nnowacyjność polskie firmy widzą tradycyjnie: jako działalność badawczo-rozwojową.
nnowacyjność polskie firmy widzą tradycyjnie: jako działalność badawczo-rozwojową.
nnowacyjność polskie firmy widzą tradycyjnie: jako działalność badawczo-rozwojową.
nnowacyjność polskie firmy widzą tradycyjnie: jako działalność badawczo-rozwojową.
Spółka Infovide-Matrix wraz z firmami Case i Cutter Consortium po raz drugi przeprowadziła badania innowacyjności polskich (200 podmiotów) i światowych przedsiębiorstw (223, głównie z USA i Europy). Metodykę oparto na modelu "łańcucha innowacyjności", na który składają się: opracowywanie wynalazków i nowych produktów, dostarczanie klientom nowych korzyści i wartości, opracowywanie i wdrażanie nowych rozwiązań zarządczych oraz innowacje modelu biznesowego.
Okazuje się, że polscy przedsiębiorcy postrzegają innowacyjność w tradycyjny sposób. Kojarzy im się przede wszystkim z działalnością badawczo-rozwojową. Uważa tak ponad 70 proc. ankietowanych w Polsce, podczas gdy tylko 40 proc. z firm międzynarodowych.
Choć światowe badania nie negują znaczenia tradycyjnych procesów innowacyjnych, to wskazują na nie tylko jako na bazę, która poprzez wykorzystanie doświadczeń badawczo-rozwojowych prowadzi do szybkiej i taniej innowacyjności w modelach wartości, procesach biznesowych czy systemach zarządzania.
Bardzo istotną różnicą w stosunku do firm zachodnich jest to, że w Polsce wciąż eksploatuje się wczesny poziom łańcucha innowacyjności. Wyraźnie wyżej ocenia się u nas znaczenie własnych rozwiązań technologicznych (ceni je 60 proc. przedstawicieli polskich firm i tylko 20 proc. — światowych).
— Choć własne rozwiązania mogą być źródłem sukcesu, to w wielu przypadkach mogą się okazać ograniczeniem rozwojowym. Zachodnie firmy podchodzą do nich znacznie ostrożniej, skupiając się na twórczym wykorzystaniu dorobku innych, szczególnie tam, gdzie jest silny imperatyw standaryzacji i modularności rozwiązań. Takie podejście gwarantuje większą elastyczność i efektywność, przekładając się na zdolność do szybkiego przetwarzania pomysłów w nowe propozycje dla klientów czy wspólne inicjatywy z partnerami biznesowymi — uważa Borys Stokalski, wiceprezes Infovide-Matrix.
Badanie pokazało także małe zaangażowanie polskich firm w innowacje w zarządzaniu. Deklaruje je zaledwie około 30 proc. polskich respondentów, a w badaniu międzynarodowym ponad 45 proc.
Widać też istotne różnice w postrzeganiu roli kultury korporacyjnej. Jako czynnik sprzyjający innowacji wskazuje ją 30 proc. polskich firm i 46 proc. w badaniu światowym. Różnica jest jeszcze większa przy dogłębnej analizie — szczególnie firm, które poniosły porażkę we wdrażaniu innowacji (odpowiednio: 11 i 44 proc.).
Podpis: KA