Polska prywatna linia lotnicza miała 34,4 mln zł zysku w III kw.

  • PAP
opublikowano: 01-12-2020, 10:29

Enter Air w III kwartale 2020 r. uzyskał 34,4 mln zł zysku netto - poinformowała we wtorek spółka. Jak dodano, przewoźnik czeka na powrót do latania dwóch Boeingów 737 MAX, które decyzją producenta i władz lotniczych są uziemione od marca 2019 r.

Enter Air to polska prywatna linia lotnicza.

"Za nami bezprecedensowy sezon wakacyjny w branży lotniczej. Wszystkie firmy działające na rynku, linie lotnicze i touroperatorzy, zostały dotkliwie poszkodowane przez ograniczenia w lataniu w czasie pandemii. Skalę strat można oszacować patrząc na pierwszy kwartał, który zapowiadał najlepszy rok w historii. Niestety drugi kwartał zakończył się całkowitym zakazem latania dla Enter Air w Polsce. Mogliśmy latać jedynie za granicą" - powiedział cytowany w komunikacie Grzegorz Polaniecki z zarządu Enter Air.

Jak przekazał, przewoźnik musiał wdrożyć procedury kryzysowe, by minimalizować straty.

"Szybkie dopasowanie firmy do warunków kryzysowych pozwoliło nam na zachowanie stabilnej pozycji gotówkowej (...). W samym trzecim kwartale mieliśmy ponad 34 mln zł zysku, ale odrobienie straty z okresu +lockdownu+ nie było możliwe" - przekazał.

Enter Air w I-III kw. 2020 r. uzyskał 417 mln zł przychodów, to o 68,3 proc. mniej od 1 314 mln zł osiągniętych w analogicznym okresie 2019 r.

Jak tłumaczy spółka, spadek przychodów spowodowany był zamknięciem w połowie marca 2020 r. nieba nad Polską w związku z pandemią wirusa COVID-19.

"Najtrudniejszy okres dla branży lotniczej przypadł na II kwartał, w którym spółka wykonywała jedynie rejsy za granicą, na zlecenie instytucji i rządów różnych państw europejskich. Po wznowieniu działalności na początku III kw. 2020 r. Enter Air wykonywał w miesiącach wakacyjnych na poziomie około 30 proc. programu handlowego z 2019 r." - czytamy.

Fot Tomasz Gawalkiewicz / Forum
Fot Tomasz Gawalkiewicz / Forum

Spółka zanotowała w I-III kw. 2020 r. 98,7 mln zł straty netto oraz 76,6 mln zł straty operacyjnej. Po oczyszczeniu wyników z różnic kursowych Enter Air miał 90,8 mln zł straty netto.

"Enter Air ma stabilną pozycję gotówkową i utrzymuje niskie zadłużenie finansowe. Na koniec III kw. 2020 r. Grupa miała 94,1 mln zł środków pieniężnych i 84,2 mln zł zobowiązań finansowych" - zapewniła spółka.

Flota Enter Air to 22 samoloty Boeing 737-800 oraz dwa Boeingi 737 MAX 8, które decyzją producenta i władz lotniczych pozostają uziemione od marca 2019 r. Spółka w ostatnich miesiącach zawarła porozumienie z Boeingiem, w którym poza kwestiami odszkodowania ustaliła harmonogram dostaw samolotów i zwiększyła dotychczasowe zamówienie na samoloty Boeing 737 MAX 8.

"Cały czas czekamy na powrót MAX-ów do normalnego funkcjonowania. Samolot został już dopuszczony do lotów przez amerykańskie władze lotnicze, a do wznowienia lotów w Europie wymagana jest jeszcze zgoda europejskiego regulatora EASA. Nasze samoloty kilka tygodni temu zostały zmodyfikowane przez amerykańskich inżynierów i spełniają wymagania uzgodnione przez producenta i nadzór lotniczy. Po dopuszczeniu samolotów do lotów w Europie będziemy planować powrót MAXów do siatki połączeń i liczymy, że będziemy mogli z nich skorzystać już w trakcie sezonu zimowego" - przekazał Polaniecki.

Enter Air działa w Polsce. Linia przewiozła w 2019 r. 2,5 mln pasażerów. Grupa realizuje połączenia dla polskich i zagranicznych biur podróży, latając w ponad 30 krajach - od Islandii i Portugalii po Kenię i Wyspy Zielonego Przylądka. Przewoźnik posiada sześć stałych baz operacyjnych w Warszawie, Katowicach, Poznaniu, Wrocławiu, Paryżu i Zurychu oraz kilka baz sezonowych, m.in. w Londynie, Madrycie, Pradze i Tel Awiwie.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: PAP

Polecane