Polak chce iść na swoje, ale się boi

Dorota Zawiślińska
opublikowano: 10-10-2016, 22:00

Jesteśmy przedsiębiorczy i wysoko oceniamy swoją wiedzę o biznesie, ale warunki do prowadzenia firm pozostawiają wiele do życzenia

Jak wygląda nasza rodzima przedsiębiorczość na tle Europy? Czym kierują się Polacy w zakładaniu własnego biznesu i jakie są aspiracje start-upowców? M.in. na te pytania odpowiadają autorzy polskiej edycji najnowszego raportu Global Entrepreneurship Monitor (GEM).

— W Polsce mamy wysoki potencjał do rozwoju biznesu, co potwierdza analiza wybranych postaw społecznych i odsetek osób planujących rozpoczęcie działalności gospodarczej. Ponad połowa naszego społeczeństwa ma pozytywne nastawienie do przedsiębiorczości. Co piąta osoba planuje rozpoczęcie własnego biznesu w ciągu trzech lat, podczas gdy w Europie średnio taką aktywność chce podjąć jedna osoba na osiem — zwraca uwagę Patrycja Klarecka, prezes Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości (PARP). Choć większość Polaków uważa, że własny biznes to dobry sposób na zrobienie kariery, a osoby, które z powodzeniem założyły nową firmę, cieszą się wysokim statusem i szacunkiem w społeczeństwie — to jednak w krajach najbardziej rozwiniętych takich opinii jest zdecydowanie więcej.

Nie rozpoznajemy szans

Autorzy raportu podkreślają, że wciąż doceniamy swoje zdolności przedsiębiorcze. 56 proc. Polaków bardzo wysoko ocenia swoje kwalifikacje, w tym wiedzę, umiejętności i doświadczenie potrzebne do uruchomieniabiznesu. Tak dobrej samooceny nie mają mieszkańcy w żadnym kraju na kontynencie (europejska średnia — 43 proc.). Co ciekawe, w ubiegłym roku co trzeci Polak uważał, że w ciągu najbliższych sześciu miesięcy będą dogodne warunki do prowadzenia biznesu w jego miejscowości. To znacznie więcej niż w 2012 r., kiedy podobnego zdania był jedynie co piąty mieszkaniec naszego kraju. Niestety pod względem rozpoznawania szans w biznesie wciąż wypadamy nieco poniżej średniej europejskiej. Boimy się ryzyka i porażki. Z powodu strachu przed niepowodzeniem aż 48 proc. Polaków nie decyduje się na założenie firmy, choć dostrzega taką okazję. Na szczęście spada odsetek osób, które zakładają firmę z konieczności, czyli z braku innej możliwości zarobkowania. Między 2013 a 2015 r. stopniał on o blisko 40 proc., osiągając 28 proc. Wciąż jednak jest to wynik gorszy niż w krajach innowacyjnych i europejskich. Według raportu kobiety niestety nadal są mniej przedsiębiorcze niż mężczyźni. Rzadziej dostrzegają szanse w biznesie. Są bardziej krytyczne, jeśli chodzi o samoocenę zdolności do prowadzenia firmy, a także więcej z nich odczuwa strach przed niepowodzeniem.

Dużo barier

Raport opisuje także sytuację start-upów, czyli firm wykorzystujących nowe technologie i działających na rynku nie dłużej niż 3,5 roku. Z badania wynika, że są one prowadzone głównie przez młodych ludzi (średnia wieku to 34 lata). Dla porównania właściciele tradycyjnych, nowych firm mają przeciętnie 38 lat.

— Start-upy działają znacznie częściej w obszarze B2B, co świadczy o większej dojrzałości i innowacyjności rynku. Obserwacja tej grupy firm pokazuje, że polska przedsiębiorczość rozwija się w dobrym kierunku — zauważa szefowa rządowej agencji. Młodsze firmy oferują bardziej innowacyjne produkty i nowsze technologie. Ich słabą stroną jest jednak to, że większość z nich działa tylko na krajowym rynku. Autorzy raportu podsumowują, że warunki do zakładania i rozwoju nowych firm wymagają zmian.

— Naszą piętą achillesową są m.in.: transfer wiedzy z instytucji naukowych do nowych firm, dostęp MSP do wyników prac B+R i edukacja nieprzystająca do wymagań rynku — podkreśla Patrycja Klarecka. Remedium na tę sytuację ma być plan Morawieckiego.

— Zdiagnozowane bariery dla przedsiębiorczości mają być systematycznie znoszone przez instytucje państwa. Pakiet dla przedsiębiorców, zapowiadany w „Planie na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju” odpowiada na problemy, z którymi zmagają się dzisiaj polskie firmy. Gotowe są już rozwiązania poprawiające otoczenie prawne przedsiębiorców, ułatwiające dochodzenie wierzytelności, sukcesję w firmach i nowelizujące Kodeks postępowania administracyjnego — wymienia szefowa PARP.

61 proc. Tylu Polaków uważa, że własny biznes to dobry sposób na zrobienie kariery.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Dorota Zawiślińska

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Tematy

Puls Biznesu

Puls Firmy / Polak chce iść na swoje, ale się boi