Polska największym beneficjentem środków z instrumentu „Łącząc Europę”

Materiał partnera
aktualizacja: 05-12-2017, 12:44

Łatwiejszy i szybszy transport, lepszy dostęp do portów w Trójmieście oraz Szczecinie i Świnoujściu. Takie zmiany przyniosą modernizacje kolejowe finansowane w Polsce z unijnego instrumentu „Łącząc Europę” (Connecting Europe Facility – CEF).

Polska jest obecnie największym beneficjentem środków z tego programu w części przeznaczonej dla transportu kolejowego. Całkowity budżet tej części CEF wynosi ponad 103 mld zł (24,05 miliarda euro) na lata 2014-2020. Uzyskanie przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. środków z programu „Łącząc Europę” (CEF) było ogromnym sukcesem. Dostępne w nim pieniądze nie ograniczają kwot wsparcia z funduszy unijnych przyznawanych w kolejnych perspektywach budżetowych naszemu krajowi. Są nowym typem unijnego dofinansowania zastosowanym w rozwoju infrastruktury transportowej w krajach członkowskich. Środki z programu CEF przeznaczane są na inwestycje w modernizację infrastruktury z obszarów transportu, energetyki i telekomunikacji. Konkursy CEF to nowy instrument dofinansowania inwestycji infrastrukturalnych w perspektywie do 2020 roku. Zastąpiono nim fundusze wydzielone z budżetu Unii Europejskiej na rozwój transeuropejskiej sieci transportowej TEN-T (Transeuropean Network-Transport), czyli fundusze przeznaczone na zapewnienie spójności terytorialnej oraz usprawnienie przepływu osób i towarów. Program jest zarządzany bezpośrednio przez Komisję Europejską. W konkursach mogą brać udział podmioty ze wszystkich państw członkowskich Unii Europejskiej. Wnioski aplikacyjne muszą być wcześniej zaakceptowane przez rząd państwa, z którego pochodzi zgłoszenie.

Ważne odcinki europejskich korytarzy
Instrument finansowy „Łącząc Europę” służy realizacji europejskiej polityki w sferze infrastruktury transportowej. Dzięki niemu, do 2030 roku, powstanie sieć dziesięciu korytarzy bazowych TEN-T. Wśród nich jest korytarz Bałtyk – Adriatyk, którego część przebiega przez Polskę na odcinku Świnoujście/Szczecin – Poznań – Wrocław oraz korytarz Morze Północne – Bałtyk, którego polska część to odcinek Warszawa – Poznań – Frankfurt n/Odrą.


Polska uzyskała dotychczas ok. 2,63 mld euro wsparcia z unijnej kasy na 17 inwestycji o wartości ok. 3,33 mld euro. Pozytywne oceny dla polskich przedsięwzięć, wydane przez niezależnych ekspertów Komisji Europejskiej, potwierdzają odpowiednią jakość i dobry stopień przygotowania polskiego zarządcy infrastruktury kolejowej. Do końca 2017 roku PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. powinny podpisać z wykonawcami umowy na modernizacje za około 27 mld zł. To 40 proc. wartości Krajowego Programu Kolejowego, przewidującego wykonanie inwestycji kolejowych za kwotę niemal 66 mld zł. W pierwszym i drugim konkursie (tzw. Call I, Call II) Polska otrzymała 93 proc. pieniędzy z tzw. koperty narodowej, czyli środków przeznaczonych na projekty dla danego kraju w ramach CEF. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. stały się największym odbiorcą środków z instrumentu „Łącząc Europę”. Najdroższym projektem, wycenionym na 2,2 mld zł, są prace na linii kolejowej E59 na odcinku Poznań Główny – Szczecin Dąbie o długości 120 km. Wraz z drugim projektem robót na linii Warszawa – Poznań, odcinku Sochaczew – Swarzędz wycenionych na 2 mld zł, daje to kwotę 4,2 mld zł. Prawie 79 proc. kosztów tych projektów sfinansowanych zostanie ze środków CEF. Dzięki wsparciu unijnemu dla projektów z I i II etapu zmodernizowane zostaną linie kolejowe o łącznej długości 790 km. Prace te mają być zrealizowane do roku 2020. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. przeprowadzą inwestycje, które usprawnią połączenia towarowe, dzięki np. zwiększeniu dostępności do portów w Gdańsku, Gdyni, Szczecinie i Świnoujściu.

Pod koniec listopada podpisano umowy na dofinansowanie czterech kolejnych projektów kolejowych, które Komisja Europejska zaakceptowała pod koniec czerwca 2017 roku. Ich łączna wartość wyniesie około 1 mld euro. Najnowsze inwestycje, które zostały zaakceptowane przez Komisję Europejską to modernizacja na odcinku z Białegostoku do Ełku linii E75 prowadzącej do granicy państwa w Trakiszkach, instalacja systemu ERTMS/ETCS na liniach transeuropejskiej sieci TEN-T, prace na linii kolejowej E30 na odcinku Kędzierzyn-Koźle – Opole Zachodnie oraz na linii E65 na odcinku Będzin – Katowice – Tychy – Czechowice-Dziedzice – Zebrzydowice.

Zmiany istotne dla transportu towarów
Najnowsze projekty dotyczą zmodernizowania linii kolejowych o łącznej długości prawie 167 km. Wszystkie powinny być zrealizowane do końca roku 2023. Ich terminowa realizacja pozwoli na zwiększenie prędkości i przepustowości ważnych szlaków kolejowych. Polski system infrastruktury kolejowej stanie się pełnoprawnym elementem transeuropejskiej sieci transportu pasażerskiego i towarowego. Transport koleją, w tym przewóz towarów, stanie się bardziej konkurencyjny niż dotychczas.


PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
ul. Targowa 74, 03-734 Warszawa

www.plk-sa.pl | www.plk-inwestycje.pl | www.portalpasazera.pl | www.funduszeeuropejskie.gov.pl

Projekt „Kampania informacyjna dotycząca korzystania przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. ze środków instrumentu finansowego Connecting Europe Facility (CEF) – Łącząc Europę” jest współfinansowany przez Unię Europejską z Instrumentu „Łącząc Europę”. Wyłączną odpowiedzialność za treść publikacji ponosi jej autor. Unia Europejska nie odpowiada za ewentualne wykorzystanie informacji zawartych w takiej publikacji.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Materiał partnera

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Inne / Polska największym beneficjentem środków z instrumentu „Łącząc Europę”