Polki są kobietami z charakterem

DK
opublikowano: 13-12-2018, 22:00

BEATA KOPACZYŃSKA: BETKOM

Od 21. roku życia byłam zatrudniona jako pracownik biurowy w firmach z branży handlowej. W 1994 r. niemieckie przedsiębiorstwo AHG z Chociebuża poszukiwało pracownika polskojęzycznego. Zostałam przyjęta. Poznałam wtedy wszystkie działy, zasady funkcjonujące w niemieckiej firmie handlowej oraz niemiecką księgowość i obsługę klienta. Byłam także odpowiedzialna za kontakty z polskimi dostawcami cementu, żwiru oraz firmami transportowymi. Przez dwa lata nauczyłam się biegle języka niemieckiego. Ówczesny właściciel firmy AHG, Lutz Stache, jest obecnie moim wspólnikiem. Aby firma dobrze funkcjonowała, „kapitan” musi być autorytetem i nadawać ton. Oczywiście szanuję osoby, z którymi pracuję. Cenię ich doświadczenie, a ich wskazówki i uwagi wytyczają kierunek, w jakim idziemy. Dzięki temu wspólnie budujemy naszą firmę i wszyscy czujemy się za nią odpowiedzialni. Nigdy nie uderzyłam w szklany sufit w Polsce, gdzie już od dawna jest normą, że w przedsiębiorstwie kobieta może być szefem. Ale z takim problemem miałam i wciąż mam do czynienia w Niemczech. Najpierw musiałam udowadniać, że kobieta może mieć dobre pomysły. Ta akceptacja jednak z trudem przychodziła niemieckim szefom. Były to lata 90. Do dziś moi niemieccy klienci niedowierzają, że biznesowe spotkania prowadzi kobieta, która nie tylko jest prezesem, lecz także właścicielem firmy. Uważam, że na arenie międzynarodowej, głównie w Europie Zachodniej, trudniej zrobić karierę kobiecie, niezależnie od tego, z jakiego kraju pochodzi. Bogate europejskie państwa pielęgnują bowiem stereotyp pracującego mężczyzny, głowy rodziny, i kobiety, która zajmuje się domem.

Polki mają jednak charakter, wiedzą, czego chcą i są ambitne. Często, zaczynając od zera, doszły dzięki swojej pracy do punktu, w którym są zauważane, a ich głos się liczy w świecie biznesu. Dlatego mimo wszystko uważam, że Polka wykształcona, z charakterem i ambitna świetnie sobie poradzi na arenie międzynarodowej. Za swój największy sukces uważam wejście jako dostawca do największej niemieckiej sieci hurtowni budowlanych i wprowadzenie na ten rynek rozpoznawalnej marki polskiego kamienia ogrodowego. Udało się nam również zbudować sieć odbiorców węgla kamiennego i brykietu węglowego Union i Rekord.

Nie osiągnęłabym tyle bez oddanego i zaangażowanego zespołu oraz wsparcia rodziny. Zrozumienie w domu dla mojej pracy wieczorami i częstych wyjazdów służbowych to dla mnie podstawa. Lubię otaczać się ludźmi, którym się chce i którzy mają chęć do działania. Ich zaangażowanie mnie dopinguje. Mam trzy córki, a dzięki partnerowi, który sprawia, że nasz dom funkcjonuje, mogę w 100 proc. oddać się pracy. Ponad rok temu zaczęłam intensywnie biegać. W 2018 r. zaliczyłam kilka biegów na dystansie 10 i 12 km oraz półmaraton w Górach Sowich Garmin Ultra Race na dystansie 24 km. W 2019 r. chcę startować w maratonach w Berlinie i w alpejskim Südtirol Ultra Skyrace. Trenuję także CrossFit i jazdę konną. Ćwiczę, by „wyłączyć” głowę, pozbyć się dużego obciążenia psychicznego. Przebiegnięcie kilkunastu kilometrów gwarantuje odcięcie się od natłoku myśli o sprawach związanych z firmą. Jeżdżę także kilka razy w roku na rekolekcje. Letni urlop spędziłam na tygodniowych rekolekcjach na Górze Św. Anny. Moje marzenia i plany? Zawodowo — promocja i wzmacnianie polskiej marki w Niemczech oraz stworzenie linii produktów z kamienia ogrodowego dopasowanych do klienta, wprowadzenie palety konfekcjonowanego grysu z kamieni z Dolnego Śląska oraz rozwój sieci sprzedaży opału w Czechach i Słowacji, a także sklepu internetowego Smoka Groszka, który będzie promował w szkołach i przedszkolach dobry jakościowo opał i czyste powietrze. Natomiast prywatnie chciałabym znaleźć więcej czasu dla rodziny i córek.

Własny biznes to nieograniczone możliwości rozwoju i realizowania pomysłów, ale także wyrzeczenia i porażki. Trzeba być gotowym na jedno i drugie. Za sukcesem firmy stoi ciężka praca jej szefa i praca całego zespołu, a bez dobrej i oddanej kadry żadna spółka nie zrealizuje w 100 proc. swoich możliwości. Warto więc szanować swoich pracowników, a jednocześnie siebie i swój organizm. Oczywiście na rynku przedsiębiorczości spotykamy wiele barier. Często wprowadzane są niespójne przepisy prawa i tracimy dużo czasu na analizuję poszczególnych zapisów. Zwiększanie podatków, zaostrzanie przepisów dotyczących wydatków i kosztów w firmie powoduje, że musimy się do nowych warunków dopasować. Ograniczamy wtedy wydatki na rozwój firmy, nowe projekty traktujemy ostrożniej. Działa to niekorzystnie na przedsiębiorstwo. Firma nie może też sprawnie funkcjonować bez dobrego i mądrego samorządu, dobrze przygotowanych pracowników i przyjaznego klimatu dla przedsiębiorców. Tylko wtedy my, przedsiębiorcy, możemy zająć się rozwojem firmy w przyjaznym środowisku.

Betkom

Firma sprzedaje w Niemczech ozdobny kamień ogrodowy z Dolnego Śląska. Stworzyła markę Naturstein aus Niederschlesien, która promuje najlepszy polski kamień ogrodowy, dostarczając go do sieci Eurobaustoff, skupiającej ponad 1,5 tys. hurtowni w Niemczech. Spółka sprzedaje także na rynku niemieckim cement, beton komórkowy i polski węgiel. Z kolei na rynek krajowy dostarcza węgiel kamienny polskich producentów i brykiety węglowe produkowane w Niemczech. W najbliższym czasie Betkom rozszerzy sprzedaż węgla kamiennego na rynki Czech i Słowacji.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: DK

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu