Polska Telepizza musi sama szukać pieniędzy

Magdalena Graniszewska
01-08-2011, 00:00

Sieć pizzerii sprzedaje dwa zakłady i kilka restauracji. Śpieszy się, by zdążyć przed mistrzostwami piłkarskimi.

Hiszpański właściciel stawia na Chiny, więc obciął budżet warszawskiej filii

Sieć pizzerii sprzedaje dwa zakłady i kilka restauracji. Śpieszy się, by zdążyć przed mistrzostwami piłkarskimi.

Globalna strategia hiszpańskiej Telepizzy pokrzyżowała plany polskiego biznesu grupy.

— Madryt postawił właśnie na intensywną ekspansję w Chinach i Ameryce Łacińskiej, czyli rynki bardzo wzrostowe. Te kierunki mają obecnie pierwszeństwo w centrali — mówi Dariusz Bąk, dyrektor generalny Telepizza Polska.

Centrala potrzebuje pieniędzy, więc Polska nie ma co liczyć na zastrzyk gotówki. A liczyła. Dariusz Bąk planował wybudować nowy zakład, który zastąpiłby dwa obecne.

— Zmieniamy plan, bo jesteśmy ograniczeni kapitałem. Nie wybudujemy zakładu, bo to zbyt drogie [szacunki mówiły o wydatku rzędu 5 mln zł — red.] — zapowiada Dariusz Bąk.

Outsourcing tańszy…

Strategia zakłada wydzierżawienie nieruchomości w centralnej części kraju lub na Śląsku.

— Ulokujemy tam produkcję, a logistykę i składowanie w pełni przekażemy firmom zewnętrznym — zapowiada Dariusz Bąk.

Nowy plan jest tańszy. W najbliższych miesiącach Telepizza zamierza wydać 1,5 mln zł, przede wszystkim na dostosowanie wynajmowanego budynku do potrzeb produkcyjnych, nowe maszyny, chłodnie, a także poszerzenie asortymentu.

— Chodzi o nowe produkty, ale wciąż z obszaru kuchni włoskiej — zapowiada Dariusz Bąk.

Pieniądze polska Telepizza musi znaleźć sama. I nie może się zwrócić do banków.

— Madryt ma teraz duże potrzeby kredytowe — wyjaśnia Dariusz Bąk.

Dlatego polski oddział uwolni aktywa. Teraz ma dwa centra produkcyjno-dystrybucyjne w Katowicach i w Sulejówku, ale zamierza je sprzedać.

— To będą dla nas duże transakcje. Łączną wartość obu zakładów i terenów szacuję na ok. 3,5 mln zł. Chciałbym je sprzedać jeszcze w tym roku — deklaruje Dariusz Bąk.

…franczyza lepsza…

Nowy plan zakłada zmianę strategii, jeśli chodzi o formę własnościową lokali. Telepizza ma dziś w Polsce 120 pizzerii, z czego ponad 60 proc. to własne lokale, a reszta jest prowadzona przez franczyzobiorców.

— Taką strategię nasza grupa realizuje na całym świecie. Jestem jednak przekonany, że franczyza daje lepsze efekty finansowe, co wynika m.in. z większej motywacji właściciela i wyższego poziomu troski o biznes. Nasz hiszpański właściciel zgodził się na taką zmianę w Polsce — twierdzi Dariusz Bąk.

Dlatego zamierza sprzedać w najbliższym czasie franczyzobiorcom sześć lokali. Wartość każdego z nich szacuje na ok. 300 tys. zł. Jeśli efekty będą satysfakcjonujące, na sprzedaż będą kolejne.

Równolegle będą trwały prace nad nowymi otwarciami, ale wyłącznie na zasadzie franczyzy. W tym roku Telepizza otworzyła już pięć placówek, a w planie na drugie półrocze ma jeszcze sześć, siedem.

— Nie jest łatwo. Potencjalni franczyzobiorcy mają często problem z uzyskaniem kredytu — komentuje Dariusz Bąk.

A wszystko pod presją czasu. Szef polskiej Telepizzy nie kryje, że ze wszystkimi projektami musi zdążyć przed piłkarskimi mistrzostwami Euro2012.

— Dlatego przypuszczam, że będę elastyczny, jeśli chodzi o cenę sprzedawanych aktywów — przewiduje Dariusz Bąk.

okiem konkurenta

Trudno znaleźć dobre miejsce

Magdalena Piróg, wiceprezes Da Grasso

Da Grasso z racji posiadania blisko 220 lokali napotyka innego rodzaju problemy niż Telepizza. Przede wszystkim jest nam trudno znaleźć kolejne atrakcyjne lokalizacje, skoro już mamy lokale w ponad 150 polskich miastach. W przeciwieństwie do Telepizzy mamy tylko jeden lokal własny, ponieważ od samego początku skupiamy się na rozwoju franczyzy. Zarządzanie własnymi placówkami jest kapitało- i czasochłonne. Z uwagą obserwujemy rozwój rynku i dostosowujemy się do jego potrzeb.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Magdalena Graniszewska

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Świat / Polska Telepizza musi sama szukać pieniędzy