Połączenie sił dało nam impuls do dalszego rozwoju

opublikowano: 20-09-2018, 22:00

Rozmowa z Markiem Bauerem, prezesem Idea Getin Leasing

Minęło nieco ponad pół roku od fuzji Idea Leasing i Getin Leasing, dzięki której powstała Idea Getin Leasing (IGL), jedna z największych firm leasingowych w Polsce i Europie Środkowej. Jak dziś pan ocenia proces połączenia — czy wszystko udało się zrealizować zgodnie z planem?

Zdecydowanie tak. Do fuzji przygotowywaliśmy się z dużym wyprzedzeniem, bazując na wcześniejszych doświadczeniach konsolidacyjnych. Przypomnę, że w 2014 r. Idea Bank nabył i włączył w struktury Idea Leasing jedną z największych polskich firm leasingowych — VB Leasing Polska, co było pierwszym tak znaczącym wydarzeniem w polskiej branży leasingowej, a dla nas fantastyczną nauką. To doświadczenie pomogło nam uniknąć ewentualnego ryzyka, błędów czy opóźnień. Dodatkowo, zarówno Idea Leasing, jak i Getin Leasing były organizacjami o dużym doświadczeniu i potencjale, każda ze swoimi ambicjami, unikalnym know-how i pozycją lidera. Naturalnie zmiana i proces łączenia pewnych procesów operacyjnych jeszcze trwa, natomiast w kluczowych obszarach biznesowych, jak np. w sprzedaży, jesteśmy już zorganizowani. Mieliśmy do zrealizowania konkretne zadanie, do którego podeszliśmy bardzo ambitnie — aby w jak najkrótszym czasie powstała sprawna, zmotywowana i zorientowana na cel organizacja. Uważam, że to się udało.

Największy sukces?

To, że nasi klienci i partnerzy biznesowi nie odczuli żadnych negatywnych skutków fuzji. Naszym największym wyzwaniem, a zarazem olbrzymim sukcesem było utrzymanie bardzo dobrych relacji, wysokiego poziomu obsługi sprzedażowej i posprzedażowej, dalszy rozwój oferty i kooperacji, a w rezultacie umocnienie pozycji lidera w finansowaniu pojazdów dla firm i dynamiczny rozwój w pozostałych segmentach rynku. Dziś naszym największym zasobem jest doświadczony zespół i połączony portfel klientów, ponad 140 tys., którym w całej Polsce możemy zaoferować kompleksową ofertę finansowania inwestycji.

A co planujecie w najbliższych miesiącach? Np. do końca roku.

Etap zadań wynikających z fuzji uważam za domknięty, więc aktualnie skupiamy się na realizacji zadań, które są podporządkowane rozwojowi całej organizacji i rentowności biznesu. Oznacza to, że rozwijamy ofertę, usprawniamy procesy sprzedażowe w połączonej sieci sprzedaży i standaryzujemy procesy obsługi. Proszę zwrócić uwagę, że przed połączeniem, Idea Leasing działała szczególnie wśród firm średnich i dużych oraz w dwóch segmentach rynku: leasingu oraz zarządzania flotą, koncentrując się przede wszystkim na finansowaniu zakupu środków transportu ciężkiego oraz maszyn i urządzeń. Od lat spółka była liderem finansowania branży TSL. Getin Leasing prowadził zaś działalność w leasingu i sprzedaży kredytów samochodowych, koncentrując się na finansowaniu w portfelu rozproszonym zakupu pojazdów osobowych, gdzie był numerem jeden. Nasza specyfika różniła się, ale dziś jest kolejną unikalną przewagą IGL: proponujemy przedsiębiorcom pełną ofertę produktową, czyli leasing, pożyczkę, kredyt, najem, leasing mobilny oraz produkty dodatkowe i programy vendorskie [sprzedaży marki oparta na umowie między daną marką a firmą leasingową — red.] z kluczowymi dostawcami, skierowane zarówno do MSP, jak i podmiotów mikro— czy dopiero rozpoczynających swoją działalność. Dzięki synergii jesteśmy obecni we wszystkich branżach polskiej gospodarki, zaczynając od małych firm, na dużych, notowanych na giełdzie korporacjach kończąc.

Posiadamy zróżnicowany portfel i twierdzę, że jako uniwersalna firma leasingowa w kompleksowy sposób finansujemy każdą branżę. Naszą ambicją jest umocnić się na pozycji lidera finansowania pojazdów i dynamiczny rozwój w segmencie agro i leśnictwa, gdzie mamy bardzo mocną pozycję, ale gdzie wciąż widzimy ogromny potencjał do rozwoju.

W lutym, czyli tuż po fuzji, zapowiadał pan, że celem IGL jest sprzedaż na poziomie 10 mld zł rocznie. Czy ostatnie miesiące ten cel zweryfikowały?

Jeśli pyta pan w kontekście zapowiadanych zmian podatkowych m.in. w leasingu, to faktycznie mogą one mieć wpływ na wynik naszej branży. Jednak w przypadku IGL, wciąż ten cel podtrzymuję, choć jeszcze rok temu wyzwaniem dla Idea Leasing było osiągnięcie miesięcznej sprzedaży na poziomie 300 mln zł. Teraz, jako Idea Getin Leasing, odważnie celujemy w 800 mln zł miesięcznej sprzedaży. Nasza firma osiągnęła imponującą dynamikę rozwoju. Po czterech latach od momentu wejścia w struktury grupy kapitałowej należącej do Leszka Czarneckiego, oceniając organizację pod względem sprzedaży i liczby oddziałów, jesteśmy już ponad cztery razy więksi niż wtedy, a nasze aktywa odsetkowe wzrosły z 3 mld zł do 13,2 mld zł. Powtórzę, to imponujący wynik, na który wpływ ma także nasze dość innowacyjne, a niezwykle motywujące podejście do wyznaczania celów sieci handlowej. Otóż, celem pracy naszych handlowców nie są liczby i konkretne plany. Ich celem jest budowa relacji i doskonała obsługa klientów i partnerów. Dzięki temu, nawet jeśli mieli kiedyś określone cele sprzedażowe, już dawno je przekroczyli. To tkwi w DNA naszego sukcesu i dlatego uważam, że 10 mld zł rocznie jest w zasięgu naszych możliwości.

Efekty połączenia

140000 Tylu klientów obsługuje rocznie Idea Getin Leasing po fuzji macierzystych spółek dokonanej 8 miesięcy temu.

27 Tyle oddziałów w całej Polsce ma firma po zakończeniu fuzji…

1100 …a tylu zatrudnia pracowników.

700 mln zł Taka jest wartość średniej miesięcznej sprzedaży IGL.

13,2 mld zł Tyle wynoszą obecnie aktywa odsetkowe IGL.

3,99 mld zł Taka była wartość środków trwałych sfinansowanych przez Idea Getin Leasing po I półroczu 2018…

10,3 proc. …a taki poziom osiągnął udział spółki w rynku ogółem.

31459 Tyle pojazdów sfinansował łącznie IGL w I półroczu 2018, w tym 18 256 osobowych i 6 304 ciężarowe.

2249 Taka była łączna liczba maszyn rolniczych sfinansowanych w tym czasie przez IGL...

374,7 mln zł …a tyle wyniosła ich wartość, co oznacza wzrost o 44 proc. r/r.

15,3 proc. Taki był zaś udział IGL w wartości rynku finansowania maszyn rolniczych.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Tematy

Puls Biznesu

Puls Inwestora / Wyniki spółek / Połączenie sił dało nam impuls do dalszego rozwoju