Polska staje się mekką fintechu

Materiał partnera
opublikowano: 03-10-2017, 14:54
aktualizacja: 03-10-2017, 15:00

Na początku grudnia w Katowicach zbiorą się liderzy nowych technologii i finansów. Impact fintech’17 pokaże, że innowacja w branży finansowej dotyczy nie tylko banków, ale może mieć rewolucyjne znaczenie dla innych sektorów: energetyki, ubezpieczeń, a nawet administracji publicznej

8,4 mld — niemal tyle wart jest PKO BP. To zarazem kwota, jaką w drugim kwartale 2017 r. zainwestowano na świecie w branżę fintech. Jak wynika z raportu KPMG, co miesiąc rynek obejmujący styk finansów i technologii owocuje setką nowych transakcji, bo fintech w kilka lat stał się najgorętszym punktem na inwestycyjnych mapach. Wyobraźnię pobudza choćby przykład Sebastiana Siemiątkowskiego, prezesa i twórcy Klarny, mającej od niedawna licencję bankową. Szwed z polskimi korzeniami powtarza: „Bankowcy i ubezpieczyciele wiedzą, że aby nie zginąć, muszą zmieniać się od środka lub przejmować innowacyjne spółki”.
To, że Polak w fintechu potrafi, udowadniają też m.in. mBank, sprzedający do Europy Zachodniej licencje na swoje mobilne rozwiązania, czy blockchainowy Billon (blockchain to łańcuch bloków służący do przechowywania i przesyłania informacji o transakcjach zawartych w internecie), wsparty właśnie 2 milionami euro grantu z unijnego programu Horizon 2020.
— Technologie fintechowe rozwijają się nad Wisłą na niespotykaną nigdzie indziej skalę — mówi Jadwiga Emilewicz, wiceminister rozwoju, jedna ze 150 speakerów spodziewanych podczas grudniowego Impact fintech’17.
To właśnie kongres w Katowicach ma ambicję wyznaczania trendów dla sektora fintech w Europie, dlatego obecność na nim zapowiedzieli nie tylko inwestorzy i przedsiębiorcy, ale także politycy i decydenci, kreujący otoczenie prawne dla nowych technologii na regulowanych rynkach. Inspiracją ma być m.in. Singapur. Sopnendu Mohanty, prezes tamtejszego banku centralnego (MAS), z sukcesem buduje azjatyckiego finansowego tygrysa. To na Impact fintech’17 mają otwierać się ścieżki dla kolejnych pomysłów o rozmachu i odwadze nieustępujących choćby Klarnie.

Inteligencja w Orlando
— Sztuczna inteligencja (AI) jest w stanie zmienić biznes w stopniu równym temu, który obserwowaliśmy za czasów komputerowego boomu pod koniec XX wieku — twierdzi Paul Dougherty, szef technologii w Accenture.
Z tym przekonaniem do Katowic zawita też Steve Emecz z Collect AI — technologicznego ramienia niemieckiego giganta e-commerce Otto Group. Towarzyszyć mu będzie m.in. Johann Hauswald, jeden z liderów firmy Clinc AI, która stała się ulubienicą amerykańskich bankierów. Sztuczna inteligencja ułatwiająca obrót pieniądza będzie jednym z tematów przewodnich tegorocznego Impact fintech.
— Stworzyliśmy narzędzie, które w oficjalnym bankowym świecie komunikuje się z użytkownikiem naturalnym językiem. Nasz osobisty asystent konta zrozumie i odpowie na pytanie: „Ile wydałem pieniędzy podczas ostatniej szalonej wyprawy do Orlando?” — tłumaczy Johann Hauswald.
Sztuczna inteligencja wpięta w źródło kodu bankowej aplikacji ma być turbodoładowaniem, dającym nie tylko nowe możliwości użytkownikom, ale i bankom, mogącym elastycznie dodawać wachlarz usług związanych np. z e-commerce. Jeśli wierzyć analizom, do 2022 r. sektor AI bę- dzie potęgą, rosnącą od 45 do 65 proc. rocznie, a za 5 lat osiągnie obroty rzędu 18 mld USD.

