Wartość sektora marek własnych wzrosła w Polsce rok do roku o 19 proc. W minionym roku przekroczyła ona 50 mld zł. Rosnący trend pozwala założyć, że wartość tego sektora będzie wkrótce jeszcze wyższa. Jak wynika z raportu „Behaviour Change” CPS GfK, co czwarty konsument nad Wisłą planuje zwiększyć wydatki na produkty marek własnych.
- Jednocześnie zaledwie 5 proc. Polaków deklaruje takie zamiary wobec artykułów markowych. To jasny sygnał dla producentów, że w tej kategorii tkwi przestrzeń do dalszego dynamicznego rozwoju i stałego zwiększania popytu – mówi Szymon Mordasiewicz, dyrektor zarządzający w Consumer Panel Services GfK.
Dlaczego konsumenci wybierają produkty z logo marek własnych? Najważniejszym powodem są pieniądze. Z raportu wynika, że prawie połowa Polaków (46 proc.) decyzję o wyborze między takimi produktami a towarami markowymi podejmuje na podstawie ceny. Jest to najniższy odsetek spośród krajów Europy Środkowo-Wschodniej. Dla porównania – marki własne wybiera aż 63 proc. Węgrów, 58 proc. Chorwatów i 57 proc. Bułgarów.
– Obecnie aż 36 proc. polskich gospodarstw domowych przyznaje, że mierzy się z ograniczonym budżetem. W sytuacji, gdy konsumenci mają do wyboru dwa produkty, z których oba spełniają potrzebę, są satysfakcjonujące pod względem jakości i w tej samej cenie, to aż 57 proc. z nich włoży do koszyka produkt markowy. Jedynie 18 proc. wybierze markę własną. Jeśli producenci chcą skutecznie konkurować o koszyki nabywców, to muszą zachować konkurencyjne ceny. Mają one gigantyczne znaczenie dla konsumentów – komentuje Szymon Mordasiewicz.
Popularność marek własnych nad Wisłą rośnie, ale Polacy nadal są pod tym względem poniżej średniej europejskiej - po takie produkty sięga przeciętnie 32 proc. mieszkańców starego kontynentu. Polskich nabywców wyprzedzają m.in. Francuzi (49 proc.), Austriacy (37 proc.) i Hiszpanie (42 proc.).
