Polacy kupują mniej samochodów

MIB
opublikowano: 08-09-2011, 00:00

W sierpniu zarejestrowano w Polsce 19 633 nowych aut osobowych. To o 3,4 proc. mniej niż przed rokiem i o 14,3 proc. mniej niż w lipcu 2011 r.

W sierpniu zarejestrowano w Polsce 19 633 nowych aut osobowych. To o 3,4 proc. mniej niż przed rokiem i o 14,3 proc. mniej niż w lipcu 2011 r.

Dane dotyczące liczby zarejestrowanych pojazdów przygotował Instytut Samar na podstawie informacji z Centralnej Ewidencji Pojazdów. Wynika z nich, że od stycznia do sierpnia 2011 r. zarejestrowano w Polsce 179,9 tys. nowych samochodów osobowych. To spadek o 5,6 proc. w porównaniu do analogicznego okresu 2010 r. W sierpniu miesięczny rezultat rynku samochodów osobowych był najgorszy od początku 2011 r.

Eksperci z Samaru uspokajają, że znaczny spadek liczby rejestrowanych aut to w sierpniu norma. Wakacje nie sprzyjają takim zakupom i pod tym względem 2011 r. nie różni się od poprzednich. Co więcej, sierpień tego roku nie przyniósł najgorszych rezultatów, ponieważ niższe wyniki w ostatnim pięcioleciu zanotowano w latach 2008 i 2009. Czy to oznacza, że powodów do zmartwień nie ma? Niestety nie.

Samar podkreśla, że niepokoi spadek sprzedaży aut klientom indywidualnym. Ta część polskiego rynku wbrew prognozom się kurczy. Z miesiąca na miesiąc maleje nie tylko liczba samochodów kupowanych przez osoby prywatne, ale także ich udział w rynku. W styczniu 2011 r. wynosił on niemal 64 proc., by w lipcu osiągnąć poziom 43,6 proc. Udział w sierpniu będzie prawdopodobnie jeszcze niższy.

Zdaniem przedstawicieli Samaru, dzieje się tak w wyniku ograniczeń w dostępie do kredytów, nienajlepszej kondycji gospodarki i obaw o przyszłość. W przypadku klienta instytucjonalnego winne są przede wszystkim zmiany w systemie podatkowym i brak jednoznacznej odpowiedzi ministra finansów na pytanie: co dalej?

Liderem polskiego rynku pozostaje Skoda, która od początku 2011 r. sprzedała 21 tys. aut, o 3,13 proc. mniej niż w analogicznym okresie 2010 r. Na drugim miejscu w rankingu najchętniej kupowanych marek jest Ford, który od początku roku zarejestrował 14,7 tys. samochodów, o 0,28 proc. mniej niż przed rokiem. Trzeci jest Opel ze sprzedażą 14,6 tys. aut (spadek o 1,89 proc.). Czwarta Toyota sprzedała 12,6 tys. samochodów (spadek o 16,30 proc.), a piąty jest Fiat ze sprzedażą 12, 1 tys. aut (spadek o 24,16 proc.).

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: MIB

Być może zainteresuje Cię też:

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Tematy

Puls Biznesu

Transport i logistyka / Polacy kupują mniej samochodów