Polacy nie dbają o pieniądze

  • Ewa Bednarz
opublikowano: 31-10-2012, 00:00

Banki zaczynają promować Światowy Dzień Oszczędzania. Ich klienci wolą jednak konsumować niż myśleć o przyszłości

Październik miesiącem oszczędności to hasło rodem z PRL. 31 października, Dzień Oszczędności, to inicjatywa międzynarodowa, która zrodziła się już w 1929 r., ale w Polsce popularna się nie stała, podobnie jak samo oszczędzanie. Teoretycznie chcemy, ale jednocześnie tego nie robimy — przynajmniej większość z nas.

Oznacza to, że zgromadzone na kontach i lokatach 479 mld zł należy do zdecydowanej mniejszości. Z badań przeprowadzonych przez TNS Polska na zlecenie Fundacji Kronenberga przy Citi Handlowym wynika, że ponad połowa tych pieniędzy leży na nisko oprocentowanych lub nieoprocentowanych kontach osobistych, rzadziej na bardziej atrakcyjnych kontach oszczędnościowych. Nie są to też oszczędności długoterminowe, ponieważ osoby wybierające taki sposób lokowania nadwyżek finansowych zakładają horyzont czasowy krótszy niż rok, a ponad jedna piąta nie jest zainteresowana inwestowaniem w ogóle.

Zniechęcające afery

Narzekamy, że nie stać nas na oszczędzanie, ale jednak coraz częściej zadajemy sobie sprawę, że czasem wydatki należy ograniczyć. W 2008 r. 12 proc. Polaków deklarowało, że nie zamierza zmieniać trybu życia, a w tym roku już tylko 6 proc. Przeważa zmniejszenie wydatków na sport i rekreację oraz ubrania. Na trzecim miejscu jest ograniczenie korzystania z samochodu, co autorzy raportu wiążą z wysokimi cenami paliw.

Negatywny wpływ na postrzeganie sensu oszczędzania ma też sytuacja gospodarcza i bieżące wydarzenia, takie jak afera Amber Gold czy wydłużanie wieku emerytalnego, chociaż to drugie raczej powinno mobilizować do aktywniejszego myślenia o przyszłości. Kryzys wpłynął też na awersję do ryzyka. W obliczu strat wolimy rezygnować z inwestycji niż poczekać na ich odrobienie.

Wybieramy też produkty najbezpieczniejsze, nawet kosztem niższych odsetek. Wynika to również z niskiego poziomu zamożności naszego społeczeństwa i poziomu edukacji finansowej. Wciąż trudno nam zdecydować się, czy lokować oszczędności w jednym produkcie, czy zdywersyfikować portfel. Zmalało również zaufanie do lokat.

Z badań wynika, że 13 proc. Polaków podczas kalkulacji odsetek z lokaty (mimo informacji o oprocentowaniu stałym) obawia się, że może nic nie otrzymać, jeżeli bank będzie źle inwestował ich pieniądze. Niewykluczone, że na takie postrzeganie produktów bankowych wpłynęło rozczarowanie pierwszymi lokatami strukturyzowanymi, które kusiły wysokimi zyskami, a po kilku latach okazywało się, że nie przyniosły żadnych zysków. Dziś jesteśmy znacznie ostrożniejsi i już zdajemy sobie sprawę, że warto czytać przy umowie wszystkie adnotacje pod gwiazdkami.

Kuszenie procentami

Światowy Dzień Oszczędzania promuje ideę systematycznego odkładania pieniędzy na przyszłość.

— Systematyczne odkładanie nawet mniejszych kwot jest ważniejsze niż samo oprocentowanie. Niezwykle ważne jest, by wyrobić w sobie samodyscyplinę i odkładać pieniądze na początku albo na końcu miesiąca, by nie ulec pokusie wydania ich — radzi Marek Ubysz, szef Wydziału Produktów Oszczędnościowych w Banku Millennium.

Polacy tego jeszcze nie potrafią. Z analizy przeprowadzonej przez bank na podstawie danych NBP wynika, że nasza skłonność do oszczędzania w październiku nie tylko nie zwiększa się, ale maleje. Najwięcej oszczędzamy na końcu i na początku roku, a więc po wzmożonych wydatkach świątecznych i sylwestrowych, ponieważ to również okres wypłat nagród rocznych, bonusów, trzynastek i czternastek.

Najmniej oszczędzamy natomiast w kwietniu i w maju, ponieważ wtedy zasilamy konta fiskusa po rozliczeniu PIT. Bank Millennium zachęca do zmiany nawyków już w Dniu Oszczędzania. Pieniądze ulokowane dzisiaj na Lokacie Millenet będą oprocentowane o 2 pkt proc. wyżej niż standardowo.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Ewa Bednarz

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu