Polska niedojrzała innowacyjność

KA
opublikowano: 15-07-2009, 00:00

nnowacyjność polskie firmy widzą tradycyjnie: jako działalność badawczo-rozwojową.

nnowacyjność polskie firmy widzą tradycyjnie: jako działalność badawczo-rozwojową.

Spółka Infovide-Matrix wraz z firmami Case i Cutter Consortium po raz drugi przeprowadziła badania innowacyjności polskich (200 podmiotów) i światowych przedsiębiorstw (223, głównie z USA i Europy). Metodykę oparto na modelu "łańcucha innowacyjności", na który składają się: opracowywanie wynalazków i nowych produktów, dostarczanie klientom nowych korzyści i wartości, opracowywanie i wdrażanie nowych rozwiązań zarządczych oraz innowacje modelu biznesowego.

Okazuje się, że polscy przedsiębiorcy postrzegają innowacyjność w tradycyjny sposób. Kojarzy im się przede wszystkim z działalnością badawczo-rozwojową. Uważa tak ponad 70 proc. ankietowanych w Polsce, podczas gdy tylko 40 proc. z firm międzynarodowych.

Choć światowe badania nie negują znaczenia tradycyjnych procesów innowacyjnych, to wskazują na nie tylko jako na bazę, która poprzez wykorzystanie doświadczeń badawczo-rozwojowych prowadzi do szybkiej i taniej innowacyjności w modelach wartości, procesach biznesowych czy systemach zarządzania.

Bardzo istotną różnicą w stosunku do firm zachodnich jest to, że w Polsce wciąż eksploatuje się wczesny poziom łańcucha innowacyjności. Wyraźnie wyżej ocenia się u nas znaczenie własnych rozwiązań technologicznych (ceni je 60 proc. przedstawicieli polskich firm i tylko 20 proc. — światowych).

— Choć własne rozwiązania mogą być źródłem sukcesu, to w wielu przypadkach mogą się okazać ograniczeniem rozwojowym. Zachodnie firmy podchodzą do nich znacznie ostrożniej, skupiając się na twórczym wykorzystaniu dorobku innych, szczególnie tam, gdzie jest silny imperatyw standaryzacji i modularności rozwiązań. Takie podejście gwarantuje większą elastyczność i efektywność, przekładając się na zdolność do szybkiego przetwarzania pomysłów w nowe propozycje dla klientów czy wspólne inicjatywy z partnerami biznesowymi — uważa Borys Stokalski, wiceprezes Infovide-Matrix.

Badanie pokazało także małe zaangażowanie polskich firm w innowacje w zarządzaniu. Deklaruje je zaledwie około 30 proc. polskich respondentów, a w badaniu międzynarodowym ponad 45 proc.

Widać też istotne różnice w postrzeganiu roli kultury korporacyjnej. Jako czynnik sprzyjający innowacji wskazuje ją 30 proc. polskich firm i 46 proc. w badaniu światowym. Różnica jest jeszcze większa przy dogłębnej analizie — szczególnie firm, które poniosły porażkę we wdrażaniu innowacji (odpowiednio: 11 i 44 proc.).

Zdrowy Biznes
Bądź na bieżąco z informacjami dotyczącymi wpływu pandemii koronawirusa na biznes oraz programów pomocowych
ZAPISZ MNIE
×
Zdrowy Biznes
autor: Katarzyna Latek
Wysyłany nieregularnie
Katarzyna Latek
Bądź na bieżąco z informacjami dotyczącymi wpływu pandemii koronawirusa na biznes oraz programów pomocowych
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: KA

Polecane