Szyldy do lamusa
Megan Caywood, jedna z kluczowych zarządzających brytyjskim Starling Bank, przyjedzie do Polski, by pokazać, że również same banki mogą wyskoczyć z obszaru jednocyfrowych wzrostów. Caywood jak równa z równym dyskutować będzie o finansach jutra z prezesami największych banków w Polsce i można zaryzykować stwierdzenie, że to menedżerka Starlinga przyciągnie sporą część uwagi tysiąca go- ści Impact fintech’17. Starling Bank to ścisła czołówka wśród tzw. wirtualnych banków, funkcjonujących jedynie w postaci aplikacji.
— Wiele osób nie potrzebuje banku z szyldem na ulicy. Potrzebuje za to możliwie najlepszych technologii, nie zamykających się na cały ekosystem fintechowy. Taki jest Starling, otwieramy nasz kod dla deweloperów i programistów, budujemy cały rynek aplikacji na wzór AppStore’a — podkreśla przedstawicielka Starling Bank, zbierającego właśnie 40 mln GBP na paneuropejską ekspansję.
Prezesi Brunon Bartkiewicz (ING Bank Śląski), Zbigniew Jagiełło (PKO BP) i Cezary Stypułkowski (mBank) od lat na europejskim poletku udowadniają, że polska bankowość innowacją stoi i zapewne szybko zaadaptuje koncepcję marketplace. Jak zrealizować ją w zgodzie z przepisami? To na Impact fintech’17, w dyskusji m.in. z przedstawicielami Urzędu Komisji Nadzoru Finansowego, omawiane będą nowe ramy regulacji, otwierające ekosystem fintech w Polsce.

Fintech w urzędach
Swoją obecność na katowickim kongresie zapowiedziała również Anna Streżyńska, minister cyfryzacji, forsująca coraz szybsze tempo cyfryzacji w administracji i wdrażająca np. płatności bezgotówkowe w urzę- dach. Cyfrowy sektor publiczny w sferze płatności to nie lada gratka dla biznesu, który już sygnalizuje, że nadchodzi czas, gdy karty płatnicze zejdą ze sceny. Cyfrowy świat ma zunifikować płatności do jednego kliknięcia, nawet dla urzędu gminy. Tu jest miejsce nie tylko dla banków. Ręce zacierają operatorzy płatności, także ci rozmiaru Fortumo, niespełna 100-osobowej firmy z Estonii, integrującej w jednym miejscu płatności z wszelkich aplikacji i systemów operacyjnych.
— Działamy w ponad 100 krajach i nie wymagamy posiadania karty płatniczej czy konta w banku. Jednym dotknięciem ekranu smartfona można płacić za bilety, muzykę czy aplikacje. Opłaty dołączane są do rachunków operatorów komórkowych — mówi Martin Koppel, prezes Fortumo.
W Katowicach spotka się on na scenie kongresu m.in. z Anną Kuzminą z Yandex. Money (rosyjska udana odpowiedź na PayPala) i Bartoszem Ciołkowskim, dyrektorem generalnym polskiego oddziału Mastercard Europe. Również inne globalne firmy licznie zapowiedziały swój udział w Impact fintech’17, mając na uwadze słowa twórcy Klarny: „Zaszczepiaj w sobie fintech lub giń”.

Więcej informacji na temat Impact fintech'17 znajduje się na stronie impactfintech17.com.

Na bezpłatnie wejściówki mogą liczyć akademicy, przedstawiciele administracji publicznej, NGO, mediów, startupów i społeczności startupowej.

Rejestracja na Impact fintech'17 możliwa jest na stronie: www.impactfintech17.com

 

Partnerem publikacji jest:




© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Materiał partnera

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Inne / Polska staje się mekką fintechu