Polacy kupują coraz mniej samochodów

PJ
opublikowano: 05-10-2011, 00:00

W salonach wieje pustkami. Sprzedawcy używanych aut też narzekają.

Pierwszy powakacyjny miesiąc nie przyniósł pozytywnych zmian na krajowym rynku motoryzacyjnym — informują eksperci Instytutu Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar. Oczekiwany przez wszystkich producentów powrót klientów indywidualnych do salonów nie nastąpił, a sprzedaż podtrzymywana jest głównie przez firmy. We wrześniu zarejestrowano w Polsce 21,2 tys. nowych samochodów osobowych. Było to o 8,98 proc. mniej niż przed rokiem, w porównaniu z sierpniem tego roku nastąpił wzrost o 9,33 proc. Rezultat wrześniowy był trzecim najniższym w tym roku (po wynikach stycznia i sierpnia). Łącznie od początku roku zarejestrowano 200,9 tys. nowych aut osobowych, czyli o 6,12 proc. mniej niż przed rokiem. Maleje nie tylko liczba samochodów kupowanych przez osoby prywatne, ale także ich udział w rynku. Jeszcze w styczniu wynosił on niemal 64 proc., by w sierpniu osiągnąć poziom 44 proc. We wrześniu będzie pewnie jeszcze niższy. — Klienci boją się podejmować decyzje o zakupie, gdy ciągle słyszą w mediach, że nadchodzi druga fala kryzysu. Drożejący frank sprawił, że wiele osób płaci dziś znacznie wyższe raty za mieszkania i nie ma ochoty na wizyty w autosalonie. Do tego dochodzą rekomendacje Komisji Nadzoru Finansowego ograniczające dostępność kredytów dla wielu grup konsumentów — mówi Adam Pietkiewicz, przewodniczący rady nadzorczej Grupy PGD, największego w Polsce dilera samochodów. Podobnie jak w przypadku samochodów nowych, kurczy się również rynek używanych. We wrześniu zarejestrowano ich w kraju 58,6 tys., o 5,2 proc. mniej niż w sierpniu i o ponad mniej 9 proc. w porównaniu z wrześniem 2010 r.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: PJ

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Tematy