — chęć działania, zdolność do działania oraz odporność na naciski otoczenia. Może on przyjmować wartości od 0 do 100 i pokazuje, jak skłonna jest dana osoba do założenia własnej firmy. Wskaźnik dla Polaków wynosi 29 proc. i jest znacznie niższy zarówno od średniej europejskiej (45 proc.), jak i światowej (51 proc.). Przy tym Polacy najbardziej cenią wiarę we własne możliwości i zdolność do działania, a dopiero w dalszej kolejności wskazują na odporność na naciski społeczne.

— Respondenci zwracali też uwagę, że choć istnieje coś takiego jak gen przedsiębiorczości, to robienia biznesu można się nauczyć — zwraca uwagę Anna Czarczyńska. Raport powstał we współpracy z Uniwersytetem Technicznym w Monachium na bazie badań przeprowadzonych przez Instytut GfK Group w 44 krajach na całym świecie. © Ⓟ

71 proc. Tylu Polaków ma pozytywne nastawienie do przedsiębiorczości.

71 proc. Tylu Polaków przed założeniem własnej firmy blokuje strach przed porażką.

54 proc. Tylu badanych ocenia, że nasz kraj jest pozytywnie nastawiony do przedsiębiorczości.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Sylwia Wedziuk

Polecane