Polsat i TVN przeszacowały rynek , więc obniżają cenniki

RAF
opublikowano: 24-11-2008, 00:00

Po drakońskiej jesiennej podwyżce Polsat i TVN obniżyły ceny reklam na grudzień. Dlaczego? Rynek nie zaakceptował poprzednich.

Po drakońskiej jesiennej podwyżce Polsat i TVN obniżyły ceny reklam na grudzień. Dlaczego? Rynek nie zaakceptował poprzednich.

W grudniu reklamy w TVN będą o 20 proc. tańsze niż w listopadzie, a w Polsacie o 25 proc. Polsat Media chwali się jednocześnie, że grudniowe CPP, czyli koszt jednorazowego dotarcia reklamy do 1 proc. grupy docelowej, będzie u nich o ponad 30 proc. niższy niż w TVN. Stacja Piotra Waltera informuje, że najdroższe w grudniowym cenniku są reklamy przy programie rozrywkowym "You can dance". Za półminutowy spot w przerwie finałowego odcinka (emisja 3 grudnia) trzeba zapłacić do 78,6 tys. zł (bez rabatu). To o 13 proc. mniej niż w listopadzie. Staniały też reklamy przed "Faktami".

Wolne moce

Z czego wynika decyzja głównych prywatnych stacji? Jesień nie była dla nich dobra. Po wrześniowym szoku cenowym (Polsat zwiększył je aż o 94 proc., TVN o 49 proc., a TVP o 17 proc.) stacje poszły za ciosem i jeszcze bardziej podbiły stawkę. I to mimo że po raz pierwszy od wielu lat nie sprzedały całego czasu. W październiku TVP i Polsat zażądały o 50 proc. wyższych cen, TVN nawet o 60 proc. więcej. Tego było już dla reklamodawców zdecydowanie za wiele. Według różnych szacunków tylko w pierwszej połowie października Polsat sprzedał o 5 proc. czasu reklamowego mniej niż przed rokiem, a TVP — 6 proc. Najbardziej oberwał TVN, któremu udało się sprzedać zaledwie 85 proc. czasu reklamowego.

A kryzys też

Posunięcia zarządów TVN i Polsatu to także odpowiedź na spodziewany kryzys w branży reklamowej. Z najnowszego raportu domu mediowego Starlink wynika co prawda, że w pierwszych trzech kwartałach 2008 r. szacowana wartość rynku reklamowego w Polsce wyniosła 5,43 mld zł, czyli o 15,8 proc. więcej niż rok wcześniej. Ale zdecydowane spowolnienie było widać już w III kwartale, gdy reklamodawcy zwiększyli wydatki o 12,4 proc. (w II kwartale — o 16,9 proc., a w pierwszym — o 17,7 proc.).

Prywatne stacje w obniżkach uprzedziła na początku miesiąca Telewizja Polska. CPP jest w grudniu w "publicznej" o 15 proc. niższy niż w listopadzie. Średnia cena spotu spadła o 10 proc

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: RAF

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Tematy