Polaków dołuje przyszłość

RB
opublikowano: 29-01-2009, 00:00

Rosnące bezrobocie i zapowiedzi obniżek pensji przyczyniły się do spadku zaufania konsumentów znad Wisły. Będzie jeszcze gorzej.

Rosnące bezrobocie i zapowiedzi obniżek pensji przyczyniły się do spadku zaufania konsumentów znad Wisły. Będzie jeszcze gorzej.

Globalny kryzys na własnej skórze zaczęli odczuwać Polacy. Potwierdzają to najnowsze dane GUS o koniunkturze konsumenckiej. W styczniu nastąpiło dalsze i szybkie pogarszanie się nastrojów konsumentów. Bieżący wskaźnik ich ufności spadł do -18,9 pkt proc. i w porównaniu z tym samym okresem ubiegłego roku obniżył się o 14 pkt proc.

— Dotąd Polacy tylko słuchali informacji o kryzysie, ale go nie odczuwali. Teraz sytuacja się odwraca — ocenia Piotr Kalisz, główny ekonomista banku Citi Handlowy.

Z badań GUS wynika, że w najbliższej przyszłości sytuacja się nie poprawi. Wyprzedzający wskaźnik ufności konsumentów zanurkował do -31,6 pkt proc. i w porównaniu ze styczniem 2008 r. obniżył się o 25,7 pkt proc.

— Mamy do czynienia z brutalną rzeczywistością. Coraz więcej firm zapowiada redukcję etatów oraz stosowanie ostrożnej polityki płacowej, co negatywnie wpływa na nastroje Polaków — mówi Marcin Mróz, ekonomista Fortis Banku.

Jego zdaniem, w rezultacie konsumenci będą coraz częściej odkładać decyzje zakupowe, co spowoduje spadek sprzedaży detalicznej i obniży dynamikę konsumpcji.

— Konsekwencje sytuacji gospodarczej w zachodniej Europie przychodzą do nas z opóźnieniem. W kolejnych miesiącach czeka nas więc kolejna dawka złych informacji. Okres konsumenckiego prosperity skończył się — uważa ekonomista Fortis Banku.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: RB

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu