Polska kolej będzie potrzebować 4,3 mld zł rocznie na inwestycje

Polska Agencja Prasowa SA
27-09-2005, 19:04

Polskie sieci kolejowe w latach 2007-2013 będą potrzebować około 4,3 mld zł rocznie na inwestycje, w tym około 1,44 mld zł z budżetu - poinformował prezes PKP Polskie Linie Kolejowe (PLK) Tadeusz Augustowski na wtorkowej konferencji prasowej w Mościbrodach (woj. mazowieckie).

Polskie sieci kolejowe w latach 2007-2013 będą potrzebować około 4,3 mld zł rocznie na inwestycje, w tym około 1,44 mld zł z budżetu - poinformował prezes PKP Polskie Linie Kolejowe (PLK) Tadeusz Augustowski na wtorkowej konferencji prasowej w Mościbrodach (woj. mazowieckie).

    Na działalność operacyjną (bieżące utrzymanie sieci kolejowej i prowadzenie ruchu) potrzeba będzie w tym okresie 600 mln zł rocznie, a na inwestycje związane z remontami kapitalnymi, niezbędnymi do przywrócenia poprzedniego stanu linii kolejowych - 2,5 mld zł rocznie.

    Prezes PKP PLK zastrzegł, że nie jest jego zamiarem odbieranie pieniędzy inwestycjom przeznaczonym na drogi. "Tu nie ma wyboru. Trzeba budować drogi i trzeba budować i modernizować koleje" - powiedział Augustowski.

    Augustowski poinformował, że dotychczas PKP PLK otrzymała 87 mln zł z budżetu państwa przeznaczonych na krajowy wkład do inwestycji wspófinansowanych ze środków unijnych. Z rezerwy budżetowej na ten cel PKP PLK miała otrzymać w tym roku ponad 220 mln zł.

    Reszta ma być wypłacona, ale w związku ze zbliżającym się końcem roku - zdaniem Augustowskiego - "istnieje realne zagrożenie niewykorzystania środków unijnych z braku środków krajowych". Do chwili nadania depeszy, PAP nie udało się uzyskać stanowiska Ministerstwa Finansów w tej sprawie.

    PKP PLK to spółka odpowiedzialna za zarządzanie państwową siecią kolejową. Podstawowym produktem PKP PLK jest rozkład jazdy ułożony na zamówienie klienta - przewoźnika kolejowego pasażerskiego bądź towarowego, sprzedawany na podstawie umowy jako trasa przejazdu. PKP PLK są również odpowiedzialne za stan środowiska naturalnego na zarządzanym przez siebie obszarze. Jest on monitorowany przez specjalnie w tym celu powołane służby.

Spółka zarządza szlakami kolejowymi o łącznej długości ponad 23 tys. km. Obecnie ruch kolejowy odbywa się tylko na 19,1 tys. km linii kolejowych. Obowiązujący w Polsce system finansowania kolei przewiduje, że bieżące utrzymanie linii kolejowych musi być finansowane przychodami z udostępniania ich przewoźnikom. Przeprowadzone przez spółkę analizy ekonomiczne wykazały, że dopiero ograniczenie długości sieci kolejowej zarządzanej przezPLK do około 16,5 tys. km linii może zapewnić pokrycie kosztów utrzymania zarządzanych linii.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Polska Agencja Prasowa SA

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Gospodarka / Polska kolej będzie potrzebować 4,3 mld zł rocznie na inwestycje