Polkomtel, PTC chcą odroczenia przenoszenia numerów dla użytkowników pre-paidów

Polska Agencja Prasowa SA
11-01-2006, 19:03

Polkomtel i Polska Telefonia Cyfrowa (PTC) będą wnosiły o odroczenie wejścia w życie usługi umożliwiającej przenoszenie numerów przy zmianie operatora dla użytkowników pre-paidów - zapowiedzieli w środę przedstawiciele obu operatorów.

Polkomtel i Polska Telefonia Cyfrowa (PTC) będą wnosiły o odroczenie wejścia w życie usługi umożliwiającej przenoszenie numerów przy zmianie operatora dla użytkowników pre-paidów - zapowiedzieli w środę przedstawiciele obu operatorów.

Usługę zatrzymania numeru przy zmianie operatora dla klientów telefonów przedpłaconych na kartę (pre-paidów) wprowadziła uchwalona pod koniec grudnia 2005 r. nowelizacja Prawa telekomunikacyjnego. Ustawa nie została jeszcze podpisana przez prezydenta, a jej przepisy dotyczące przenoszenia numerów mają wejść w życie 14 dni po jej ogłoszeniu.

O tym, że Polkomtel przygotowuje wniosek do regulatora w sprawie przenośności dla pre-paidów, poinformowała w środę PAP rzeczniczka operatora Elżbieta Ptaszyńska-Sadowska. "Wniosku jeszcze nie złożyliśmy. Zrobimy to po wejściu z życie ustawy" - powiedziała.

Wniosek do regulatora zamierza złożyć także PTC. Jak powiedział PAP z-ca Dyrektora Generalnego PTC Maciej Rogalski, zostanie przez operatora złożony wniosek o odroczenie - na czas uzależniony od terminarzu technologicznego wdrożenia usługi.

Rzecznik PTC Witold Pasek zwrócił uwagę, że rozpoczęcie świadczenia usługi jest uzależnione od wydania odpowiedniego rozporządzenie wykonawczego do nowelizacji, które określi techniczne warunki świadczenia usługi. "Świadczenie usługi przenośności numerów dla pre-paidów w oparciu o rozporządzenie dotyczące tej samej usługi dla post-paidów (telefonów na abonament-PAP) jest niemożliwe; przy zmianie operatora rozporządzenie mówi o informowaniu go przez klienta o rozwiązaniu umowy. Tymczasem użytkownicy telefonów przedpłaconych nie podpisują żadnych umów" - powiedział.

Natomiast PTK Centertel wstrzymuje się od złożenia wniosku. Według Marcina Gruszki z biura prasowego operatora, Centertel czeka na wydanie rozporządzenia. "Jesteśmy w bliskim kontakcie z ministerstwem i bierzemy udział w konsultacjach nad projektem. Będziemy postępowali zgodnie z prawem, ale przepisy dotyczące zatrzymania numeru dla pre-paidów nie weszły jeszcze w życie" - dodał. 

Wiceminister transportu i budownictwa odpowiedzialna za telekomunikację Anna Streżyńska powiedziała PAP w środę, że projekt rozporządzenia jest już gotowy. Nie można go jednak skierować do konsultacji międzyresortowych, ponieważ sama ustawa nie została jeszcze opublikowana. Według niej, oznacza to, że realny termin wejścia w życie obowiązku świadczenia usługi przesunął się na drugą połowę lutego.

Zaznaczyła, że takie opóźnienie jest "nieeleganckie" w naszych stosunkach z Komisją Europejską (KE). "Nie możemy ciągle tłumaczyć się i być opóźnieni" - powiedziała. Jej zdaniem, samo odroczenie terminu wdrożenia usługi, o co mają zamiar ubiegać się operatorzy, "byłoby dla KE skandalem".

W połowie grudnia 2005 r. KE podjęła decyzję o skierowaniu do Trybunału Sprawiedliwości UE sprawy przeciwko Polsce za to, że nie gwarantuje ona prawa do zachowania numeru telefonicznego przy zmianie operatora. KE dała Polsce jeszcze kilka tygodni na dostosowanie swoich przepisów do wymogów UE, bowiem tyle potrwa przygotowanie odpowiedniego wniosku. 

Prezes Urzędu Regulacji Telekomunikacji i Poczty Witold Graboś w grudniu ocenił, że operatorzy komórkowi powinni mieć od 3 do 4 miesięcy na przygotowanie się do wdrożenia usługi zatrzymania numeru dla użytkowników pre-paidów.

Od 1 stycznia tego roku usługę zatrzymania numeru świadczą operatorzy stacjonarni, choć istotną przeszkodą w jej wdrożeniu jest brak umów pomiędzy Telekomunikacją Polską a operatorami alternatywnymi. Natomiast operatorzy sieci komórkowych w połowie stycznia mają zakończyć pilotaż usługi i od tego momentu ma być dostępna dla wszystkich klientów.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Polska Agencja Prasowa SA

Być może zainteresuje Cię też:

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Puls Inwestora / Polkomtel, PTC chcą odroczenia przenoszenia numerów dla użytkowników pre-paidów