Polscy przedsiębiorcy entuzjastami wspólnego rynku

opublikowano: 15-01-2007, 17:57

70 proc. polskich przedsiębiorców uważa, że zniesienie kontroli na granicach miało pozytywny wpływ na ich firmy, wynika z przedstawionego w poniedziałek przez Komisję Europejską sondażu Eurobarometru.

Polscy przedsiębiorcy chwalą sobie dobrodziejstwa unijnego rynku wewnętrznego, jakie im przyniosło wstąpienie Polski do UE - wynika z przedstawionego w poniedziałek przez Komisję Europejską sondażu Eurobarometru.

Największymi zaletami wspólnego rynku są dla polskich przedsiębiorców: zniesienie kontroli na granicach (70 proc. przedsiębiorców uważa, że miało to pozytywny wpływ na ich firmy), wyeliminowanie procedur i dokumentów celnych (69 proc.) i ujednolicenie standardów dotyczących produktów w UE (49 proc.). (Procenty nie sumują się do 100, gdyż możliwe było wskazanie kilku odpowiedzi).

65 proc. przedsiębiorców chwali sobie po prostu dostęp do nowych rynków.

47 proc. polskich przedsiębiorców jest zadowolonych z unijnego prawodawstwa regulującego pobieranie podatku VAT od sprzedaży towarów - to największy odsetek w całej UE. 36 proc. podkreśla pozytywny wpływ swobody przepływu kapitału (zarówno inwestycji, jak i płatności). 31 proc. chwali sobie unijne zasady znakowania i pakowania towarów.

Jednak zaledwie 15 proc. dostrzega korzyści płynące z unijnych przepisów o zamówieniach publicznych, a 10 proc. - ze swobody otwierania działalności gospodarczej w innym kraju UE.

Komisja Europejska podsumowuje: polscy przedsiębiorcy należą do największych entuzjastów wspólnego rynku w 10 nowych krajach UE i w największym stopniu dostrzegają jego pozytywny wpływ na prowadzoną przez ich firmy działalność. 91 proc. oczekuje dalszego ujednolicania zasad, 83 proc. - konsekwentnego znoszenia istniejących jeszcze barier.

Ogółem 53 proc. polskich przedsiębiorców przyznało, że zasady wspólnego rynku wpłynęły na strategię marketingową ich przedsiębiorstw, a 50 proc. - że były ważne ze względu na współpracę z kontrahentami w innych krajach UE. Jednocześnie aż 17 proc. uważa, że nie ma to znaczenia dla ich planów inwestowania w inne europejskie firmy ani rozwijania działalności w innymi kraju UE (tylko 13-14 proc. twierdzi, że ma to znaczenie). Na pytanie, dlaczego nie korzystają z możliwości eksportu swoich towarów do innego kraju UE, 31 proc. przedsiębiorców odpowiada: wystarcza nam popyt na lokalnym rynku.

Sondaż pokazuje też, że polscy przedsiębiorcy nie są skłonni korzystać z istniejącej na rynku wewnętrznym UE możliwości szukania pracowników w innym kraju członkowskim: zdecydowało się na to zaledwie 7 proc. z nich.

W sondażu wzięło udział 503 przedstawicieli polskich przedsiębiorstw, głównie z branży produkcyjnej, handlowej i budowlanej; ponad połowę z nich stanowili menedżerowie najwyższego szczebla, ponad jedną trzecią szefowie ds. marketingu i sprzedaży odpowiedzialni za rynki europejskie, a resztę - szefowie ds. importu-eksportu albo logistyki. Sondaż przeprowadził instytut Gallup Poland na przełomie lipca i sierpnia zeszłego roku.

Michał Kot

(PAP)

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Polecane