Polacy są coraz bardziej zadowoleni z arbitrażu bankowego

Internet Securities
14-02-2006, 14:33

Arbitraż bankowy jest dla Polaków coraz bardziej satysfakcjonujący, wynika ze sprawozdania z działalności Bankowego Arbitrażu Konsumenckiego w okresie I kadencji (2002-2006).

Arbitraż bankowy jest dla Polaków coraz bardziej satysfakcjonujący, wynika ze sprawozdania z działalności Bankowego Arbitrażu Konsumenckiego w okresie I kadencji (2002-2006).

Coraz więcej sporów Polaków z bankami kończy się ugodami zawartymi po przeprowadzeniu postępowania arbitrażowego. W 2002 roku polscy konsumenci zakończyli w satysfakcjonujący dla nich sposób 30% sporów, w 2003 roku 40%, w 2004 roku 47%, a w roku 2005 – 40%.

„Zdarza się, że konsumenci proszą o zakończenie sporu w formie ugody zamiast wydania orzeczenia zasądzającego roszczenie na ich rzecz z uwagi na chęć dalszej współpracy z bankiem” – czytamy we wtorkowym komunikacie arbitra bankowego.

„Ponad 60% wniosków, jakie wpłynęły do nas w 2005 roku, dotyczyło kredytów” – powiedziała Katarzyna Marczyńska, arbiter bankowy, podczas konferencji prasowej.

Stronami postępowań są tu zarówno kredytobiorcy oraz ich spadkobiercy, jak i poręczyciele.

Polacy skarżą także wysokość odsetek umownych oraz odsetek od zadłużenia przeterminowanego.

Ostatnio pojawia się coraz więcej wniosków, w których skarżący stawiają zarzut nieotrzymania kredytu wyłącznie z powodu osiągnięcia wieku emerytalnego mimo posiadania stałego źródła dochodu.

Klienci coraz rzadziej skarżą się na niefachowe odpowiedzi bankowców, za to coraz więcej sporów dotyczy naruszenia dobrej praktyki bankowej.

„W jednej ze spraw klientka banku zażądała 8 tys. zł odszkodowania za niewłaściwy sposób obsługi przy okienku bankowym. Po rozstrzygnięciu sporu przez arbitraż otrzymała 3 tys. zł” – przytacza Marczyńska.

„Rozpatrywaliśmy wniosek o odszkodowanie dla klienta, któremu bank wysyłał wykaz operacji przeprowadzonych na rachunku na adres teściowej. Klient ten za konieczność obcowania ze swoją teściową zażyczył sobie 8 tys. zł” – opowiada arbiter bankowy.

Najwyższa wartość przedmiotu sporu wyniosła 8 tys. zł, zaś najniższa 16 groszy.

Bankowy Arbitraż Konsumencki funkcjonuje w Polsce od 1 marca 2001 roku. Jego głównym celem jest szybsze i tańsze rozwiązywanie sporów pomiędzy konsumentami a bankami.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Internet Securities

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Inne / Polacy są coraz bardziej zadowoleni z arbitrażu bankowego