Polscy przedsiębiorcy nie lubią zmieniać branży

  • Alina Treptow
opublikowano: 11-03-2014, 00:00

Polscy przedsiębiorcy, niezależnie od tego, jak dużo mają pieniędzy w portfelu, nie lubią zmieniać branży

Ponoć dwa razy do tej samej rzeki się nie wchodzi, ale polscy przedsiębiorcy uważają inaczej. I często po sprzedaży firmy zaczynają biznes od nowa, nie zmieniając branży.

W finansach — najbardziej spektakularny come back zaliczył Leszek Czarnecki. Kilka lat po sprzedaży grupie Credit Agricole lidera rynku leasingu — EFL, założył bank oraz kilka firm leasingowych: jedną w Rosji i dwie w Polsce. Getin Leasing jest dzisiaj w czołówce. Z dużym sukcesem w branży spożywczej powrócił Zbigniew Grycan.

Po tym jak sprzedał lodową Zieloną Budkę funduszowi Enterprise Investors, otworzył Grycan — lody od pokoleń, która szybko o kilka długości prześcignęła pierwszą firmę biznesmena. Podobną drogę obrał Jan Kościuszko, choć z dużo gorszym skutkiem. Po sprzedaży Chłopskiego Jadła założył Polskie Jadło, które jednak zbankrutowało.

Niedawno powrót zaliczył Jerzy Malek, założyciel Morpolu, jednego z największych przetwórców łososia, za którego dostał 500 mln zł (w akcjach i gotówce). Teraz spróbuje sił w hodowli pstrąga w akwalaturze. W branży jubilerskiej rękawicę założonej przez siebie firmie (W.Kruk) rzucił Wojciech Kruk. Przedsiębiorca wspólnie z dziećmi uruchomił nową markę — Ania Kruk.

Bez kolei natomiast długo nie wytrzymał Jarosław Pawluk. Po tym jak sprzedał za 1 mld zł CTL, przewoźnika kolejowego, zbudował grupę Track Tec i przejął firmy dostarczające podkłady i rozjazdy kolejowe. W polskim biznesie pod względem budowania i sprzedawania firm nikt jednak nie może równać się z Mariuszem Świtalskim. Wielkopolski biznesmen zaczął od stworzenia sieci hurtowni Elektromis.

W 1995 r. firma trafiłado portugalskiego Jeronimo Martins, od którego odkupił ją menedżer Luis Amaral — dziś stworzony na elektromisowych podstawach Eurocash jest największym hurtownikiem spożywczym w Polsce. Największym detalistą jest natomiast dyskontowa Biedronka, którą Mariusz Świtalski założył w 1995 r., a trzy lata później sprzedał… Jeronimo Martins.

Na tym się nie skończyło — biznesmen stworzył następnie sieć sklepów convenience Żabka i w 2007 r. sprzedał ją funduszowi Penta, a obecnie koncentruje się na notowanej na GPW Czerwonej Torebce, która zaczęła od stawiania małych pasaży handlowych, ale rozszerzyła działalność. W ostatnich miesiącach — po wygaśnięciu zakazu konkurencji z Jeronimo Martins — pojawiły się pierwsze dyskonty Czerwona Torebka.

Zdrowy Biznes
Bądź na bieżąco z informacjami dotyczącymi wpływu pandemii koronawirusa na biznes oraz programów pomocowych
ZAPISZ MNIE
×
Zdrowy Biznes
autor: Katarzyna Latek
Wysyłany nieregularnie
Katarzyna Latek
Bądź na bieżąco z informacjami dotyczącymi wpływu pandemii koronawirusa na biznes oraz programów pomocowych
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Alina Treptow

Polecane