Polacy kupią 1,3 mln płaskich telewizorów

Katarzyna Latek
25-02-2008, 00:00

W kraju sprzedano w ubiegłym roku ponad 800 tys. LCD. W tym ma być jeszcze więcej.

Boom na LCD trwa, ale producenci nie chcą już mocno ciąć cen

W kraju sprzedano w ubiegłym roku ponad 800 tys. LCD. W tym ma być jeszcze więcej.

Polska jest nie tylko europejską potęgą w produkcji telewizorów LCD, ale także bardzo chłonnym rynkiem. W naszym kraju sprzedano w ubiegłym roku 840 tys. sztuk LCD. Eksperci uważają, że w tym możemy ich kupić około 1,3 mln.

— Ten rynek mocno rośnie. W zeszłym roku o ponad 100 proc., a według niektórych źródeł jeszcze bardziej — mówi Jacek Klekowski, dyrektor zarządzający Sharp Electronics Poland.

Sam Sharp, jeden z liderów polskiego i światowego rynku LCD, sprzedał w ubiegłym roku w Polsce około 80 tys. sztuk telewizorów LCD. Obroty firmy wyniosły około 280 mln zł (80 proc. z tego stanowią właśnie takie telewizory). A w ciągu trzech lat mają zwiększyć się do 700 mln zł.

Mało matryc

Ubiegły rok przyniósł nie tylko znaczny wzrost sprzedaży, ale także spadek cen, który zatrzymał się w czwartym kwartale. I dużo taniej może już nie być.

— Jednym z powodów jest bardzo duży popyt i ograniczona podaż LCD — wyjaśnia Jacek Klekowski.

Ograniczona podaż wynika z faktu, że na świecie jest tylko trzech uznanych producentów matryc LCD, wśród nich jest firma Sharp, na bazie których montowane są telewizory.

— Z tych części korzystają dosłownie wszyscy — mówi Jacek Klekowski.

Aby zapewnić dostawy matryc, producenci telewizorów i ich części tworzą sojusze, takie jak np. LG i Philips. LG jest jednym z producentów matryc i zapewnia dostawy dla Philipsa. W zamian może korzystać z jego brandu.

Według szefa Sharp Electronics Poland, z powodu dwóch zjawisk — gwałtownie rosnącej sprzedaży przy znacznym spadku cen — niektóre firmy produkują na krawędzi opłacalności. Aby zaistnieć na rynku, godzili się z radykalnymi obniżkami, ale jest granica spadku cen.

— Coraz więcej firm ma teraz na uwadze swoją rentowność — podkreśla Jacek Klekowski.

Polacy na razie nie kupują masowo sprzętu elektronicznego w internecie.

— Owszem, korzystają z porównywarek cen, czerpią wiedzę z profesjonalnych serwisów, ale nadal większości zakupów dokonują w elektromarkektach, takich jak Media Markt czy Electroworld. Drugą siłą są grupy zakupowe, takie jak Avans czy Neonet —mówi Jacek Klekowski.

To, co najnowsze

Krajowi konsumenci lubią zaawansowane technologie. Mają do wyboru starszą HD Ready i nowszą Full HD. Ostatnio częściej wybierają nowszą. Pod tym względem wypadają lepiej nie tylko na tle pozostałych krajów Europy Środkowej, ale także niektórych krajów Europy Zachodniej.

Zdaniem Jacka Klekowskiego, boom na telewizory szybko nie minie. Według szacunków, w Polsce do wymiany jest około 15 mln telewizorów.

100 proc. O tyle w 2007 r. wzrosła sprzedaż płaskich telewizorów w Polsce...

55 proc. ...a o tyle — według prognoz producentów — powinna wzrosnąć w 2008 r.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Katarzyna Latek

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Puls Inwestora / Polacy kupią 1,3 mln płaskich telewizorów