Polpharma wyda ponad 330 mln zł

Katarzyna Kozińska
23-04-2002, 00:00

Polpharma, największa w kraju fabryka farmaceutyczna z polskim kapitałem, zamierza w tym roku zainwestować ponad 330 mln zł. Zarząd spółki trzyma się planu, który zakłada zwiększenie w ciągu pięciu lat udziału w rynku do 10 proc. Taka sztuka jeszcze nikomu się nie udała.

Pavel Mirovsky, szef Polpharmy ze Starogardu Gdańskiego, największego polskiego producenta leków, szacuje, że tegoroczne inwestycje w firmie przekroczą poziom 330 mln zł. Z własnej kasy spółka chce wydać 200 mln zł na promocję i marketing. Prawie 135 mln zł wyłożyć ma właściciel — konsorcjum Spectra Management i Prokomu — na rozwój, budowę nowego laboratorium, magazynów i przygotowanie projektów budowy kolejnych hal produkcyjnych.

W 2001 r. nowy zarząd spółki zahamował spadek udziałów w rynku. Pozycja firmy zaczęła rosnąć. Założenia są takie, aby za pięć lat do Polpharmy należała dziesiąta część rynku farmaceutycznego w Polsce. To ambitne wyzwanie, bo największy na polskim rynku koncern GlaxoSmithKline kontroluje niespełna 7 proc.

— Sprzedaż w 2001 r. była niższa o 4 proc. od planowanej, ale wyższa o 24 proc. od poziomu z 2000 r. W tym roku chcę zwiększyć obroty w kraju o 30 proc. i o 66 proc. zwiększyć eksport. Przychody spółki mają dojść do 820 mln zł — dodaje Pavel Mirovski.

Spółka zmniejszyła zatrudnienie z prawie 3 tys. do 1,9 tys. osób, chociaż kontrakt prywatyzacyjny dawał niewielkie możliwości manewru w tym zakresie.

— Przeprowadziliśmy program dobrowolnych odejść dla pracowników. Kosztowało to firmę 50 mln zł, ale było warto. Ten wydatek wszedł co prawda w koszty w ubiegłym roku, przez co znacznie zmniejszył się zysk, ale za to w tym roku koszty będą znacznie mniejsze ze względu na mniejszą grupę pracowników —tłumaczy Pavel Mirovski.

Zdaniem prezesa Mirovskiego, wartość rynku farmaceutycznego w tym roku może się zmniejszyć nawet o 6 proc. Po zmianach w refundacji obroty spółki spadną automatycznie o 30 mln zł. Żeby utrzymać zaplanowany poziom sprzedaży i zrealizować założenia z długoplanowej strategii dla firmy, Polpharma chciałaby jak najszybciej móc wprowadzić nowe leki generyczne.

— Opracowaliśmy już trzy nowe preparaty, a kolejne dwa są w przygotowaniu. Zależy nam na takim ułożeniu naszego portfolio, by generować wysoką sprzedaż. Robimy w tej chwili 178 produktów, ale zaledwie 20 realizuje 80 proc. obrotów. Brak specjalizacji osłabia konkurencyjność firmy, jednak umowa prywatyzacyjna obliguje nas do utrzymania produkcji nawet mało rentownych wyrobów do 2004 r. — mówi Pavel Mirovski.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Katarzyna Kozińska

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Puls Inwestora / Polpharma wyda ponad 330 mln zł