Polacy coraz chętniej kupują w sieci

  • Małgorzata Ciechanowska
opublikowano: 24-06-2013, 00:00

Handel elektroniczny należy do najszybciej rozwijających się gałęzi polskiej gospodarki. Wartość tego rynku wzrosła z 4,36 mld USD w 2011 r. aż do 5,85 mld USD w 2012 r.

Wartość światowego handlu internetowego w 2011 r. szacowano na 961 mld USD, o 20 proc. więcej niż rok wcześniej. Według prognoz analityków z brytyjskiej organizacji Interactive Media in Retail Group (IMRG), badającej handel detaliczny w sieci, wzrost nie ustaje. W 2013 r. ma osiągnąć wartość 1,25 bln USD. Spory kawałek tortu wykroi Polska, najszybciej rozwijający się pod względem e-handlu kraj w Europie. Jak wynika bowiem z badań przeprowadzonych przez Gemius Polska, około 70 proc. internautów w naszym kraju robi zakupy za pośrednictwem sieci.

— Wygoda i oszczędność czasu to najczęstsze powody, dla których coraz więcej Polaków decyduje się na korzystanie z usług e-sklepów. Na ich popularność wpływają także łatwość dokonywania zakupów online, bogaty asortyment, a także niespotykana nigdzie indziej możliwość uzyskania atrakcyjnej ceny za towar. Co więcej, jesteśmy świadkami zmiany podejścia do zakupów. Polacy coraz częściej traktują tradycyjne sklepy jako tzw. showroomy. Najpierw w realnym sklepie oglądają towar, a po pozytywnej weryfikacji wracają do domu i kupują go przez internet, za o wiele atrakcyjniejszą cenę — mówi Mateusz Gordon, ekspert e-handlu w agencji Gemius.

Jak wynika z opublikowanych w grudniu 2012 r. danych przeglądarki Nokaut.pl, robiąc zakupy w sieci, można zaoszczędzić nawet do 46 proc.

— Tak duże oszczędności są możliwe przy zakupach sprzętu RTV czy AGD — podaje Stefan Nowak, doradca zarządu ds. strategii i rozwoju w grupie Nokaut.

Zakupy w każdym wieku

Wraz z upowszechnieniem internetu handel w sieci stał się masowy. Jeszcze do niedawna kupowała tam zwłaszcza młodzież w wieku 15-24 lata. Teraz najliczniejszą grupę użytkowników serwisów stanowią internauci w wieku 25-34 lata. Ale także inni nie stronią od wirtualnych zakupów.

— Wśród Polaków, którzy bardziej zainteresowali się e-zakupami, są przede wszystkim najmłodsi, czyli osoby w wieku 7-14 lat, oraz, co może być największym zaskoczeniem, najstarsi, czyli osoby liczące ponad 55 lat — podkreśla Mateusz Gordon. Zmienia się także przekonanie, że internetowe zakupy to domena mieszkańców miast powyżej 200 tys. ludności.

— Coraz większy udział w popycie mają klienci z małych miast i wsi. To oni będą motorem rozwoju branży w najbliższym czasie. Warto zwrócić uwagę, że zakupy internetowe są doskonałą szansą dla mieszkańców mniejszych miejscowości. Często mieszkają oni daleko od centrów handlowych, a co za tym idzie — mają trudniejszy dostęp do atrakcyjnych cenowo produktów — dodaje Stefan Nowak.

Najchętniej kupowane

Największe zainteresowanie internautów budzą produkty elektroniki użytkowej: od odkurzaczy do komputerów. Witryny sklepów tej branży odwiedziła w grudniu 2012 r. prawie połowa internetowych klientów. Na przeciwległym biegunie są kwiaty i artykuły erotyczne (nieco ponad 1 proc. popularności). Do rozchwytywanych towarów należą także książki, płyty, filmy (niemal 40 proc.) oraz odzież (także niespełna 40 proc.). Także porównywarka Nokaut.pl odnotowała większe zainteresowanie ubraniami.

— W ostatnim roku kategoria „moda i styl” awansowała z pozycji dziewiątej na drugą. To kolejny dowód na to, że zmienia się to, co kupujemy w internecie. Są to już nie tylko towary obarczone małym ryzykiem, np. książki, ale coraz częściej buty, płaszcze czy sukienki. Wiąże się to z bardziej przyjaznymi standardami obsługi klienta umożliwiającymi zwrot towaru bez podania przyczyny — wyjaśnia Stefan Nowak.

Przesyłka na czas

Według Pawła Racisa, dyrektora handlowego UPS Polska, dostęp do internetu nawet przez smartfon czy tablet przyczyni się do wzrostu zapotrzebowania na usługi logistyczne, gdyż każdą paczkę trzeba dostarczyć możliwie jak najszybciej, maksymalnie w kilka dni. Nieterminowość firmy kurierskiej rzutuje na opinię o sklepie internetowym, dlatego obu stronom zależy na dobrej współpracy.

— Niedostateczna jakość usługi kurierskiej i zwłoka w dostarczeniu towaru obniża jakość zakupów. Traci na tym nie tylko firma kurierska, ale także sklep internetowy. Na szczęście branża zdaje sobie z tej zależności sprawę — mówi Stefan Nowak.

Nowe rozwiązania

— Po wprowadzeniu zmian w usługach Poczteksu i pojawieniu się nowej oferty — Przesyłki Biznesowej — odnotowujemy znaczne zainteresowanie naszymi produktami firm działających na rynku e-commerce. Nasza oferta jest już bardzo często dostępna jako pierwszy wybór dla klientów portali aukcyjnych i dużych e- sklepów. Przekłada się to na szybki wzrost liczby przewożonych przez Pocztę Polską przesyłek z tego właśnie segmentu. Wzrosty są kilkudziesięcioprocentowe — podaje Sławomir Żurawski, dyrektor biura rozwoju KEP w Poczcie Polskiej. Dla klientów, którzy dużo handlują w sieci, Pocztex ma aplikację „Elektroniczny Nadawca”. Usługa ta pozwala klientowi biznesowemu zarejestrowaćprzesyłkę, stworzyć dokumenty nadawcze w formie elektronicznej oraz automatycznie przekazywać plik z informacjami o przesyłce bezpośrednio do wybranej placówki pocztowej. Firmy kurierskie prześcigają się w ułatwianiu nadań przez sprzedających i przyspieszaniu dostaw, na czym korzysta klient. Dzięki temu zakupy bez wychodzenia z domu staną się szybsze niż tradycyjna wyprawa do galerii.

OKIEM EKSPERTA

Tradycyjny handel nie zginie

KATARZYNA JEZNACH

redaktor serwisu ecommerce.edu.pl

Do sieci przenoszą się nie tylko konsumenci, ale też sklepy. W zeszłym roku obserwowaliśmy wejścia dużych marek do sektora handlu online. W tym roku można spodziewać się kolejnych. Sklepy widzą potencjał nie w samym online, ale w łączeniu go z tradycyjnym handlem. Nie ma bowiem obaw, że tradycyjny handel zaniknie. Galerie skutecznie walczą o klientów, przyciągając ich w jedno miejsce, np. do kina i restauracji, w międzyczasie kuszą kolorowymi witrynami, skłaniając do spontanicznego wydawania pieniędzy. Przewagą e-handlu jest jednak rosnąca liczba produktów, których nie można nabyć w tradycyjnym sklepie. Są to pliki mp3 i audiobooki.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Małgorzata Ciechanowska

Być może zainteresuje Cię też:

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Tematy