Polska firma rewolucjonizuje transport szczepionek

  • Materiał partnera
opublikowano: 28-04-2021, 00:15

CRYO Cargo, polska firma z Wrocławia, opracowuje prototyp kontenera chłodniczego, który pomieści 500 tys. dawek każdej głęboko mrożonej szczepionki przeciw COVID-19, jaka zostanie dopuszczona do użytku. Transporter będzie dostosowany do ruchu morskiego oraz lądowego.

Kontenery chłodnicze opracowane przez CRYO Cargo, pozwolą uniezależnić dystrybucję szczepionek od suchego lodu co uprości łańcuch ich dostaw, a przede wszystkim zmniejszy ryzyko ich utraty wskutek niewłaściwych warunków transportu i przechowywania.

– W ten sposób chcemy zabezpieczyć dostawy docierające do Polski i innych krajów, ale też wpłynąć na ich cenę i szybkość – mówi Oktawian Pabian, prezes zarządu CRYO Cargo.

Z kriogeniki do transportu

Kontener powstał w efekcie kilkunastu miesięcy intensywnej pracy inżynierów polskiej firmy technologicznej CRYO Science, a produkowany jest przez spółkę CRYO Storage. Działająca globalnie grupa znana jest z rozwiązań kriogenicznych i produktów własnych, jak np. uznawane za jedne z najbezpieczniejszych na świecie urządzenia do krioterapii. Firma w obliczu pandemii wykorzystała specyficzne know-how i opracowała specjalną technologię chłodzenia i utrzymywania ultra niskich temperatur na potrzeby nowego sektora.

Przerwany łańcuch niszczy szczepionki

Prototyp kontenera sygnowany marką CRYO Cargo w lipcu zostanie zaprezentowany we Wrocławiu. Decyzja biznesowa o powołaniu nowej spółki była podyktowana chęcią uszczelnienia luk w chłodniczym łańcuchu dostaw opartym na suchym lodzie, który szkodzi szczepionkom. WHO podaje, że 50 proc. szczepionek może być marnowane na całym świecie ze względu na problemy z utrzymaniem odpowiedniej temperatury w łańcuchu dostaw.

- Chcemy pomóc Polsce uniezależnić się od wadliwej dystrybucji szczepionek. Dostawy w całej Europie są opóźnione, ale nie to jest największym problemem. Z powodu luk w chłodniczym łańcuchu, braku kontroli temperatury na trasie, dostarczone leki mogą być niezdatne do użytku. Narodowy Program Szczepień przyspiesza, a uszkodzone dostawy mogą go spowolnić - mówi Oktawian Pabian.

Transportery oparte na suchym lodzie utrzymują temperaturę jedynie przez 10 dni bez otwierania. Po otwarciu w punkcie szczepień pełnią funkcję czasowego przechowywania przez okres do 30 dni, przy konieczności uzupełniania suchego lodu co pięć dni. To znacznie utrudnia zadanie personelowi i serwisantom, ponieważ praca z tym materiałem jest niebezpieczna. Transport jest uzależniony od linii lotniczych i bazuje na niedużych ładunkach. Tym samym jest kosztowny i szkodliwy dla środowiska, a jego cena zmienia się dynamicznie.

500 tys. szczepionek w jednym kontenerze

Wraz ze wzrostem zapotrzebowania na suchy lód i mniejszą liczbą pojazdów transportowych na drogach z powodu blokad COVID-19, producenci suchego lodu zgłaszali już w zeszłym roku, że ich zasoby materiałowe zmniejszyły się o 30%, powodując międzynarodowy niedobór. Jednocześnie technologia suchego lodu może wkrótce przestać odpowiadać wymaganiom producentów nowych szczepionek dopuszczonych do użytku. Jaką alternatywę proponuje CRYO Cargo?

- Jeden kontener pomieści aż 500 tys. dawek. Ze względu na zakres temperatur od -20° C do -80° C, kontenery mają uniwersalne zastosowanie – mogą przechowywać każdą szczepionkę, jaka zostanie zatwierdzona do użytku – mówi Oktawian Pabian.

W ten sposób cały łańcuch chłodniczy jest w stałej gotowości teraz i w przyszłości. Rozwiązanie zapewnia precyzję kontroli temperatury transportu za sprawą komputera pokładowego z łącznością IOT. Szczepionki są zatem dostarczane do punktu dystrybucji z potwierdzeniem jakości. Kontenery są rozwiązaniem ekologicznym i energooszczędnym – nie wytwarzają szkodliwych emisji, mogą być transportowane drogą morską i lądową, mają niskie zapotrzebowanie na energię, można podłączyć je w każdym miejscu. Stanowią idealne miejsce gromadzenia zapasów dawek wielokrotnych.

Premiera prototypu odbędzie się w lipcu 2021 roku we Wrocławiu.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Polecane