Polaczek: wykorzystanie środków UE na drogi jest niewystarczające

Polska Agencja Prasowa SA
opublikowano: 09-11-2005, 15:14

Dotychczasowe wykorzystanie środków unijnych oraz pieniędzy pochodzących z instytucji finansowych na inwestycje drogowe jest niewystarczające - uważa minister transportu i budownictwa Jerzy Polaczek.

Dotychczasowe wykorzystanie środków unijnych oraz pieniędzy pochodzących z instytucji finansowych na inwestycje drogowe jest niewystarczające - uważa minister transportu i budownictwa Jerzy Polaczek.

     Na środowej konferencji prasowej powiedział, że na inwestycje drogowe obecnie z budżetu pochodzi 32 proc., z Krajowego Funduszu Drogowego 44 proc., ze środków Unii Europejskiej 15 proc., a z instytucji finansowych 9 proc. Minister poinformował również, że plan inwestycyjny budowy dróg na rok 2005 nie zostanie wykonany w całości. Plan ten opiewał na 6 mld 545 mln zł, a zostanie wykonany na poziomie 4 mld 321 mln zł.

    "Jest to sytuacja niedopuszczalna i musi budzić pytania o ocenę dotychczasowego modelu budowy dróg" - powiedział Polaczek.

    Nowy minister transportu i budownictwa zapowiedział również, że konieczne jest wzmocnienie Banku Gospodarstwa Krajowego. Niski poziom kapitałów własnych tego banku może uniemożliwiać pełne wykorzystanie środków unijnych, które są przewidziane na realizację programów infrastrukturalnych - ocenił Polaczek. 

    Państwowy BGK uczestniczy w wykorzystaniu środków pomocowych z UE, udzielając m.in. poręczeń.

    Realizacją inwestycji drogowych mają zająć się specjalne podmioty (Podmioty Specjalnego Przeznaczenia - PSP). Jak wyjaśnili przedstawiciele resortu, ich liczba i forma prawna nie jest jeszcze określona. Podmioty te będą w 100 proc. kontrolowane przez państwo, a podstawowym źródłem finansowania będą środki z Krajowego Funduszu Drogowego, a także m.in. z emisji obligacji drogowych.

    Dzięki powołaniu PSP - w opinii resortu - państwo ma mieć większy wpływ na program budowy dróg niż w systemie koncesyjnym, a same PSP mają mieć większą wiarygodność kredytową niż instytucje komercyjne działające w modelu koncesyjnym.

    Polaczek wymienił priorytety swego resortu w drogownictwie na lata 2006-2009. Są to:

- budowa autostrady A1,

- droga ekspresowa S-3 Szczecin-Gorzów Wlkp.-Zielona Góra-Legnica,

- droga ekspresowa S-19 Suwałki-Białystok-Lublin-Rzeszów,

- rozpoczęcie prac przygotowawczych dla drogi ekspresowej S-8 Wrocław-Łódź-Warszawa.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Polska Agencja Prasowa SA

Być może zainteresuje Cię też:

Polecane