Polacy nie przywiązują się do marek telefonów

Marcin Złoch
25-09-2002, 00:00

ARC Rynek i Opinia przeprowadziło sondaż wśród użytkowników telefonów komórkowych. Wynika z niego, że pożądane bardziej od możliwości prowadzenia rozmów jest wysyłanie wiadomości tekstowych. Użytkownik zmieniający aparat, zwraca uwagę nie tylko na jego funkcje, ale też rozmiary.

Firma badawcza ARC Rynek i Opinia w sierpniu 2002 r. przeprowadziła sondaż wśród użytkowników telefonów komórkowych. W badaniu wykorzystano ankiety CAWI (Computer Assisted Web Interview) przy użyciu e-panelu. Z około 16 tys. osób uczestniczących w internetowej sondzie ARC Rynek i Opinia wybrano 682 użytkowników i 6 głównych marek telefonów GSM.

— Poznaliśmy marki telefonów osób, będących użytkownikami oprogramowania, wykorzystywanego na potrzeby panelu. Kwestionariusz miał nam pomóc poznać opinie użytkowników, dotyczące wizerunku marek, zadowolenia z funkcji, jakości oraz wagi aparatów komórkowych. Staraliśmy się z ankietą dotrzeć do osób, które aktywnie korzystają z większości funkcji, jakimi dysponuje komórka i szybko chcą poznawać nowe — twierdzi Łukasz Mazurkiewicz, prezes ARC Rynek i Opinia.

Według wyników sondażu, badani oczekują, że telefon komórkowy, oprócz podstawowych funkcji, takich jak książka telefoniczna czy możliwość wysyłania i odbierania SMS-ów, będzie posiadał także: zegarek z budzikiem, alarm wibracyjny, kalkulator i kalendarz. Respondenci gotowi są zapłacić więcej za aparat, który byłby odporny na wstrząsy, wodę, a dodatkowo posiadał odtwarzacz mp3. Dość nisko została oceniona przydatność gier i możliwość korzystania z przeglądarki WAP. Na MMS-y, będące nowością, respondenci zgłaszali większe zapotrzebowanie.

— Niska ocena WAP-u może wynikać z przeświadczenia, że jest kosztowny, a walory użytkowe nie są takie, jakich można by się spodziewać po zapowiedziach. Zauważalny jest prymat SMS nad rozmowami. Według mnie, to fenomen kulturowy, że SMS wypiera rozmowy, zwłaszcza w środowiskach wielkomiejskich i młodzieżowych. Pewne grupy np. użytkownicy pre-paid wolą wiadomości tekstowe, gdyż są one tańsze. Jednak nie bez znaczenia pozostaje czynnik kulturowy — skrótowość, lakoniczność, symboliczność — uważa Łukasz Mazurkiewicz.

Spośród wszystkich uczestników badania, największy odsetek obecnych posiadaczy telefonów wyprodukowanych przez koncern Nokia, używał w przeszłości aparatu innej marki. Najrzadziej markę aparatu zmieniali aktualni użytkownicy telefonów Alcatel, Motorola i Panasonic. Marką aparatu GSM, z której rezygnował najwyższy odsetek respondentów była Motorola. Najczęściej chęć zmiany wyrażali aktualni użytkownicy aparatów Ericsson, Panasonic oraz Alcatel. Respondenci zwracali uwagę na awaryjność, słabą baterię i nieprzejrzyste menu Panasonica i Ericssona. Nieco rzadziej zmianę planowali właściciele telefonów firm Siemens, Motorola i Nokia. Plany zakupu nowego telefonu w najbliższej przyszłości zadeklarowała blisko połowa badanych. Biorąc pod uwagę wyniki badania dotyczące wizerunku poszczególnych telefonów, wydaje się, że najchętniej wybieraną w przyszłości marką będzie Nokia.

— Najczęściej wskazywanym powodem, dla którego porzucono jedną markę dla innej, było bogatsze i nowocześniejsze wyposażenie aparatu, mniejsze rozmiary, a przede wszystkim większa niezawodność. Badanym mniej zależało na ciekawszych dzwonkach czy prestiżu nowej marki. W sensie technologicznym aparaty poszczególnych producentów są zbliżone, różnice są coraz mniej widoczne. Konkurencja przenosi się z aspektu technicznego na stronę wizualną. Z sondażu wynika, że Nokia jest marką dającą użytkownikom najwięcej satysfakcji — komentuje Łukasz Mazurkiewicz.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Marcin Złoch

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Puls Innowacji / Technologie / Polacy nie przywiązują się do marek telefonów